107
Fotogalerie

TEST VW California Beach vs. levná vestavba: Těžká volba dnešního hipíka?

Užitkový Volkswagen slaví letos sedmdesátiny. Tentokrát jsme se podívali na zoubek dvěma obytným kouskům, kdy každý razí trochu jiný přístup.

Cestování a bydlení v autě zažívá v roce 2020 velký boom. Z důvodů omezeného létání, nejistoty v rezervačních systémech hotelů či jen z prostého vyhýbání se širokému davu lidí, se nyní prosazuje způsob cestování po vlastní ose, kdy se spí, jí a často i sprchuje v autě. Tedy alespoň tak to aktuálně vypadá z pohledu automobilek, které chrlí jednu obytnou novinku za druhou.

V průběhu letošního roku bylo takových premiér již několik desítek - stylové karavany, luxusní obytné vozy, dostupné domy na kolech, jednoduché vestavby... Už v tom všem navíc začíná být trochu guláš a například Mercedes-Benz se s tím rozhodl poprat tak, že pro obytné vozy ve vlastní režii, a dokonce i pro obytné vozy výrobců, kteří stavějí na jeho základech, spustil přehledný webový rejstřík, kde si každý může vybrat to, co potřebuje.

Je to vidět i na novinářských testovacích vozech. Letos bylo v garáži Autorevue již několik vozů, ve kterých se dalo ráno udělat kafe. V jednom se pak dalo zajít i na záchod. Naposledy k nám zavítala dvojice Volkswagenů - California 6.1 a Transporter 6.1 Kombi. V obou vozech se dalo přespat, ale oba na to šly jinou cestou. Je to poznat už v základní ceně, kde je rozdíl přes tři sta tisíc.

„Drop acid not bombs“

Dnešní užitkové Volkswageny T6.1 mají za sebou už sedmdesátiletou cestu. První Volkswagen Type 2 byl promyšlený prostorný přepravník, kterého sama automobilka označovala jako auto pro velké rodiny a malé párty. Za své dlouhé působení se stal absolutním kultem, největší popularitu však získal až díky květinovým dětem v USA.

Auta pomalovaná kytičkami a všemožnými symboly se navždy zapsala do dějin automobilového průmyslu. Byly jich stovky. Hippies seděli na střechách VW busů při vystoupení Creedence Clearwater Revival na festivalu Woodstock, zatímco další hippies se za zavřenými dveřmi těch samých vozů cpali houbičkami či se oddávali nezávaznému sexu. Takovou auru už snad nikdy nikdo nepřebije.

„Drop oranžové helmy not acid“

Dnes už takové divočiny dělá málokdo. I původní VW Bus se uklidnil. Jeho potomci vozí řemeslníky do práce a okázalost vyměnili za bílou barvu a šedé nárazníky. Dělali to i dřív, ale nebyl to takový podíl. Další verze pak vozí třeba manažery z letiště. Má to ale své opodstatnění. Volkswagen dost zvážněl. Jeho užitkové vozy patří k těm nejlepším na světě. Stačí si dohledat, jak neuvěřitelně za uši dostávala čtvrtá generace Transporteru. To by se i nový Defender utekl zamknout na záchod.

Volkswagen Type 2 oslavil letos sedmdesáté narozeniny generací T6.1, a to i včetně verzí, ve kterých je aura původního „hippie busu“. Vedle dříve testované Grand Californie na základech crafteru je tu nadále i standardní california rozdělená do třech verzí - Beach, Coast a Ocean. Do garáže se nám dostala standardní verze Beach.

Aby toho ale nebylo málo, přistála k nám i další „spací dodávka“. Nejde však o oficiální přestavbu, ale o kempingový modul Egoé, kterým byl osazen základní Transporter Kombi. Tento vůz tu tedy zastupuje univerzálnější volbu. Jaký je život s nimi a jak se liší při každodenním používání?

Pokračování 2 / 4

Chci to levně a univerzálně

Pokud razíte tento přístup, bude pro vás nejzajímavější volba č.2. Za Volkswagen Transporter Kombi dáte nejméně 719.950 Kč, oproti skříňové verzi si tedy připlatíte lehce přes sto tisíc korun. V případě výběru delšího rozvoru (3000 mm vs. 3400 mm) to pak dělá minimálně 768.350 Kč.

