Může přitom posloužit jako příklad a vhled do budoucnosti pro ostatní státy. Inspirovat se již nechalo například sousední Švédsko, kde však aktuálně prodej elektromobilů  poněkud předbíhá budování potřebné infrastruktury .

Může přitom posloužit jako příklad a vhled do budoucnosti pro ostatní státy. Inspirovat se již nechalo například sousední Švédsko, kde však aktuálně prodej elektromobilů poněkud předbíhá budování potřebné infrastruktury.

14
Fotogalerie

Už i Seat má elektromobil. Mii Electric zrychlí na 50 km/h za 3,9 sekundy

Nejenom vozy SUV je Seat živ. Jeho první sériově vyráběný elektromobil je sourozencem Škody Citigoe a Volkswagenu e-up!, o technice tedy nemůže být nejmenších pochyb.

Není to zase tak dávno, co Seat doplácel na absenci modelu SUV v nabídce. Ty doby už jsou ale pryč a dnes se pyšní Aronou, Atecou, Tarracem a na cestě je i nový model na bázi sportovního konceptu Formentor. Na uspokojení zákazníků by tedy Seat páky měl, teď ještě dlouhodobě plnit přísné emisní limity, kvůli kterým je nevyhnutelné zařadit do nabídky také elektrický model.

Nejsnadnější cestou bylo stavět na tom, co už nějaký ten pátek funguje. Stejně jako Škoda s novinkou Citigoe iV využil Seat techniku roky prodávaného Volkswagenu e-up! a vzniklo Mii Electric. Jde o elektrickou verzi nejmenšího modelu automobilky a zároveň poslední, jaká se bude vyrábět.

Varianty se spalovacím motorem už totiž zmizely z nabídky (výroba na Slovensku skončí během června) a do budoucna lze čekat totéž, co s modelem Citigoe iV zamýšlí Škoda. Tedy zhruba dvouletý životní cyklus od spuštění výroby a následné ukončení modelu jako takového. Tou dobou už totiž Seat bude mít vůz postavený na platformě MEB, která celý proces návrhu a výroby elektromobilů zjednoduší a hlavně zlevní.

Od běžné verze se spalovacím motorem se Seat Mii Electric téměř neliší. Tam, kde dříve bývalo hrdlo nádrže, je zásuvka pro připojení nabíjecího kabelu, kola jsou 16palcová a na dveřích najdeme plaketu s názvem modelu. Uvnitř je lehce pozměněný přístrojový štít, dekor potažený fólií, nechybí ambientní osvětlení a ve standardu najdete i Lane Assist. Je to zkrátka roztomilé auto do města, určené jak pro firmy, tak soukromníky.

O pohon se stará elektromotor s výkonem 61 kW a točivým momentem 212 N.m. Napájí jej lithium-iontový akumulátor o kapacitě 36,8 kWh, který by měl vystačit na 260 km jízdy (WLTP). Maximální rychlost je 130 km/h a zrychlení z nuly na stovku Seat neuvádí, zato si pro sebe nenechal čas potřebný k prolomení mety 50 km/h. Na městském rychlostním limitu jste za 3,9 sekundy.

Časy nabíjení se neliší od Škody Citigoe iV. S využitím rychlonabíječky na stejnosměrný proud se při výkonu 40 kW dostanete na 80 % kapacity asi za hodinu. S wallboxem na střídavý proud (7,2 kWh) doplníte stejné množství energie asi za 4 hodiny. Zajímavé je srovnání s vůbec prvním elektromobilem Seatu, postaveným na bázi Toleda k příležitosti letní olympiády v Barceloně roku 1992. Vezl si 500 kg baterií, na které ujel 64 kilometrů…

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud