Přestože v Česku platí nulová tolerance alkoholu za volantem, jde o jednu z častých příčin dopravních nehod. A nejenom u nás. V Polsku si na opilé řidiče tvrdě došlápli.
Kompletní statistiky nehodovosti za loňský rok zveřejní policie až ve středu 8. ledna, už nyní je ale jasné, že v nich bude výrazným způsobem figurovat alkohol. Za prvních 11 měsíců loňského roku se na českých silnicích stalo 98.940 dopravních nehod, ve více než 4000 případech byl u viníka nehody zjištěn alkohol.
Oproti roku 2018 je to podle policejních statistik pokles o 53 nehod, přesto ale rozhodně nemáme být na co pyšní. U 2616 nehod bylo u viníka zjištěno 1,5 ‰ a více alkoholu, což je klasifikováno jako trestný čin, za který si viník může vysloužit trest odnětí svobody až na tři roky, zákaz řízení až na deset let a pokutu až 50.000 Kč. Při těchto nehodách bylo usmrceno 25 osob, o 7 méně než v roce 2018.
Přesto se najdou takoví, kteří alkohol neřeší a bez ostychu sednou za volant. Možná by přišlo vhod poučit se od polských sousedů. Loni tam podle deníku Právo zadrželi zhruba 110 tisíc řidičů pod vlivem alkoholu, o 6 tisíc více než v roce 2018. Policii došla trpělivost a reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Návrh zpřísnit postihy řidičů zadržených pod vlivem alkoholu parlament okamžitě schválil a vešel v platnosti 1. ledna letošního roku.
Kritickou hranicí na polských silnicích je 0,5 ‰ alkoholu v krvi. Pokud se u řidiče prokáže její překročení, visí ve vzduchu zákaz řízení motorových vozidel na 3 až 5 let a pokuta 5 tisíc až 60 tisíc zlotých (asi 30 až 360 tisíc korun). Jedná se už o trestný čin. Pokud opilý řidič způsobí nehodu, doživotně přijde o řidičák. Uvítali byste něco podobného i u nás?