Za takové peníze dostanete základní konfiguraci složenou z dvoulitrového turbodieselu o výkonu 66 kW (90 koní) a pětistupňové manuální převodovky. V našem případě se jednalo o druhou nejsilnější motorizaci 2.0 TDI o výkonu 110 kW (150 koní) v kombinaci s šestistupňovým manuálem. K dispozici je ale i automat a v tomto rozhraní už i pohon všech kol.

Ve standardní výbavě najdete třeba asistent pro kompenzaci bočního větru, který je nyní standardem pro všechny vozy řady T6.1, či 16palcová ocelová kola. Základní verze je skromná a využijí ji právě lidé, kteří s autem potřebují pracovat. Připlácí se tady třeba za LED světlomety (28.810 Kč za světlomety vpředu) i za barevný dotykový displej (minimálně 11.490 Kč). 

Nízká pořizovací cena základního modelu hraje prim. Pokud se ale cítíte lépe třeba ve Fordu Transit, bránit vám nebudu. To je na jinou debatu. Jak udělat z takového základního užitkového vozu obytný, jsme si již jednou ukázali. I u VW je přestavba na pojízdný dům jednoduchá. Do Transporteru se navíc s přehledem vešla vlajková loď firmy Egoé - Nestbox Roamer s šířkou 1190 mm. 

Pro pořádek jen zopakuji, že kempingové vestavby Egoé jsou garsonkou bez koupelny a toalety zabalenou do rozměrově skromného boxu z překližky. Umisťují se za víko zavazadlového prostoru, kde se přikotví. Kuchyň si jednoduše vysunete a postel rozložíte. Jako rošt použijete podpěry, které se položí na sklopená zadní sedadla.

Rozložené lůžko o ploše 1920 x 1500 mm je spíše nouzové. S tloušťkou 60 milimetrů a roštem, který je, ruku na srdce, nedostatečný, se na dlouhý pobyt nehodí. Na víkend by to samozřejmě šlo. Musíte ale také vypadat jako člověk z reklamy, protože mohutnější postavy by se bez dodatečné matrace asi zbláznily. Pro takové vestavba prostě není.

Pohyblivé části vestavby pak při jízdě rády vržou a na výmolech tlučou. Po chvíli se ale možná všemi těmi ruchy otupíte a bude vám to jedno. Bude vám to nejspíš jedno i ze dvou hlavních výhod, které toto řešení má. Zaprvé je to hmotnost. Vestavba, kterou vidíte na obrázku váží pouhých 97 kg.

Není tak problém ji vzít ve dvou lidech do rukou, vyjmout z auta a uložit do garáže, kde počká na váš další dobrodružný víkend. Zadruhé si ani nemůžete moc stěžovat, protože testovaná vestavba stojí 84.900 Kč bez DPH. To je sice o zhruba osmdesát tisíc víc než stan, ale zase se možná ráno neprobudíte s pavoukem na nose.

Volkswagen Transporter T6.1 Kombi : Souhrn cen
Základní cena vozidla                   768.350 Kč (edice 70 let 2.0 TDI/81 kW)
Cena s testovaným motorem 853.050 Kč (edice 70 let 2.0 TDI/110 kW)
Cena vestavby         84.900 Kč (Egoé Nestbox Roamer) - bez DPH

Pokračování 3 / 4

Chci to pořádně a mám peníze

Přemýšlíte tímto způsobem? Není problém, vyberte si. Volkswagen vás ve svých vozech ubytuje od 1.206.378 Kč až do 2.147.123 Kč plus příplatky. Do tohoto rozmezí se vejdou i velké obytné vozy Grand California se základy v modelu Crafter. Tentokrát jsme měli možnost podívat se do Volkswagenu California Beach, druhého nejlevnějšího obytného vozu značky. První je Caddy.

Za svoje peníze dostanete v podstatě Multivan s kuchyní, rozkládací postelí a stanem na střeše. California Beach je taktéž dostupná v různých výkonových variantách dvoulitrového turbodieselu, na základní verzi s výkonem 66 kW však nemyslí. Se vší tou hmotností, kterou si obytný vůz veze, by se stejně v každém kopci zbytečně zadýchal.

