Nahlédněte do procesu tvorby nového laku z pohledu automobilky. Je to náročný proces, kde se sází na zkušenosti a cit.
Již dávné pořekadlo praví, že „kola dělají auto“. Jenže to samé se dá říci o barvě karoserie. V nedávném článku jsme zkoumali chování zákazníků a jakým způsobem se mění jejich volba v závislosti na trendech nebo geografii. Dnes se na barevnou paletu podíváme z pohledu automobilky.
Zatímco některé značky sázejí převážně na nenápadné tóny, Škoda už konečně dává klientům možnost vyniknout. Bohužel, snaha se někdy míjí účinkem, jelikož většina automobilů putuje do firem, které si na nějaké výstřelky nepotrpí. Důležité ale je, že pokud chce jednotlivec vyniknout, postačí si se základní paletou. Pokud ani ta neuspokojí, automobilka mu vyhoví v rámci služby Fleet Box.
Má ale cenu dělat tolik povyku pro pár zářivých aut? Určitě ano, protože nejde pouze o koncového klienta. Pestré odstíny jsou většinou použity i v tiskových materiálech, kde mají za úkol na novinku upozornit a v ideálním případě motivovat člověka k návštěvě internetových stránek nebo prodejce. Cíl je splněn, i když si nakonec vybere úplně jinou barvu. Tím si na sebe odstíny „dokážou vydělat“, i když se jich reálně moc neprodá. Namíchání nového laku totiž není levnou záležitostí a je to trochu risk. Při vývoji sází automobilka hlavně na zkušenosti a cit týmu. Skutečnou reakci veřejnosti získá značka až s konečnou prezentací na vozidle a někdy je třeba lidem dát čas, aby si na ni zvykli.
Pestré karoserie si oblíbili mladší zákazníci, proto většinou dobře fungují na menších modelech. To dobře odráží Škoda Kushaq, která si jako „mediální“ barvu zvolila oranžovou Honey. Naopak pro Slavii byla zvolená modrá Crystal. Z evropských modelů je dobře známá červená Velvet vídaná na Fabii Monte Carlo. Vlajková loď Enyaq Coupe RS iV přinesla pro elektromobil tematickou, avšak až jedovatou zelenou Mamba. Ta se dokonce objevila i na soutěžní Fabii RS Rally2 a objednat ji můžete na sériovou Octavii RS.
Při vytváření nového odstínu se tým nechává inspirovat současnými trendy, barvami i strukturou čalounění. To platí obecně pro všechny odstíny, protože ani bílá, šedá nebo černá nezůstávají pořád stejné. V těchto případech si designéři hrají s různými úrovněmi metalízy nebo matu, či přimícháním barevných podtónů.