Také konstruktéři Daimler Benz se rozsáhle zabývají vývojem zcela samostatných automobilů. A dotáhli to již docela daleko.
Autonomně se pohybující, chovající a možná i myslící vůz, to je meta řady konstruktérů a jistě i části běžných motoristů. A není to jistě jen zásluhou pohádkového Kitta (přípona „a“ není překlepem, neboť tento stroj považujeme za životný). Začalo to nejrůznějšími asistenčními systémy od ABS přes pre-safe až po hlídání mrtvého úhlu zrcátek, jež mají za úkol napravovat chyby řidiče a nedokonalost jeho smyslů, ale nejmodernější technika s citlivými čidly a rychlými počítači nyní přiblížily dobu, kdy by se po našich vozovkách mohla běžně pohybovat auta bez řidičů.
Například koncern General Motors ve spolupráci se studenty pennsylvánské univerzity Carnegie Mellon před třemi lety představil prototyp The Boss. Stroj vycházející ze sériového Chevroletu Tahoe dokázal, že je schopen zcela somočinného provozu na základě zpracovávání údajů z čidel instalovaných na povrchu jeho karoserie. Na světové výstavě v Šanghaji letos stejný tým uvedl trojici podobně chytrých vozítek s označením EN-V, jež jsme vám představili na tomto místě.
Pozadu nezůstávají ale ani v Německu, značka Mercedes-Benz nás nyní nechala nahlédnout pod pokličku svého vývoje samohybných automobilů a metod pro jejich praktické zkoušení. Prof. Bharat Balasubramanian, šéf konstruktérů v koncernu DaimlerBenz, k tomu poznamenal: „Naše nové testovací metody nám pomáhají plnit náročné požadavky na kvalitu a pracovní bezpečnost a dále rozšiřují schopnosti našich současných asistenčních soustav.“
U Mercedesu nyní pracují na tom, aby mohli některé náročné manévry přenechat na způsob leteckého autopilota přímo na samotném automobilu, aniž by přitom riskovali bezpečnost zkušebních řidičů a konstruktérů. A ti nás nyní ujišťují v tom, že jejich někdy až dětinsky působící konstrukty (všimněme si třeba simulované kolize Mercedesu řady S do plátěné makety nebo skákání skutečně připomínajícího bájný Kitt...) skutečně přispějí k ladění celé soustavy.
Mercedes používá neprogramované roboty pro ovládání akcelerátoru, brzd a řízení, zatímco koordinační počítačové systémy ve funkci autopilota zajišťují jejich dokonalou vzájemnou sočinnost. Podle konstruktérů lze touto zkušební soustavou osadit prakticky jakýkoli současný model značky Mercedes-Benz. Technici sledují všechna data na svých monitorech v kontrolním centru a mohou jízdu kdykoli přerušit, zatímco diagnostika na palubě vozu průběžně vyhodnocuje veškeré vstupní údaje a umožňuje jejich vyhodnocování a porovnávání při opakovaných zkouškách konkrétního manévru
Nyní nám nezbývá než těšit se, až se tato monstra vměstnají do struktury sériových vozů, z našich silnic postupně vytlačí často zmatečné chování řidičů v krizových situacích a nahradí jej... již zcela nepředvídatelným chováním nemyslícího stroje.
Mercedes to s „autopilotem” myslí vážně