Právě zámecké prostředí aktuální třídě S sedí více, než předchůdcům...

Právě zámecké prostředí aktuální třídě S sedí více, než předchůdcům...

...mohou za to i kulatější tvary

...mohou za to i kulatější tvary

Facelift poznáte podle nových světlometů - jejich dálkový vykrývací funkce funguje bezchybně

Facelift poznáte podle nových světlometů - jejich dálkový vykrývací funkce funguje bezchybně

AMG linie se vyznačuje většími nádechy v předním nárazníku a jiným designem masky chladiče

AMG linie se vyznačuje většími nádechy v předním nárazníku a jiným designem masky chladiče

Pětimetrová délka odlišuje vůz od podobných bratrů v nižších třídách. Zboku ale facelift nepoznáte

Pětimetrová délka odlišuje vůz od podobných bratrů v nižších třídách. Zboku ale facelift nepoznáte

I zadní část zůstává podobná...

I zadní část zůstává podobná...

...zadní svítilny ale mají technologii OLED

...zadní svítilny ale mají technologii OLED

Výfuky jsou bohužel...

Výfuky jsou bohužel...

...trapně falešné

...trapně falešné

Devatenáctipalcové disky se standardními pneumatikami jsou ideálním kompromisem

Devatenáctipalcové disky se standardními pneumatikami jsou ideálním kompromisem

Pojďme ale dovnitř...

Pojďme ale dovnitř...

...kam nás vítají i takovéto prahy

...kam nás vítají i takovéto prahy

Interiér je barokní a opravdu luxusní

Interiér je barokní a opravdu luxusní

Zvolená barevná kombinace se nám zamlouvala

Zvolená barevná kombinace se nám zamlouvala

Grafika přístrojů zůstává podobná

Grafika přístrojů zůstává podobná

Tato lišta by mohla být z lepšího materiálu. Potěší ale, že ovládat klimatizaci jde stále takto snadno

Tato lišta by mohla být z lepšího materiálu. Potěší ale, že ovládat klimatizaci jde stále takto snadno

Ovládání všech sedadel zůstává na dveřích

Ovládání všech sedadel zůstává na dveřích

Nový je touchpad pro infotainment...

Nový je touchpad pro infotainment...

...samotná obrazovka ale dotykové ovládání nenabízí

...samotná obrazovka ale dotykové ovládání nenabízí

K dispozici je i dělený "šíbr"

K dispozici je i dělený "šíbr"

Křesla jsou velmi pohodlná

Křesla jsou velmi pohodlná

I na zadních sedadlech...

I na zadních sedadlech...

...je komfort maximální

...je komfort maximální

Taktéž nabídnou vyhřívání a odvětrávání

Taktéž nabídnou vyhřívání a odvětrávání

Díky této konfiguraci zároveň nepřijdete o nouzové páté místo

Díky této konfiguraci zároveň nepřijdete o nouzové páté místo

Zavazadlový prostor nabídne průvlak na zadní sedadla

Zavazadlový prostor nabídne průvlak na zadní sedadla

Nový je motor...

Nový je motor...

...který nás nadchnul! Více si přečtěte po uzavření této galerie

...který nás nadchnul! Více si přečtěte po uzavření této galerie

...mohou za to i kulatější tvary
Facelift poznáte podle nových světlometů - jejich dálkový vykrývací funkce funguje bezchybně
AMG linie se vyznačuje většími nádechy v předním nárazníku a jiným designem masky chladiče
Pětimetrová délka odlišuje vůz od podobných bratrů v nižších třídách. Zboku ale facelift nepoznáte
28
Fotogalerie

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

Kapitoly článku:


Radosti
Opravdu luxusní interiér, skvělá sedadla
Supermoderní palubní výbava, i pro zadní cestující
Kultivovaný a plynule táhnoucí motor
Nízká spotřeba paliva
Plynulá a rychlá převodovka
Komfortní podvozek, specifický a jistý jízdní projev
Starosti
Pro někoho příliš nenápadný vzhled
Konkurenti nabízí i dotykové ovládání infotainmentu
Některé materiály uvnitř nejsou stoprocentní
Rezervní kolo, ani dojezdové, není v nabídce
9  /10

Mercedes-Benz třídy S se během své existence stal doslova symbolem. Nemusíme být fanatickými fanoušky třícípé hvězdy, přesto je nutné říci, že je jedním ze základních kamenů třídy luxusních voů. Konkurenti, ať už taktéž z Německa či odjinud, se vždy srovnávají právě s ním.

