Tradiční název kompaktního MPV se vrací se zcela novými tvary a dosud nevídanou technikou. A ano, jednou si ho koupíte.
Relativně nedávno jsme informovali o konci tradičního modelu Scénic po čtyřech generacích. Kompaktní minivan dostihl nezájem zákazníků, ale jeho název nám byl přislíben u něčeho zcela nového a podle jiného receptu. Výsledek je zde - elektrické rodinné auto s udržitelnými materiály, pokročilou bezpečnostní a asistenční výbavou a zajímavým esem v rukávu. Stojí na platformě CMF-EV, kterou v současné době již využívá Renault Megane E-Tech Electric, na délku měří 4,5 metru, na šířku 1,9 metru a disponuje solidním rozvorem 2835 mm. Pohon má na starost elektromotor s výkonem 160 kW (218 k), který čerpá energii z 40kWh baterie.
Což je relativně málo, ale na palubě se nachází ještě 15kW palivový článek pro dobíjení za jízdy, díky němuž umí zvládnout až 800 kilometrů naráz. Tankování mimochodem zabere do pěti minut. Koncept je postaven ze 70 procent z recyklovaných materiálů, které je možné po skončení životnosti zrecyklovat z 95 procent – včetně baterie. Textilní čalounění je také výhradně z recyklovaných materiálů, stejně jako například podlaha. Ta byla vyrobena z lahví od mléka a průmyslového odpadu typu trubek.
Bezpečnostní a asistenční systémy na palubě mají snížit riziko nehody až o 70 procent oproti současné technické úrovni tohoto typu výbavy. Máme zde například systém Safety Score, který vyhodnocuje bezpečnost jízdy na bázi předvídavosti, soustředění řidiče a dalších faktorů. Systém Safety Coach poskytuje informace o nebezpečných situacích či úsecích skrze navigaci nebo data sdílená mezi vozidly. Systém Safe Guard pak umí bezpečně zastavit vozidlo, jehož řidiče postihly zdravotní problémy nebo spánek. Pro lepší výhled vpřed je pod hranou čelního skla umístěna obrazovka, na níž je skrze kamery promítáno bezprostřední okolí vozidla. Řidič tak má o 24 procent větší zorné pole.
Sériové provedení prý můžeme čekat už v roce 2024 – dá se odhadovat, že bude mít alespoň zatím klasický elektrický pohon bez vodíkové pomoci a větší baterii (Mégane nabízí verze s 40 kWh a 60 kWh). Zřejmě bude nabízeno i s elektromotorem o výkonu 96 kW (130 k). Uvidíme také, kolik z jeho bezpečnostních a asistenčních vychytávek přeteče do produkční verze.