Srovnávat základní ceny nových aut je poměrně jednoduché, ale zavádějící. Řada z našich motoristů bude jistě uvažovat o novém Rapidu, proto se podívejme na to, jak si nová škodovka povede ve srovnání s konkurencí. Ovšem musí alespoň „něco umět“.
Jelikož žijeme v 21. století, jistě si zasloužíme, abychom za své peníze v novém autě, obrazně řečeno, nemuseli pro spouštění okének „točit švihadlem“. Také vás stále více vytáčejí formulace „cena již od“? Ve světě nových osobních aut to obvykle znamená, že za poměrně slušně působící obnos dostanete vůz se slabým motorem, bez výbavy a nutností využít financování skrze splátky.
Udělejme si však srovnání normálně vybavené a normálně jezdící Škody Rapid s konkurencí, tedy žádná kožená sedadla, xenonová světla, tempomat ani motor trhající asfalt (pokud by tedy nějaký takový byl k dispozici). Jestli mají Rapid a jeho konkurenti sloužit jako rodinná auta, ujedou nespíš nějakých 30 000 km ročně, takže o vznětovém motoru neuvažujme.
Škoda Rapid, Škoda Octavia, Ford Focus
Ačkoli se Škoda Rapid poněkud vymyká karoserií typu liftback (tedy kombinace hatchbacku, sedanu a kombi), řadí se do segmentu nižší střední třídy. V následujících tabulkách ji srovnáváme s pětidveřovými vozy hatchback, ovšem s vědomím, že Rapid díky svému pojetí většinu z nich překonává (jak jinak u Škodovky) objemem zavazadlového prostoru.
Na druhou stranu v této třídě patří mezi běžné prvky dražších verzí třeba xenonové světlomety, bezklíčkové zamykání a startování, polosamočinné parkování či aktivní tempomat, které však u Rapidu nezískáte ani za příplatek.
O jakém autě je řeč
A jak by tedy náš teoretický model nižší střední třídy měl vypadat? Bude mít zážehový motor s výkonem alespoň 102 koní, resp. 75 kW, a manuální převodovku. Ve výbavě trváme na elektrickém ovládání předních oken, centrálním zamykání s dálkovým ovládáním, klimatizaci, rádiu s CD a MP3 a palubním počítači.
Opel Astra, VW Golf VII, Renault Mégane
Trochu parády přidají alespoň litá kola, přední mlhovky a metalíza. Co se bezpečnosti týče, podmínkou našeho výběru jsou také šestice airbagů a stabilizace ESP. Někteří z čtenářů by možná určité prvky oželeli, ale opět připomeňme, že žijeme v 21. století a za své peníze si zasloužíme alespoň základní míru komfortu, a to i v nižší střední třídě.
Verze | Ceníková cena v Kč (vč. DPH) |
Škoda Rapid 1,2 TSI Ambition | 370 900 |
Škoda Octavia 1,2 TSI Ambition | 485 900 |
Ford Focus 1,6 Ti-VCT Trend | 373 790 |
Opel Astra 1,4 T Enjoy | 456 900 |
VW Golf 1,2 TSI Trendline | 402 600 |
Kia Cee'd 1,6 GDI Comfort | 388 980 |
Renault Mégane 1,6i Advantage | 388 700 |
Fiat Bravo 1,4 T-Jet Easy | 444 500 |
Do výběru pro naše srovnání jsme zvolili tyto vozy: Škoda Rapid, Škoda Octavia, Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf, Kia Cee'd, Renault Mégane a Fiat Bravo. Jsou tam vozy české, německé, francouzské i italské a pokusili jsme vybrat právě ty modely, nad jejichž nákupem by mohl zájemce o Škodu Rapid uvažovat.
Fiat Bravo, Kia Cee'd
Ještě dodejme, že při konfiguraci na požadovanou výbavu jsme vybírali nejen ze samostatných prvků, ale i z různých paketů, a to s jediným cílem: dosáhnout co nejnižší ceny. Je třeba dodat, že v přehledu najdete ceníkové ceny, takže v případě konkrétního zájmu dostanete zvláště u starších modelů cenu citelně nižší.
| Délka | Rozvor | Kufr min/max | Výkon | Spotř. Ø | Rychl. |
| mm | mm | l | k/kW | l/100 km | km/h |
Škoda Rapid | 4483 | 2602 | 550/1490 | 105/77 | 5,4 | 195 |
Škoda Octavia | 4569 | 2578 | 585/1455 | 105/77 | 5,7 | 192 |
Ford Focus | 4358 | 2648 | 363/1148 | 105/77 | 5,9 | 187 |
Opel Astra | 4419 | 2685 | 370/1235 | 120/88 | 5,9 | 192 |
VW Golf | 4255 | 2637 | 380/NA | 105/77 | 4,9 | 192 |
Kia Cee'd | 4310 | 2650 | 380/1318 | 135/99 | 5,2 | 195 |
Renault Mégane | 4302 | 2641 | 372/1129 | 110/81 | 6,9 | 190 |
Fiat Bravo | 4336 | 2600 | 400/1175 | 120/88 | 6,3 | 197 |
Z výše uvedeného plyne (a pro nás je to také docela zajímavé překvapení), že slušně vybavená Škoda Rapid při porovnání s podobně výkonnými soupeři vyznívá po stránce ceníkové (!) ceny jako velmi zajímavá varianta. Je však třeba poznamenat, že Škoda boduje především chytře nastavenými pakety, například za 10 000 Kč dostanete pro Ambition paket Ambition Plus zahrnující rádio s CD aMP3 a vstupem AUX, mlhovky a litá kola.
Hledisek pro možné srovnávání je celá řada, ale pevně věříme, že to naše některým ze zájemců o vůz této kategorie pomůže v rozhodování.