Od představení řady W222 už uplynuly téměř čtyři roky, v letošním roce tak přišel facelift. Jestliže zvenčí modernizaci snadno nepoznáte, zásadní věci se odehrály uvnitř. A právě testovací kus byl vybaven tím nejdůležitějším - motorem, který startuje návrat od vidlicových zpět k řadovým motorům.

Rozruch s ním neuděláte, ale to je asi jeho úkol...

Pokud se projdete po centru Prahy, vsadíme se s vámi, že během deseti minut minete takových pět až deset eskových mercedesů současné generace. Vážně, zejména v centru hlavního města, kde je využíván coby luxusní hotelový dostavník, stačila současná generace zevšednět.

Svou zásluhu na tom má i designová politika Mercedesu. Když v roce 2013 novinka přišla, působila majestátně a okázale. Taková je samozřejmě i dnes, jenže efekt ji ubírají "céčkové" a "éčkové" modely značky. Vždyť pokud na první dobrou neodhadnete velikost, musíte se v identifikaci spolehnout třeba na počítání proužků ve světlech...

Ani facelift vás na první pohled neuhodí do očí a s davem splyne tak, jak to jen s pětimetrovou limuzínou trošku jde. Nová je grafika světel a svítilen, které jsou hlavním poznávacím znamením. Proužky v předních světlometech slouží i coby směrovky a přivítají vás modrým podsvícením.

Nárazníky mají také nový design, ale pokračují v zavedeném stylu. Snad v případě paketu AMG, jímž byl tento kus osazen, zaujmou velké nádechy vpředu. Třída S je zkrátka elegán, který do světa nic nekřičí, prostě přijede... Tak, jak tomu bylo vždy.

Úchvatný interiér! Stoprocentní ale není

Jen se podívejte na tu barevnou kombinaci, kterou český importér nakonfiguroval. Už tak barokní a rozmáchlé tvary korunuje právě béžovo-hnědé čalounění a tmavé lesklé dřevěné obložení. Tady se cítíte vážně jako na zámku a najednou začnete chápat tu pointu. Zvenku diskrétní, ale uvnitř maximálně luxusní...

Novinkou je ambientní osvětlení nastavitelné ve třech úrovních a nespočtu barevných kombinací. Od diskotékových až po vkusnější - vybere si každý. Potěšila nás druhá důležitá novinka - infotainment je nyní pod jedním sklem s digitálními přístroji. Po vzoru třídy E zmizela nevkusná plastová přepážka. I když nejsme fanoušky "dotykového ovládání všeho", konkurenti jako BMW řady 7 či Audi A8 nabízí dotyk jako alternativu - třída S nikoli. Supluje to touchpadem mezi sedadly a na volantu.

O nekonečně komfortních sedadlech s masáží, vynikajícím audiosystému, elegantně vyjíždějících stínítkách nebo třeba vyhřívané loketní opěrce se asi nemá smysl rozepisovat - ve třídě S je prostě radost i jen tak sedět. Luxus se tu může přehazovat vidlemi, jak už to v této třídě bývá. Nabízí ale trošku jiné pojetí než technicistní soupeři - takové "domáctější" a útulnější - záleží však na preferencích každého z nás.

Konfigurace kratšího rozvoru a komfortního paketu pro zadní cestující se nám líbila - přijde nám jako nejpraktičtější, protože nepřijdete o nouzové páté místo ani o komfortní funkce na zadních sedadlech.

Pokud bychom v interiéru chtěli najít nějaké nedodělky a chyby, musíme být opravdu krutí. U auta s touto cenovku si to však můžeme dovolit. Tak třeba kovový povrch volantu, který je po faceliftu již tříramený, nám nepřišel tak kvalitní. Působí spíše jako postříbřený plast, stejně jako linka ovladačů na středové konzoli. Tento materiál by na takto viditelných místech mohl být ještě lépe zpracovaný. Kritice interiéru jsme tak učinili za dost, protože tohle je jinak úžasné místo k životu a cestování...

Jízdní projev zůstává specifický

Po faceliftu používá třída S 48voltovou architekturu elektroinstalace, díky čemuž nabízí i dokonalejší jízdní asistenty. Nyní při semi-autonomním řízení respektuje zatáčky, profil silnice a dopravní značení. Spoléhá se i na okolní překážky, nejen na jeden radar a snímání pruhů. Vše funguje snad nejlépe ze všech aut s podobnými funkcemi, jaké jsme vyzkoušeli.

Naštěstí je ale stále příjemné "esko" také opravdu řídit. Na zatáčkovitých úsecích si ihned všimnete specifického chování. V komfortním režimu má řízení pocitově příjemné zpoždění, působí delikátně. Díváte se na hvězdu, "zaměřovač" nad chladičem, který se majestátně pokládá do zatáčky. Extrémně tento pocit poskytne Rolls-Royce Phantom se Spirit of Ecstasy a je příjemné, že S-classe dokáže zprostředkovat něco podobného.

Vzduchové odpružení nabídne dle očekávání mimořádný komfort, umí se i zhoupnout. Srdečně bojuje i s rozbitými okreskami. Právě ostré nerovnosti často podobnou koncepci odpružení umí rozhodit. Je to znát i v esku, ovšem do karoserie se toho dostane zcela minimálně. To i díky relativně skromným devatenáctipalcovým kolům se standardními pneumatikami. Ty se zesílenými bočnicemi nedoporučujeme - zvyšují neodpruženou hmotnost. Zamrzí ale, že klasickou či dojezdovou rezervu si neobjednáte.

Díky zmíněným vlastnostem se z vás během pár kilometrů stává šofér. Libujete si v plynulém zrychlování a ještě plynulejším zatáčení. My jsme ovšem jako u každého vozu chtěli otestovat i chování na limitu.

Přepnuli jsme do režimu Sport, poslali pětimetrovou limuzínu do utažené šikany a "medvěd" jen zívnul. Při klidné jízdě zdrženlivé řízení najednou poskytuje pěknou odezvu a když jsme podvědomě cítili, že se blížíme na hranici schopností přední vnější pneumatiky, skutečně už jsme za chvíli limitu dosáhli. Na dovádění přitom esko není. Pohon všech kol dělá i na kluzké silnici vše pro maximálně neutrální chování. Třída S se chová přesně tak, jak od ní očekáváte a přidává ještě komunikaci a jistotu při rychlé jízdě - skvělé!

Jak už jsme zmínili, zásadní novinkou je nový dieselový šestiválec. Řadové uspořádání se v mercedesech používalo naposledy v roce 2005. Pokud se orientujete podle kódových označení, tak vidlicového předchůdce OM 642 nahradil právě řadový OM 656. Je to moderní agregát s hliníkovým blokem a stěnami válců se sníženým tření.

Krom kultivovanějšího chodu, který je z podstaty řadovým šestiválcům bližší, než "véčkovým", přináší tato konstrukce i další inženýrské příležitosti. Katalyzátor se vstřikováním močoviny se nyní vejde blíž k motoru. Blízce příbuzná je tato jednotka s novým čtyřválcem, což krom jednodušší konstrukce prospívá nižším výrobním nákladům. Navíc se sem konečně vejde i druhé turbodmychadlo, díky čemuž mohla vzniknout právě verze 400d. Oproti osmiválcovým konkurentům možná na papíře zaostává, v praxi ale více výkonu nepotřebujete. 

Z pohledu řidiče je totiž nový agregát neuvěřitelně sametovým společníkem - právě tím vám těch pár kW vynahradí. Turbodíra téměř neexistuje, táhne sebevědomě už od nejnižších otáček. Nebylo by to však ono bez devitistupňového automatu. Ten si ze začátku své kariéry vyslechl pár kritik, aby ve zmodernizované třídě S fungoval skvěle. Tohle je nejlepší měničový automat, se kterým jsme jeli. Umí být plynulý a rychlý. Navíc drží motor v absurdně nízkých otáčkách. Ve 130 km/h točí jen 1 400 otáček za minutu. I díky tomu není problém jezdit pod osm litrů na sto kilometrů...

Závěr: Povedená modernizace!

Cena testovaného vozu se vyhoupla přes tři a půl milionu korun. Do značné míry do toho promlouvá i fakt, že připlácet si musíte třeba i za ostřikovače ve stěračích. Jenže na fakt, že si u německých "prémiovek" složíte auto přesně podle svého vkusu jsme zvyklí a kritizovat tento přístup už je jedno velké klišé.

Důležité je, že třída S zůstává pohodlnou a majestátní limuzínou. V rámci faceliftu pokračuje v zavedeném designovém stylu, přidává ale skvělou techniku a moderní výbavu. Můžeme napsat, že přechod na řadovou architekturu nejvýkonnějšího dieselu se náramně povedl.

Prohlédněte si kompletní fotogalerii s našimi dalšími postřehy z testování:

DSC03866.jpgDSC03867.jpgDSC03869.jpg

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud