Nový Outback nedávno vstoupil na náš trh již ve čtvrté generaci, která sází na komfort. Jaký je s dieselovým motorem pod kapotou?
Kapitoly článku:
SUV, crossover, allroad, kdo se v tom má jen vyznat. Hoďme názvy tříd za hlavu a pojďme se na jeden takový univerzální vůz podívat. Není jim nikdo jiný než Subaru Outback, zakladatel kategorie allroad. Nový podsegment Subaru objevilo v polovině devadesátých let, později následovalo Volvo XC70 a například Audi A6 a A4 allroad nebo nejnověji Saab 9-3X.
Outback je vlastně křížencem kombi a vozu kategorie SUV a pro letošek značně posiluje. Derivát kombi Legacy se již dříve osamostatnil a dnes je Outback považován za samostatný model. Na český trh přišel v polovině října již ve čtvrté generaci, která sází na maximální pohodlí posádky, nabízí tři stupně výbavy, tři motory a tři převodovky. Má zvýšenou světlou výšku (200 mm), chlubí se ochranným oplastováním karoserie a několika dalšími úpravami.
Jaká je tedy novinka s nejžádanějším dieselovým dvoulitrem pod kapotou? Splní naše očekávání?
Od střízlíka po otesánka
Předchozí generaci přerostla konkurence ve všech směrech, což se příchozí čtvrtá generace snaží dohnat. Nový Outback tak s karosérií 4775 mm dlouhou překonává svého předchůdce o 45 mm, na šířku dokonce o 75 mm a na výšku o 50 mm. Rozvor se protáhl o 75 mm na konečných 2745 mm. Nárůstu se nevyhnul ani rozchod kol, který je nyní u obou náprav stejný a dosahuje hodnoty 1540 mm oproti dřívějším 1495 vpředu a 1485 mm vzadu.
Outback opustil štíhlou eleganci a působí jedním slovem robustně. Určení pro nezpevněné cesty dokreslují masivní ochranné lišty. Novinkou jsou střešní ližiny skrývající příčníky a boční okénka zavazadlového prostoru nepravidelného tvaru. Za své vzala bezrámová konstrukce dveří, prý kvůli tuhosti karoserie a akustickému komfortu. S novým kabátem se také nepatrně snížily nájezdové úhly včetně přechodového.
Cestujeme první třídou
Nová karoserie přinesla cestujícím více místa a dotáhla se na konkurenci, která stačila během let pořádně vyrůst. Zlepšila se prostornost, která byla u minulého modelu pouze průměrná. Přední sedadla zaslouží pochvalu za dlouhé a široké sedáky, které dostatečně drží tělo v jejich útrobách. Stejně na tom jsou i zadní sedadla, která poskytují dostatek prostoru třem osobám (například v podélném směru poskytují oproti předchůdci o 62 mm více místa a v oblasti hlavy o 40 mm více). Opěra navíc lze polohovat, což přináší nečekaný komfort při dlouhých cestách. Celkově interiér vyniká solidními materiály a bytelným provedením.
Volant má optimální průměr i tloušťku věnce a lze ho konečně nastavovat podélně i výškově. Ramena volantu jsou stejně jako u většiny konkurentů poseta tlačítky usnadňující ovládání audiosoustavy, což u Subaru nebylo nikdy zvykem. Potěšila mě i kvalita zvuku audiosoustavy, která u předchozího modelu nepatřila k nejlepším. Nepotěšilo mě však ovládání archaického palubního počítače kolíčkem za volantem. Navíc se majitelé musí smířit jen se sudými hodnotami aktuální či průměrné spotřeby paliva (počítač to prostě jinak neumí).
Zvětšil se také základní objem zavazadlového prostoru, který nyní pojme 526 litrů (mezigenerační nárůst 67 litrů). Kufr dosahuje šířky 1 090 mm, hloubky 1 070 mm a díky úspornějšímu zavěšení zadních kol i solidní využitelné výšky 815 mm. Po velmi jednoduchém sklopení zadních sedadel docílíme rovné ložné plochy dlouhé 1 660 mm s využitelným objemem 1 677 litrů. Potěšil mě vstupní práh v úrovni podlahy, který usnadňuje nakládku větších předmětů. Po sklopení zadních sedadel (jedním pohybem) vzniká rovná ložná plocha. Páté dveře se vyklápějí dostatečně vysoko, bohužel jejich zavření vyžaduje větší porci síly a ne vždy se napoprvé zavřou. Škoda.
Dieselový Outback je možné mít ve třech stupních výbavy (Trend, Active a Komfort). Již základní výbava Trend je vcelku bohatá a zahrnuje řadu užitečných prvků. K novým prvkům výbavy patří elektronická parkovací brzda nebo bezklíčkový vstup i startování. Bohužel ve všech stupních výbavy chybí parkovací asistent či adaptivní tempomat.
Subaru Outback 2010 |
zážehové motory |
2,5i Active | 6 MT | 840 000 Kč |
2,5i Active Lineartronic | CVT | 900 000 Kč |
2,5i Comfort | 6 MT | 970 000 Kč |
2,5i Comfort Lineartronic | CVT | 1 030 000 Kč |
3,6R Comfort | 5 AT | 1 180 000 Kč |
vznětové motory |
2,0D Trend | 6 MT | 840 000 Kč |
2,0D Active | 6 MT | 880 000 Kč |
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