Z některých úhlů se BMW G 310 R tváří jako plnohodnotná dospělá motorka. V některých oblastech se tak navíc i opravdu chová.

Z některých úhlů se BMW G 310 R tváří jako plnohodnotná dospělá motorka. V některých oblastech se tak navíc i opravdu chová.

Agresivně střižená kapotáž dělá z německé malorážky atraktivní kus. Mezi mládeží by mohlo být Géčko hodně populární.

Agresivně střižená kapotáž dělá z německé malorážky atraktivní kus. Mezi mládeží by mohlo být Géčko hodně populární.

Ani zadní partie nezklame. Elegantní podsedlovku doplňuje mohutný tlumič výfuku.

Ani zadní partie nezklame. Elegantní podsedlovku doplňuje mohutný tlumič výfuku.

Zatáčky si s nejslabším bavorákem užijete. Podvozkově není modelu G 310 R co vytknout.

Zatáčky si s nejslabším bavorákem užijete. Podvozkově není modelu G 310 R co vytknout.

Minimalistická záď nepostrádá dvojici elegantních madel pro spolujezdce.

Minimalistická záď nepostrádá dvojici elegantních madel pro spolujezdce.

Bílé provedení a atraktivní grafika novince sluší. Svou siluetou napodobuje supersport S 100 R.

Bílé provedení a atraktivní grafika novince sluší. Svou siluetou napodobuje supersport S 100 R.

Design v Bavorsku už umí. I základní a nejslabší model zaujme. Sportovnost podtrhne mohutná přední vidlice ve zlatém provedení.

Design v Bavorsku už umí. I základní a nejslabší model zaujme. Sportovnost podtrhne mohutná přední vidlice ve zlatém provedení.

Digitální přístrojový panel ukáže vše potřebné i něco navíc. Chválíme ukazatel zařazeného převodového stupně.

Digitální přístrojový panel ukáže vše potřebné i něco navíc. Chválíme ukazatel zařazeného převodového stupně.

Na brzdy BMW G 310 R se můžete kdykoliv spolehnout. Jsou skvěle dávkovatelné a především mají až nečekanou sílu.

Na brzdy BMW G 310 R se můžete kdykoliv spolehnout. Jsou skvěle dávkovatelné a především mají až nečekanou sílu.

Od motoru a výfuku se povětšinou ozývá jen tiché umírněné brumlání. Ve vyšších otáčkách dorazí o něco sportovnější rykot roztočeného jednoválce.

Od motoru a výfuku se povětšinou ozývá jen tiché umírněné brumlání. Ve vyšších otáčkách dorazí o něco sportovnější rykot roztočeného jednoválce.

Nuda v podání nevýkonné třístovky? Ale kdeže... BMW G 310 R je švihák sportovec, se kterým ostudu neuděláte ani ve společnosti dospělejších bajků.

Nuda v podání nevýkonné třístovky? Ale kdeže... BMW G 310 R je švihák sportovec, se kterým ostudu neuděláte ani ve společnosti dospělejších bajků.

G 310 R je nový entry level BMW. A až nasbíráte zkušenosti a 25 kW vám bude málo, máte u mnichovských kam pokračovat...

G 310 R je nový entry level BMW. A až nasbíráte zkušenosti a 25 kW vám bude málo, máte u mnichovských kam pokračovat...

Dokonce i se spolujezdcem je jízda na G 310 R příjemná a bezproblémová. Vyvýšené a pohodlné sedadlo doplňuje dvojice madel.

Dokonce i se spolujezdcem je jízda na G 310 R příjemná a bezproblémová. Vyvýšené a pohodlné sedadlo doplňuje dvojice madel.

Menší a lehký motocykl nabízí výjimečnou ovladatelnost a manévrovatelnost. Ať už ve městě či při manipulaci na místě.

Menší a lehký motocykl nabízí výjimečnou ovladatelnost a manévrovatelnost. Ať už ve městě či při manipulaci na místě.

G 310 R nabízí příjemnou a pohodlnou sportovní pozici s poměrně širokýma řidítkama a vzpřímenějším posezem.

G 310 R nabízí příjemnou a pohodlnou sportovní pozici s poměrně širokýma řidítkama a vzpřímenějším posezem.

Pokud budete motor vytáčet k horní hranici a často řadit, dokáže malý bavorák jezdit přesně tak, jak vypadá. Bude rychlý, hravý a nezáludný.

Pokud budete motor vytáčet k horní hranici a často řadit, dokáže malý bavorák jezdit přesně tak, jak vypadá. Bude rychlý, hravý a nezáludný.

Agresivně střižená kapotáž dělá z německé malorážky atraktivní kus. Mezi mládeží by mohlo být Géčko hodně populární.
Ani zadní partie nezklame. Elegantní podsedlovku doplňuje mohutný tlumič výfuku.
Zatáčky si s nejslabším bavorákem užijete. Podvozkově není modelu G 310 R co vytknout.
Minimalistická záď nepostrádá dvojici elegantních madel pro spolujezdce.
16
Fotogalerie

Test motocyklu: BMW G 310 R je pěkná hračka (nejen) pro začátečníky

Zkušený motorkář ji chtít nebude, ale pro něho ani vymyšlena nebyla. Nový malý bavorák potěší především začínající motorkáře, kterým nabídne kopec zábavy, lehkou ovladatelnost a také zajímavou cenu.

Kapitoly článku:


Na tuhle motorku jsem zprvu koukal lehce skrz prsty. Výkonu přece jen nemá na rozdávání, jednoválec dává necelých pětatřicet koní, ale čím déle jsme spolu fungovali, tím více se mi tahle novinka od BMW líbila a dávala smysl. Dokázal jsem najít celou řadu míst, kde by se dala využít, ale především, začala mě hodně bavit. A to nejen atraktivním vzhledem, ale především svou ovladatelností a hravostí, za kterou stojí především nízká hmotnost a naprosto dokonalý podvozek.

Pokud v úvodu píšu, že tahle motorka není pro zkušené motorkáře, musím říct, že je to sice pravda, ti si ji určitě nekoupí, ale srandy si na ní užijí možná víc, než na svém stopadesátikoňovém bajku. Tady si totiž musíte každý koník zasloužit, lítat po řadičce nahoru dolů, ale v zatáčkách si to užijete na plný pecky. Jasně, delší štreky jsou s malým bavorákem nuda a utrpení, přestože držet rychlost 140 km/h mu nedělá sebemenší obtíž, ale například každodenní dojíždění do práce si na něm umím představit a možná je to další silná stránka nového entry levelu BMW – modelu G 310 R.

Osvědčená kvalita

Co na tom, že se mnichovská značka rozhodla pro snížení nákladů vyrábět tuhle motorku v Indii. Během testu jsem nenarazil na jediné místo, které by z pohledu zpracování sneslo byť malou kritiku. Ehm, možná nenastavitelné páčky, ale to není otázka zpracování, ale cenové filozofie. Cena se někde prostě stlačit musí a kdo chce, nalezne je v katalogu originálního příslušenství. Vlastně by možná ani nešlo o problém nebýt toho, že já jsem na ně prostě dosáhl ne zrovna ideálně. Jinému ale mohou sednout. V jiné oblasti si ale stěžovat nebudete.

Malé Géčko je prostě bavorák se vším všudy a spřízněnost s ostatními – dospělejšími modely, neznačí jen samotný design odkazující na sportovní S 1000 R, ale jednotlivé použité komponenty. A třeba už první pohled a seznámení s přístrojovým štítem. Ten je plně digitální a kromě obligátního otáčkoměru a ukazatele rychlosti je schopný vás informovat o teplotě motoru, stavu paliva, průměrné spotřebě, dojezdu, přesném času či aktuálně zařazeném převodovém stupni, což se vám bude během jízdy jistě hodit.

Když už jsem nakousl sportovní vzhled, za ten se postaví jak agresivní kapotáž, tak efektní grafika samolepek s motivem motorsportu. V testovaném bílém provedení vypadá německá malorážka zejména z některých úhlů opravdu dospěle a kdybyste chtěli neznalému nalhávat cosi o motorce o dvakrát i třikrát větší kubatuře, neměl by důvod vám to nevěřit. Mohutná přední 41 mm upside-down vidlice ve zlatém provedení vše jen podtrhuje.

Lehkonohý sprinter

A jak malé Géčko jezdí? Alfou a omegou je samotný motor a podvozek. Ty definují celý bajk. O pohon se stará již zmíněný jednoválec o objemu 313 ccm, který produkuje výkon 25 kW, tedy necelých 35 koní. Motor má na svou koncepci nadmíru kultivovaný chod, při potulování krajinou či jízdě po městě si spolupráci s ním budete pochvalovat.

V nízkých otáčkách je prost nepříjemných vibrací, příjemně plynule zatahuje prakticky od volnoběhu a už na hranici dvou tisíc je prost jakéhokoliv cukání. Změna v přístupu nastane ve chvíli, kdy zatoužíte po výkonu. Zde na nízké otáčky rovnou zapomeňte, do pěti tisíc se toho příliš neděje a výraznější zátah přichází na hranici šesti či spíše sedmi tisíc. Pokud si budete chtít zařádit, znamená to řadit řadit a řadit a držet bavoráčka pěkně pod krkem. Vrchol přichází v deseti tisících otáčkách, kdy na vás spiklenecky mrkne i bílá kontrolka ve tvaru sněhové vločky značící poslední možný okamžik k přeřazení.

Pokud jste zvyklí na zrychlení ze silnějších motorek, třístovka Géčko vás samozřejmě neohromí, pro začínající motorkáře a méně náročné jezdce je ale výkon víc než dostatečný a především, možnost mačkat z motorky naprosté maximum je často velmi zábavná. Ale nenechte se mýlit, bavoráček ve vyšších otáčkách zatahuje víc než statečně a divocha v sobě nezapře. Při odjezdu ze světel za sebou stále necháte prakticky všechny automobily, o čemž jsme se přesvědčili ve speciálním testu.

Skvělé je i řazení a chod převodovky. Při rozjezdech je potřeba si jen zvyknout na pečlivější práci se spojkou, která je trochu ostřejší a maloobjemový jednoválec navíc vyžaduje přece jen více otáček, než je zvykem u silnějších motocyklů. Na druhou stranu, při poklidné jízdě už můžete při rychlosti 60 km/h řadit šestku, vyšší rychlosti pak znamenají vyšší otáčky a zvyšující se vibrace. Rychlost 100 km/h značí otáčky kolem pěti tisíc a stále ještě příjemnou jízdu, dálniční stotřicítka už vás při delší jízdě bavit nebude.

Geny se nezapřou

Třešničkou na dortu je práce podvozku, která jde ruku v ruce s nízkou hmotností celého motocyklu. Ta sahá na hodnotu 160 kg včetně provozních kapalin a pod rukama, zdá se, tak máte spíše bicykl, než motocykl. Slova ovladatelnost a obratnost rázem nabývají úplně nového významu, ať už brázdíte město, honíte se s kamarády v serpentinách nebo jen zatlačujete motorku do garáže.

Aby toho nebylo málo, s nastavením podvozku si v Německu slušně pohráli. Skvěle naladěná geometrie a pečlivě vybrané komponenty se starají o to, že géčko nevyvede z míry ani opravdu agresivní přístup a odezva řízení i celého šasi je prakticky z říše snů. Zatímco ostrá geometrie předku se postará o skvělé cítění a sportovní chování, dlouhá zadní kyvka s řadou výřezů pro co největší snížení hmotnosti poskytuje potřebnou stabilitu a jízdní komfort. Již zmíněná mohutná přední vidlice je bohatě dimenzovaná a stará se o to, že kolo neustále kopíruje povrch a na hrbolech neodskakuje.

Kapitolu samu pro sebe vytvářejí brzdy a už při pohledu na vpředu radiálně uchycený čtyřpístek od Bremba je jasné, že fungují precizně. Jsou citlivé, skvěle dávkovatelné a především výkonné. K jejich ovládání vám v drtivé většině postačí jediný prst. Navíc, jak ve svém materiálu uvádí samo BMW, žádný z jejich motocyklů od roku 2013 nevyjel z výrobní linky bez ABS jako součásti standardní výbavy. A ani malé G 310 R tedy není výjimkou. To se zejména začátečníkům může hodit.

A nejlepší nakonec? Pokud jste po tom již nepátrali a stále drželi v paměti, že jde o motocykl prémiové mnichovské značky, který byť s jednoválcem a výkonem 25 kW nerezignoval na příkladné zpracování a vybrané komponenty, jakou cenu byste očekávali? Já – neznalý věci – bych se asi smířil s vyšší, než je skutečných 130 500 Kč.

Na snímky pořízené během testu se podívejte zde:

a1.jpgb2.jpgc3.jpg

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud