Colani toužil obnovit značku Horch. Jeden z návrhů měl podobu šestimetrového kupé s 10,7litrovým šestnáctiválcem o 515 kW. Zajímavostí byla chladičová figurka: žena třímající logo byla „zabořena“ do kapoty tak, že to vypadalo, jako když leží na shrnutém prostěradle. Z výroby jednoho kusu ročně sešlo.

Colani toužil obnovit značku Horch. Jeden z návrhů měl podobu šestimetrového kupé s 10,7litrovým šestnáctiválcem o 515 kW. Zajímavostí byla chladičová figurka: žena třímající logo byla „zabořena“ do kapoty tak, že to vypadalo, jako když leží na shrnutém prostěradle. Z výroby jednoho kusu ročně sešlo.

Colani toužil obnovit značku Horch. Jeden z návrhů měl podobu šestimetrového kupé s 10,7litrovým šestnáctiválcem o 515 kW. Zajímavostí byla chladičová figurka: žena třímající logo byla „zabořena“ do kapoty tak, že to vypadalo, jako když leží na shrnutém prostěradle. Z výroby jednoho kusu ročně sešlo.

Colani toužil obnovit značku Horch. Jeden z návrhů měl podobu šestimetrového kupé s 10,7litrovým šestnáctiválcem o 515 kW. Zajímavostí byla chladičová figurka: žena třímající logo byla „zabořena“ do kapoty tak, že to vypadalo, jako když leží na shrnutém prostěradle. Z výroby jednoho kusu ročně sešlo.

Vpředu prototyp Mazda (1983) pro Le Mans, který měl být poháněn čtyřrotorovým Wankelovým motorem o výkonu 960 až 1400 koní. Plánovaná nejvyšší rychlost byla 350-380 km/h.

Vpředu prototyp Mazda (1983) pro Le Mans, který měl být poháněn čtyřrotorovým Wankelovým motorem o výkonu 960 až 1400 koní. Plánovaná nejvyšší rychlost byla 350-380 km/h.

Model „dvoudílného“ vozu z roku 1970. Zadní poháněná část byla osazena motorem z Lamborghini Miura, kabina je inspirována větroněm.

Model „dvoudílného“ vozu z roku 1970. Zadní poháněná část byla osazena motorem z Lamborghini Miura, kabina je inspirována větroněm.

Tahače na podvozcích DAF a Mercedes-Benz. První exempláře normálně v Německu jezdily ve službách jedné menší firmy, dnes ideu kabiny používá rakouská firma Marchi Mobile u svého superluxusního obytného vozu Elemment Viva.

Tahače na podvozcích DAF a Mercedes-Benz. První exempláře normálně v Německu jezdily ve službách jedné menší firmy, dnes ideu kabiny používá rakouská firma Marchi Mobile u svého superluxusního obytného vozu Elemment Viva.

Colani C 112 (1970)

Colani C 112 (1970)

Alfa Romeo Abarth 1300 - rekordman Nürburgringu z roku 1957

Alfa Romeo Abarth 1300 - rekordman Nürburgringu z roku 1957

Luigi Colani si na konci padesátých let postavil také vlastní otevřený sportovní automobil Colani GT Spider

Luigi Colani si na konci padesátých let postavil také vlastní otevřený sportovní automobil Colani GT Spider

Colani toužil obnovit značku Horch. Jeden z návrhů měl podobu šestimetrového kupé s 10,7litrovým šestnáctiválcem o 515 kW. Zajímavostí byla chladičová figurka: žena třímající logo byla „zabořena“ do kapoty tak, že to vypadalo, jako když leží na shrnutém prostěradle. Z výroby jednoho kusu ročně sešlo.
Vpředu prototyp Mazda (1983) pro Le Mans, který měl být poháněn čtyřrotorovým Wankelovým motorem o výkonu 960 až 1400 koní. Plánovaná nejvyšší rychlost byla 350-380 km/h.
Model „dvoudílného“ vozu z roku 1970. Zadní poháněná část byla osazena motorem z Lamborghini Miura, kabina je inspirována větroněm.
Tahače na podvozcích DAF a Mercedes-Benz. První exempláře normálně v Německu jezdily ve službách jedné menší firmy, dnes ideu kabiny používá rakouská firma Marchi Mobile u svého superluxusního obytného vozu Elemment Viva.
11
Fotogalerie

Luigi Colani světu ukázal, že nic není nemožné. Podívejte se na jeho úžasná díla!

Jeho díla šokují i po třiceti letech stejně jako šíře jeho záběru. Do běžného užívání ovšem Luigi Colani protlačil jen střípek svých kreací.

Skicář Luigiho Colaniho je jako scénář k nějakému sci-fi fi lmu. Najdete tu snad všechno: auta, lodě, vlaky, letadla, domy, sklenice, porcelán, fotoaparáty, psací potřeby, televizory, klavíry, brýle, nábytek. A všechno se nese v jakémsi jednotném, originálním stylu. Stylu, který je krásný na pohled, ale ekonomům výroby z něj vstávají vlasy na hlavě.

V srpnu bylo tomuto vizionáři 90 let. Ač má italsky znějící jméno, narodil se v Berlíně v polsko-švýcarské rodině. Pak studoval malířství, sochařství a aerodynamiku v Paříži a stál za zrodem první francouzské laminátové karoserie. Pracoval v USA i v Japonsku, nyní sídlí ve Švýcarsku.

Pokud jde o automobily, podepsal se pod studie Mazdy, Mercedes-Benzu, Chevroletu, BMW, Lancie nebo Alfy Romeo. V roce 1957 se jím karosovaná alfa se čtyřválcovou třináctistovkou dostala jako první sportovní vůz v historii na Nürburgringu pod deset minut na kolo. Další rekord má v roce 1981, tehdy Colanim karosovaný Citroën 2CV vykázal spotřebu 1,7 litru na 100 km.

Na konci padesátých let představil stylista BMW 700, první vůz s monokokem. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých si zase nechal patentovat tvar karoserie připomínající obrácené křídlo, u nějž obtékající vzduch tlačil vůz k vozovce.

Colani je autorem tzv. biodesignu, v němž jsou veškeré tvary inspirovány přírodou, často tekoucí vodou. Jeho vozy se proto chlubí výjimečnou aerodynamikou, součinitel odporu vzduchu bývá hluboko pod 0,30. To z dnešního pohledu není nijak závratná hodnota, ale v minulém století byla. Navíc tvůrce často pracoval bez využití větrného tunelu. Od konce sedmdesátých let také pracuje na designu aerodynamické soupravy tahače s návěsem, vzniklo několik odlišných kreací.

Článek vyšel v pátém letošním vydání časopisu Auto Tip Klassik. Nejnovější vydání (06/2018) je právě na stáncích.

Doporučujeme

Články odjinud