Testovaný vůz se naopak kopcům vysmíval. Poháněla ho nejsilnější verze s výkonem 146 kW (199 koní). 450 N.m točivého momentu umí roztáhnout 2453 kilogramů hmoty na stovku za 11,3 sekundy (platí pro verzi 4Motion). Na německé dálnici pak můžete cestovat i lehce pod hranicí dvoustovky. Tento motor je také standardně spárovaný s dvouspojkovou automatickou převodovkou, která má lehké prodlevy pouze při rozjezdech.

Při běžném cestování je California 6.1 takový Multivan v utajení. Jezdí zcela normálně. Díky příplatkovému adaptivnímu podvozku DCC jsou jeho jízdní vlastnosti dokonce nadprůměrné. Všechnu hmotnost dokáže solidně odfiltrovat, i když je jasné, že 2453 kg už na větších nerovnostech donutí tlumiče zhoupnout se na doraz a pěkně vám zaklepat do hýždí. 

Obytná nátura vozu se na první pohled nenechá prozradit. Vše je pečlivě skryté a na pět dní v týdnu vám může California sloužit jako byznys přepravník, ve kterém někdo zapomněl ledničku. Na víkend se ale celé auto může proměnit na dům pomocí několika chytrých tahů, které jsou až kouzelné.

Položte zadní lavici sedadel, rozložte na ni dodatečnou matraci (příplatková) a máte skvělé lůžko. Výhodou taky je, že rošt jsou samotná sedadla a jejich čalounění v podstatě zvyšuje výšku matrace. Rozhodně lepší řešení než u vestavby. Na večerní koukání na filmy se hodí 230V zásuvka.

Pod levým bočním oknem se nachází výsuvná kuchyň s jednou plotýnkou a v pravých dveřích najdete složený stolek. Přední sedadla jsou otočná. Na vnitřní straně pátých dveří jsou venkovní židličky a stolek. To na solidní víkend někde v přírodě stačí. Ještě lepší to ale může být, pokud si v seznamu příplatků zašrtnete pár položek.

Hodí se třeba přídavná baterie, markýza či lepší venkovní osvětlení. Problém je, když se s výběrem příplatků rozvášníte. Vůz byl vybavený i nezávislým topením, digitálním přístrojovým štítem, vyhřívanými sedadly, velkou navigací či vyhřívaným čelním sklem. Ostatně jak to vypadá, když se rozvášníte, vidíte na fotografiích. Na součet položek pak ale není moc hezký pohled.

Zelený Volkswagen California Beach stál 2.266.081 Kč. Za to už máte moc hezký plnohodnotný obytný vůz, pět luxusních exotických dovolených či, jen tak pro srovnání, slušně vybavené Audi A6 Avant. A Volkswagen vám za to všechno dá auto, které vypadá jako krabice.

Jenže to všechno hraje. Skvělé zpracování, pohodlná jízda, naprostá všestrannost, bezproblémové parkování v podzemních garážích a pružná dynamika na dálnici. California je reprezentativní a funkční. Navíc s ní můžete jezdit i pod devět litrů na 100 km. To je hodně slušné.

Volkswagen California T6.1 Beach : Souhrn cen
Základní cena vozidla                   1.206.378 Kč (edice 70 let 2.0 TDI/81 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.539.991 Kč (edice 70 let 2.0 TDI/146 kW)
Cena testovaného vozu 2.266.081 Kč (edice 70 let 2.0 TDI/146 kW)

Pokračování 4 / 4

Závěr

Konkrétně u Volkswagenu bych na kempingovou vestavbu zanevřel. Šel bych do ní, pouze pokud bych standardní Transporter opravdu využil a potřeboval bych v něm občas přespat a nechtělo by se mi se převalovat na sklopených sedadlech. Její výhoda je určitě v tom, že ji stačí osadit třeba jen na letní prázdniny. Za tímto účelem lze vestavby Egoé i půjčit přímo od výrobce. Pokud pro ni máte využití třeba je na tři víkendy v roce, je to ideální řešení.

Volkswagen California Beach vás může stát jako dobře vybavený Touareg. Jako jedno z mála aut je ale opravdu univerzální a umí skloubit každodenní používání s přespáváním v divočině. Pokud ale takové auto nevyužijete či ho dokonce nemáte rádi, nikdo vám to zazlívat nebude. Při té ceně máte na výhrady nárok. Produkt je to ovšem vynikající.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud