Po nápaditých akčních favoritech a formanech pokračovala v této chvályhodné tradici i felicia. Největšího přepychu se dočkala rok po premiéře – kůží čalouněným interiérem se pochlubilo jen 3806 vozů.
Sté výročí založení si Škoda v roce 1995 připomněla stylově. A přestože její tehdejší nabídku reprezentoval jediný model, úkol zvládla bravurně. Omezenou sérií vzdala hold zakladatelům. Lidový vůz se prezentoval temně modrým metalickým lakem s perleťovým efektem. Vůbec poprvé se sériová škodovka dočkala i lakovaných nárazníků a krytů zrcátek, skvostné byly lité disky v retro designu.
To hlavní ale na zájemce o vlajkovou loď čekalo po otevření dveří. Poprvé v novodobých dějinách se totiž posádka usadila do kožených sedadel! Kůže se stala i hlavním obkladem dveřních výplní. Výbava tomu odpovídala – cestující nebyli ochuzeni o čelní airbagy, elektrické seřizování zrcátek ani vyhřívání sedadel. Navíc je před nechtěným smykem chránilo ABS.
Krásné palubní desce vévodilo špičkové autorádio Blaupunkt Casablanca s šesti paměťmi stanic, přehrávačem kazet a RDS. A především s kódovací přístupovou kartou, která majiteli dodávala na důležitosti. O rok později se tentýž přístroj stal drahým příplatkem u octavií. Řidič nejdražší felicie se dotýkal výhradně kožených segmentů a ještě většího bohatství si užíval v modelu Combi. Ten byl vždy osazen zážehovou šestnáctistovkou z koncernu Volkswagen, krátký hatchback poháněla „jen“ silnější z českých hliníkových třináctistovek.
Oba benzinové motory se chlubily úsporným provozem, což znamená řádově šestilitrovou spotřebu. Škoda že u laurinky nedošlo na posilovač řízení, jenž se v případě motoru 1.6 MPI a vznětového čtyřválce 1.9 D stal standardem až v dalších letech. Bez něj působily parkovací manévry s tak ušlechtilým vozem nedůstojně.
Samostatnou kapitolu představovaly ceny. Jestliže spousta akčních škodovek nebyla určena pro každého, u L&K to platí dvojnásob. Základní sumy hatchbacku startovaly vysoko nad třísettisícovou hranicí, combi se vyšplhalo téměř na 400.000 Kč. Exkluzivita tomu odpovídá – krátkých verzí bylo vyrobeno 1477 a kombíků jen 2329 kusů. A schválně – zkuste si dnes nějaký najít!
Vzorně zachovalý hatchback z fotografií vlastní Václav Zykmund z Plzně. Nejprve ho před čtyřmi lety v klatovské STK oslnilo kombi, ale majitel nechtěl o prodeji slyšet. Po roce se na Vaška konečně usmálo štěstí a v inzerci objevil krásný hatchback. Původní majitelkou byla lékařka, jež za nové auto zaplatila částku 322.000 Kč.
O tom, jak silnému zájmu se Felicie L&K těšily, svědčí historie konkrétního vozu – ze skladu Škody byl vyexpedován 21. listopadu 1995 a už 8. prosince zaregistrován. Možná šlo o velkorysý vánoční dárek… Přestože kožené čalounění se později objevilo i ve fabiích, v případě klasické felicie působí tahle kombinace vznešeněji a už teď jde o jednu z nejvyhledávanějších klasických škodovek.
Neznámá vlajková loď
Verze Laurin & Klement se v případě felicie prezentovala jako limitovaný akční model, jenže Škodovka měla ve stejné době v plánu i luxusní specifikaci „nastálo“. Vlajková loď Felicia SLX měla v roce 1995 nabízet výhradně motor VW 1.6 MPI/55 kW. Samozřejmostí měly být lakované nárazníky a kryty zrcátek, tónovaná skla, zbarvené přístroje s odlišnou barvou ukazatelů, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání nebo alternátor 14 V-70 A.
Laky byly omezeny na odstíny bílá perlová, červená romantická, modrá ledová metalíza a červenofialová metalíza. Mezi příplatky nechyběly airbagy, ABS, litá kola, rádia, imobilizér ani klimatizace. Jenže osud Felicii SLX nepřál – přepychová výbava se na trh nedostala, prvky v ní obsažené ano. První a zároveň poslední škodovka s označením SLX se představila za rok. Octavia SLX se vyráběla od podzimu 1996 do léta 2000, kdy špičková verze vsadila na označení Elegance.
Škoda Felicia Laurin & Klement: Standardní výbava a ceny
- Exkluzivní metalický lak Indigo s perleťovým efektem
- Lakované nárazníky a kryty zrcátek
- 13palcová litá kola
- Přední mlhovky a ostřikovače světlometů
- Výklopné střešní okno
- Tónovaná okenní skla
- Ozdobné nápisy na sloupcích a dveřích zavazadelníku
- Centrální zamykání s dálkovým ovládáním
- Elektrické seřizování zrcátek
- Kožené čalounění sedaček a výplní dveří
- Kožený věnec volantu, hlavice řadičky a ruční brzdy
- Středová konzola
- Čelní airbagy a ABS
- Autorádio Blaupunkt Casablanca
- Elektrické vyhřívání předních sedadel
- Pro verzi Combi motor 1.6 MPI/55 kW a podélné ližiny
- Základní ceny v roce 1995:
- Felicia Laurin & Klement 1.3 OHV/50 kW: 328.700 Kč
- Felicia Combi Laurin & Klement 1.6 MPI/55 kW: 392.900 Kč
Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 05/2021. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.