TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil
TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil
TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil
TEST Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil
44
Fotogalerie

TEST Lexus UX 250h F Sport Top: Pro nejdůležitější lidi na světě

O tom, že Lexus navrhuje a vyrábí opravdu krásná auta, není pochyb. A já se k řízení jednoho takového krasavce dostala. Nový Lexus UX 250h je první auto s hybridním pohonem, které jsem měla možnost vyzkoušet, a byla jsem z něj nadšená. Samozřejmě hlavně z holčičího pohledu, jak jinak.

Radosti
Krásný vnější a vnitřní design
Spotřeba paliva
Tichá jízda, pohodlí
Práce hybridního systému
Starosti
Vysoká cena
Objektivně menší kufr
Krátké zadní dveře, horší nastupování dozadu
8  /10

„Páni, tohle fakt budu řídit?" napadlo mě při prvním setkání s Lexusem UX. Uchvátil mě na první pohled. Testovaný vůz byl v královsky modré barvě, která jen podtrhovala jeho perfektní vzhled. Ještě před tím, než jsem jej viděla ve skutečnosti, jsem sice procházela množství fotek a videí, ale ty ani zdaleka nevystihly tu krásu, která nakonec stála přede mnou. UX je naživo ještě mnohem hezčí!

Příď na mě působila lehce futuristickým dojmem, protáhlá přední světla Lexusu dodávají styl a skvěle zapadají do celkového konceptu designu. Líbí se mi ladné propracování bočních partií, které působí elegantně. A na co nesmím zapomenout a co mě doslova nadchlo, bylo zadní osvětlení. Je svedeno do jedné lišty táhnoucí se před celou šířku auta. Na bocích jsou navíc výstupky tvarované tak, že ze zadního pohledu připomínají rohy. Za mě opravdu originální!

Komfort především

S každým otevřením dveří váš nos naplní nádherná vůně a já se jí za celou dobu testování nemohla nabažit. Byla to prostě moje voňavka. Náš Lexus měl světlá madla dveří, vrchní část středové loketní opěrky a světlé kožené sedačky se svislým černým pruhem uprostřed. Smysl pro detail mě dostal do kolen, tohle snad umí jenom Lexus. Miluji světlé barvy a obzvlášť v interiérech aut. Na údržbu jsou sice nepraktické, ale já jsem typ, který nad tím mávne rukou. Japonci zkrátka přesně vystihli to, co bych si jako zákazník přála.

O tom, že sedačky budou splňovat ty nejnáročnější požadavky, nebylo pochyb už na první pohled. Celé vytvarované tak, abyste se při jízdě cítili komfortně a ani v těch nejostřejších zatáčkách z nich nevypadávali. Navíc jsou příjemně měkké, což je v mém případě nejdůležitější atribut, příjemné na dotek, ale zároveň pevné v těch nejdůležitějších oblastech.

Uvnitř je dost prostoru a plno přihrádek pro uložení drobností, které jsou prostě potřeba. Dostatek místa je v kapsách ve dveřích i ve středové opěrce, která se dá odklopit jak ze strany řidiče, tak spolujezdce. Samozřejmostí jsou držáky na kávu, bez které se na dlouhých cestách prostě neobejdu, a za nimi najdete prostor s bezdrátovou nabíječkou telefonu.

Když se ale budeme bavit o místech vzadu, tam už to trošku pokulhává. Dostatečný komfort sedaček nechybí ani tady, ale prostor je o dost skromnější. Zadní dveře jsou kratinké a hůř se mi do auta nastupovalo a vystupovalo. A to se mi se svou výškou 163 cm obvykle nestává. Nedovedu si představit tohle absolvovat někoho hodně vysokého nebo s pár kily navíc. Bude mu chybět místo před koleny, naopak nad hlavou by to zase takový problém být nemusel.

Snad poprvé jsem si v nějakém autě našla opravdu ukázkovou polohu. Takovou, abych nemusela být přilepená na volantu, cítila se uvolněně a měla perfektní přehled o tom, co se kolem auta děje. Sedačky se dají dobře a jemně nastavit i díky elektrickému ovládaní a prát se nebudete ani s volantem. I ten je nastavitelný elektricky a v širokém rozsahu podélného i výškového posuvu, počítejte ale s tím, že si usnadníte práci pouze u vozů s výbavami Luxury a F Sport Top. A ty už dost lezou do peněz. Jiné verze mají volant nastavitelný manuálně.

Co mě ale zarazilo, byl zavazadlový prostor, jehož objem 320 litrů odpovídá spíš malým autům do města. Tady se toho na první pohled moc nevejde, je mělký a zřejmě to vědí i tvůrci auta, kteří pevný kryt nahradili kusem pružné tkaniny. Běžný denní nákup a pár tašek navíc nicméně slupne jako nic a drobnosti můžete schovat do schránek pod podlážkou. Ta je snadno vyjímatelná a lehká, případné nečistoty z ní tedy dostanete během pár vteřin.

Všechno krásně po ruce

Palubní deska dodává přední části interiéru neobvyklý a zajímavý vzhled. Žádná nuda a to se mně líbí. Stejně tak jako ohromný středový displej s analogovými hodinami. U systému jako takového mi ale moc nevyhovovalo ovládání, které provádíte pomocí touchpadu vedle voliče převodovky. Chce to zvyk a po čase všechno začne dávat smysl, já ale vždy raději zastavila, protože jsem se nemohla plně soustředit na řízení.

Tlačítka, které se nachází pod výdechy ventilace a slouží k nastavení klimatizace, mi připomínaly klávesy pián, i tady si designéři Lexusu docela vyhráli. U výbavy F Sport Top nechybí ani vyhřívání a ventilování předních sedadel, navíc docela chytré. Můžete si totiž nechat aktivovaný automatický režim, a pokud venkovní teplota spadne pod určitou hranici, už se o nic nestaráte.

Auto bez multifunkčního volantu už si snad ani nedokážu představit. Zbožňuji, jak mám všechno na dosah palců. Tady jsem našla ovládání rádia, hlasitost, tempomat, ovládání hlasem – takové ty klasické funkce, které už dnes má kdejaké auto. K tomu všemu musím pochválit i tlačítko pro aktivování asistenta jízdy v pruzích a tlačítko na přepínání zobrazení displeje přístrojové desky. Jak jsem si myslela, že jsem viděla všechno, tak to ani náhodou.

Štít změní stisknutím jediného tlačítka svůj vzhled, středový prstenec odjede na stranu a odkryje prostor pro velký palubní počítač. V něm pak najdete všechny informace, které potřebujete. Spotřebu, dojezd na zbylé palivo v nádrži, a dokonce i nákres fungování hybridního systému. Nechybí ani systém čtení dopravních značek, který spolehlivě ukazuje, jaká je v daném úseku předepsaná rychlost. Všechno je zkrátka hezky na očích!

Pokračování 2 / 3

Překvapení se měnilo v nadšení

S Lexusem UX jsme měli dlouhou společnou cestu. Chtěla jsem si vyzkoušet, co tohle auto opravdu umí a hlavně zjistit, jak takový hybridní pohon funguje. Proto jsem se na první jízdu vydala na druhý konec republiky. Už po nastartování jsem byla zaskočena, jelikož jsem neslyšela žádný zvuk motoru. Teprve po rozjetí jsem postřehla, jak si auto bez mého zásahu přepíná mezi elektrickým a spalovacím motorem. Jako spolujezdec bych to ale nejspíš ani nezaregistrovala, protože když nemáte pod pravým chodidlem pedál plynu, změny díky špičkovému odhlučnění interiéru vůbec nevnímáte.

Když jsem projížděla obcemi, auto většinu času poháněl elektromotor o výkonu 80 kW. Bylo tiché a nespotřebovávalo žádné palivo, až při silnějším stlačení plynu si naskočil dvoulitrový benziňák, který poskytuje 112 kW. Lexus UX 250h má baterii s autonomním dobíjením, takže není třeba někde dlouze auto dobíjet, abyste mohli její energii využívat, což je za mě opravdu velké plus. Navíc jsem celou cestu měla možnost sledovat, jak spolu oba zdroje fungují, koordinují se podle aktuální potřeby a to mě opravdu bavilo.

Rekuperace, které přeměnou kinetické energie vozu získává elektřinu, probíhá už po uvolnění pedálu plynu a samozřejmě brzděním. Zajímalo mě všechno tohle fungování „za oponou“ a u hybridů prý bývá docela složité nastavit brzdový systém tak, aby pracoval přirozeně a bez výkyvů v intenzitě zpomalování. Přiznám se, že kdyby mi tohle kluci z redakce neřekli, ani by mě to nenapadlo, protože já ve srovnání s jinými auty s automatickou převodovkou nic zvláštního nezaznamenala.

Vůz mě navíc o nic méně nepřekvapil ani na dálnici. I při rychlostehc kolem stovky uměl na rovné cestě jet pouze na baterii. Bylo to i tím, že jsem pomalu přicházela na to, kdy se dá této energie využít. O techniku aut se moc nezajímám, tohle ale byla taková moje hra, která mě nepřestala bavit do poslední chvíle za volantem. Je zkrátka fajn sledovat, jak se chování auta mění a pilovat svoje vlastní dovednosti, které se následně odrazily na spotřebě paliva.

Celou dobu byla jízda pohodlná, auto zvládalo i větší nerovnosti s lehčím zhoupnutím na silnici tak, že jsem je téměř nepostřehla. Zkoušený kousek měl i nastavitelnou tuhost tlumičů, která se odvíjí od zvoleného jízdního režimu. Spíše než to mi ale přišlo fascinující, jak se i v tom nejsportovnějším režimu, kdy podvozek ztuhne, změní se zobrazení v přístrojovém štítu a s plynem na podlaze se zbarví do oranžova, auto doslova letí nad rozbitou silnicí či dlažebními kostkami a přesně drží zvolený směr. Takový komfort a jistotu jsem vážně nečekala!

To pak snadno získáte v auto důvěru a tu a tam na to pořádně šlápnete. Elektrický a spalovací motor spojí svoje síly, na kola jde rovných 184 koní (135 kW) a vy zažijete novou formu zábavy. Lexus ani na chvíli nezaváhá a plynule se žene vpřed, navíc ani v takových situacích není hlučný, což překvapilo i kluky z redakce.

Navíc je fajn, že i navzdory malinké palivové nádrži (má jenom 43 litrů) dojedete na jedno natankování docela daleko. Spotřeba se totiž pohybuje do 6,5 l/100 km, a když jsem zrovna korzovala mimo dálnici, nebyl problém ji srazit hluboko pod tuto hranici. Z Prahy do Beskyd a zpět mi jedna nádrž stačila a ještě v ní pár litrů zůstalo.

Obavy nejsou na místě

Většinou bývám skeptická k automatickému přepínání dálkových a potkávacích světel. Ne se všemi vozy mám totiž ty nejlepší zkušenosti. Diodová světla Lexusu UX v dálkovém režimu odstiňují ostatní auta, což je fajn. Pomocí kamery si vyhledávají objekty, které nesmí oslnit, což je už samo o sobě fascinující podívaná. A funguje to skvěle! Za celý test jsem zažila pouze dvě situace, kdy jsem byla nucena vypnout dálkovky ručně, ale jen proto, že Lexus nenašel auto schované v protisměru za svodidly, které na mě zběsile blikalo.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Tohle auto mě opravdu bavilo. Od fungování celého hybridního pohonu, který pracuje naprosto samostatně a pro dosažení nízké spotřeby není nutné mu do jeho práce zasahovat, přes audio Mark Levinson, které nádherně a čistě hraje, až po opravdu komfortní jízdu. Nevadilo mi jet přes 4 hodiny v kuse, protože se mi pohodlně sedělo a díky velkému prostoru v přední části jsem si nepřipadala stísněně.

Těžce se mi s mým prvním hybridem loučilo. Všude, kam jsem s ním přijela, budil zájem a nesetkala jsem se vlastně s žádnou negativní reakcí. Pro ostatní to byl spíš šok, protože takový model z českých silnic neznali. Tak výrazný, osobitý… S Lexusem UX v davu nezapadnete a mám za to, že je pro holky prostě ideální. Zvenku je malý, ale robustní, všude s ním zaparkujete a hlídá vás, i když couváte z parkovacího místa. Jezdit s ním je zkrátka radost!

Když to shrnu, patří Lexusu moje velké uznání. Dokážu si představit, že si hybridní UX jednou pořídím domů, tedy v případě, že se mi podaří vyřešit jednu takovou „drobnost“. Tenhle krasavec totiž není nejlevnější a s hybridním pohonem vychází nejméně na 950.000 korun. Verze F Sport Top se řadí k vrcholu nabídky a stojí už 1.400.000 korun, plus 25.000 korun za metalízu a 30.000 korun za střešní okno. A teď babo raď…

Vaše Věrka ;-)

Lexus UX - souhrn cen
Základní cena vozu                    950.000 Kč (UX 250h 2WD Elegance)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.400.000 Kč (UX 250h 2WD F Sport Top)
Cena testovaného vozu  1.455.000 Kč (UX 250h 2WD F Sport Top)

Technické údaje: Lexus UX 250h

Rok • stupeň výbavy
2019 • F Sport Top
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 987 cm3
Vrtání • zdvih
80,5 mm • 97,6 mm
Stupeň komprese
14,0:1
Nejvyšší výkon
112 kW (152 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
190 Nm při 4 400 až 5 200 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,5 s
Nejvyšší rychlost
177 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl. objem zavazadlového prostoru
320 l
Objem palivové nádrže
43 l
Hmotnost: provozní • celková
1 695 kg • 2 110 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 640 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 560 mm • 1 560 mm
Rozměr pneumatik
225/50 RF18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 495 × 1 840 × 1 540 mm

Základní výbava: Zadní parkovací kamera, parkovací senzory s brzdnou funkcí, Lexus Safety System+: přednárazový systém, dynamický adaptivní tempomat, varování při opuštění jízdního pruhu, asistent semi-autonomní jízdy, adaptivní ovládání dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek, elektronická parkovací brzda, sledování slepého úhlu a provozu v příčném směru za vozidlem s brzdnou funkcí, panoramatické zobrazení okolí vozu, trojité LED světlomety, LED zadní svítilny, litá 18palcová kola, designové prvky F Sport, adaptivní tlumiče, kožené čalounění F Sport, elektricky nastavitelná přední sedadla (vyhřívaná a ventilovaná) a volant, volba jízdních režimů Eco, Normal, Sport, Sport+, infotainment s 10,3palcovým displejem, audio Mark Levinson s 13 reproduktory, navigace, bezdrátová nabíječka telefonů a další.

Volitelná výbava: Metalíza (25.000 Kč), střešní okno (30.000 Kč).

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud