SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Foto: Samuel Mareček

SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček
SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček
SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček
SsangYong Korando 1.5 T-GDI Foto: Samuel Mareček
57
Fotogalerie

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

Radosti
Skvělá výbava
Nízká cena
Komfortní podvozek
Starosti
Vyšší spotřeba
Průměrná dynamika
8  /10

Před dvěma lety korejský SsangYong opět vstoupil na náš trh a zaujal finančně rozumnou pozici s robustními SUV a jedním pick-upem. Středem nabídky je model Korando, který jsme na našem webu testovali již třikrát. Jako první dorazila varianta s naftovým motorem v kombinaci se čtyřkolkou a automatem. Po ní pak ještě dva kousky s benzinovým motorem.

S korandem jsme tedy velmi dobře obeznámení, aktuálně se však k nám dostala další varianta, tentokrát s benzinovým motorem, pohonem 4x4 a automatickou převodovkou. Auto především pro lidi, kteří využijí výhodu čtyřkolky, ocení automatickou převodovku a slibují si od zážehového motoru slušnou dynamiku. Navíc byl v natřískané výbavě Premium.

Dva draci se řítí z lesa

Korando na žádné designové kudrlinky nehraje. V bílé barvě navíc vyniknou jeho důležité prvky, jako jsou černé ochranné kryty nárazníků, prahů a blatníků. Více než na oblé tvary a divoké křivky sází na praktické hrany, což může být pro řadu zákazníků výhodou. S takovým autem se totiž obvykle lépe manipuluje, protože lépe odhadnete, kde začíná a kde končí.

Designovka to není, ale chlapácké auto rozhodně ano. V záplavě některých spíše „holčičích“ SUV určitě vyniká. Trochu rozbíjí představu o tom, že vyvýšená auta jsou do města, aby mohla přeskakovat obrubníky. Suzuki Vitara, Subaru XV, Dacia Duster a SsangYong Korando i dnes ukazují, že auto tohoto typu nemá stát jen před supermarketem, ale také před posedem. Robustní a jednoduchá auta za rozumnou cenu tedy ještě jsou a na jedno teď koukáte.

Uvnitř to ale jednoduše rozhodně nevypadá. Korando vypadá luxusně, především ve zkoušené výbavě Premium s koženými sedadly. Ta jsou vyhřívaná, ventilovaná a vpředu elektricky nastavitelná. Klimatizace, všemožné asistenční systémy i navigace tu jsou také a digitální přístrojový štít má dokonce funkci zrcadlení Apple Carplay, takže nemusíte při navigování aplikací Waze uhýbat pohledem od volantu. Tohle nemá ani německá prémie.

Vše máte po ruce, věci po kapsách pojme řada odkládacích prostor a sedíte poměrně vysoko, takže máte rozhled do všech stran. Nepřekáží ani poměrně silné A sloupky. Vyšší posaz za volantem a spíše volná pohodlná křesla místo sedadel s vámi pochopitelně v rychleji projetých zatáčkách začnou cloumat, ale kdo by s tímto autem pospíchal, když je na palubě taková pohoda?

Zavazadlový prostor pojme 551 litrů (407 litrů s rezervou). Pogumovaná podlážka se vždycky hodí, a navíc pod ní najdete ještě dvě přihrádky na drobnosti. Je tu i řada úchytných ok na sítě, světýlka… no prostě pan Kufr, který má vše, co byste mohli potřebovat. Ale nyní konečně k tomu, proč máme tohle auto opět v redakční garáži.

Pokračování 2 / 3

Hladový vlk

Korando je k dispozici se dvěma motory: zážehovým 1.5 Turbo GDI o výkonu 120 kW a naftovým 1.6 E-XDI o výkonu 100 kW. Jak jednoduché. Testovaný přímovstřikový zážehový motor má v aktuální verzi lepší chlazení a o 25 % rychlejší nástup turbodmychadla z nízkých otáček. V kombinaci s šestistupňovou automatickou převodovkou Aisin pak dává točivý moment 260 N.m, zatímco s manuálem 280 N.m. Pro oba motory se meze nekladou. Pohon všech kol s mezinápravovou spojkou i automat jsou otázkou dvou příplatků (46.900 Kč a 40.900 Kč).

163 koní zní jako fajn stádo, ale v SUV se čtyřkolkou, automatem a aerodynamikou akvária toho pochopitelně moc nezmůžou. Na žádné rychlejší přesuny ho prostě neužije. Do třech tisíc otáček působí ospale, ve třech se něco začne dít a ve třech a půl už začne obstojně táhnout. Na podřazení automatu naštěstí nečekáte a umí se sebrat hodně rychle. Obráceně už je to trochu problém, protože převodovka při řazení nahoru chvilku váhá.

Pokud vás tedy láká benzin kvůli lepší dynamice, asi byste to měli ještě zvážit. V kombinaci s výše uvedenými faktory totiž není slabší diesel pocitově o tolik pomalejší. A to jsme ho také testovali i s automatem a čtyřkolkou. Teď si možná řeknete, že v základu je turbobenzin o 85 tisíc korun levnější, takže třeba na dynamiku nehledíte a z hlediska financí není co řešit, ale pokud se s ním chystáte jezdit hodně, příplatek za diesel je na zvážení.

Důvod je jednoduchý: jestliže chtělo Honzovo korando z loňského roku v kombinaci s tímto motorem a automatem devět litrů naturalu na sto kilometrů, já se díky častějším dálničním přesunům nedostal pod 9,5 l/100 km. Auto jsem pak vracel se spotřebou 10,1 l/100 km, protože jsem párkrát zavítal i do města. Samozřejmě se ale není čemu divit, korando nemá žádnou formu elektrifikace a jezdí jako stará škola. 

Naftové korando s automatem a čtyřkolkou pak chtělo na 100 km jízdy 7 litrů nafty. Nebo ještě jinak. S přihlédnutím k průměrné ceně paliv je podle námi naměřených hodnot naftové korando o skoro korunu na kilometr výhodnější (2,80 Kč vs. 1,90 Kč). Zážehová varianta má nádrž větší jen o tři litry (47 vs. 50 litrů), takže na jednu nádrž ujedete do 500 kilometrů.

Nerad bych ale zážehový agregát nějak shazoval. Oproti naftovému motoru zase nemá zvuk jako starý autobus a při dálničních 130 km/h je při 2600 otáčkách ještě v klidu. To jediné, co vás tak ruší, je aerodynamický hluk. Odhlučnění podvozku se ale povedlo slušně. Je to prostě otázka priorit. Kupovat ale benzin kvůli lepší dynamice nemusí být taková výhra, jak se při pohledu na čísla zdá.

Korando ani není žádný řezač zatáček. Stejně jako u naftového motoru se hodí spíše do rukou klidnějších řidičů, kteří potřebují rodinné auto s dostatkem prostoru a ocení pohodu, se kterou pomohou jemně nastavené tlumiče a víceprvková zadní náprava. Do plavání na obláčku má sice ještě daleko, ale před konkurenty se rozhodně nemusí stydět.

Rychle projeté zatáčky se zase projeví poměrně vysokými náklony karoserie, což je snad ta nejlepší psychická brzda. Nepomůžete tomu ani režimem Sport na otočeném voliči, kde se také uzavírá diferenciál a spíná režim pro jízdu na sněhu. Sportovní režim spíše upraví chování převodovky a trochu přikoření reakce na sešlápnutí pedálu plynu.

Kolik za to?

SsangYong na našem trhu dlouhodobě září nízkými cenami. Ani toto korando v plné náloži není výjimkou. Vrcholná výbava Premium vyjde s tímto motorem na 619.900 Kč. S příplatkem za automat a čtyřkolku to tedy dělá 707.700 Kč. Pokud naložíte nový Hyundai Tucson maximální výbavou a sáhnete po motoru 1.6 T-GDI s automatem a čtyřkolkou, vyjde vás na 919.990 Kč.

V jeho prospěch ale mluví výkon 169 kW a hybrid, který dost pomůže se spotřebou. Podobné je to i s Fordem Kuga. Ten stojí v maximální výbavě s motorem 2.5 Duratec Hybrid (190 koní), převodovkou eCVT a pohonem všech kol už přes milion.

U koranda dostanete v maximální výbavě vedle výše zmíněných prvků i vyhřívaný kožený volant, 18palcová kola či bezklíčové odemykání vozu. Ke čtyřkolce se pak váže i absence systému start/stop a elektronická parkovací brzda s funkcí Auto Hold.

Snad vás asi nenapadne prvek, který by tu scházel. A pokud toužíte po panoramatickém střešním okně, stojí 13.900 Kč, což je jeden z mála příplatků. Dalším jsou třeba 19palcová kola za 10.900 Kč. Pro výbavu Premium jsou pak připraveny ještě pakety Tech a Premium+. První vám za 34.900 Kč přidá do vozu lepší infotainment, detekci slepého úhlu, LED ambientní osvětlení či asistenta pro bezpečné vystoupení z vozu. Balíček Premium+ pak přidá třeba ještě elektrické ovládání zavazadlového prostoru. 

Pokračování 3 / 3

Závěr

SsangYong Korando je i v největší výbavě výhodnou koupí. Kdo ocení pohon všech kol a rád se nechá konejšit automatickou převodovkou, bude určitě spokojený. Uhrančivou dynamiku od benzinového motoru ale nečekejte, i ten je totiž spíše kliďas pro rozvážného řidiče, odpovídá celkovému naladění auta a nedělá ze sebe něco, co není.

Spotřeba už je větší oříšek, ale lidé, kteří potřebují takovou specifikaci, jsou s touto vlastností většinou obeznámení. Kdo si ale naspecifikuje takové auto jen tak „pro jistotu“, kdyby třeba čtyřkolku někdy potřeboval, a zároveň očekává od silnějšího motoru nějakou střelu, bude dost tratit, až bude takové auto trápit mezi městskými obrubníky a každou chvíli tankovat.

SsangYong Korando: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   449.900 Kč (1.5 T-GDI 6M Eco/120 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 707.700 Kč (1.5 T-GDI 6A 4x4/120 kW)
Cena testovaného vozidla           771.500 Kč (1.5 T-GDI 6A 4x4/120 kW)

Technické údaje: SsangYong Korando

Rok
2020
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 497 cm3
Vrtání • zdvih
76,0 mm • 82,5 mm
Stupeň komprese
9,5:1
Nejvyšší výkon
120 kW (163 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
260 Nm při 1 500 až 4 000 ot/min
Nejvyšší rychlost
193 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
551 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 525 kg • 2 130 kg
Prům. spotřeba: komb.
8,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 675 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 596 mm • 1 622 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 450 × 1 870 × 1 620 mm

Standardní výbava (Premium): vyhřívaný kožený volant, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, osvětlení zámků, vyhřívání zadního okna, tempomat, dvouzónová automatická klimatizace, kožený potah sedadel, infotainment 8“ s navigací, bluetooth, LED světlomety, 18palcová kola, tónovaná skla s hlukovou ochranou, zadní mlhové světlo, dešťový a světelný senzor, systém udržování vozu v pruhu, rozpoznávání dopravních značek, upozornění na rozjed vozu před vámi, automatické přepínání dálkových světel, asistent rozjezdu do kopce

Volitelná výbava: pohon všech kol (46.900 Kč), automatická převodovka (40.900 Kč), 19palcová kola (10.900 Kč), paket Premium+ - Smart Audio Multimedia systém s 9” dotykovým displejem, USB, EU Navigace + zadní parkovací kamera + Android Auto & CarPlay + DAB + LED ambientní osvětlení přístrojové desky a výplní dveří, detekce slepého úhlu, asistent pro změnu jízdního pruhu, asistent pro bezpečné vystoupení z vozu, asistent zadního příčného provozu, adaptivní tempomat, elektronická parkovací brzda a funkce auto hold, elektické ovládání dveří zavazadlového prostoru Smart (52.900 Kč)

SsangYong

Jihokorejský SsangYong vznikl v roce 1963 spojením dvou společností, současný název dostal v roce 1986.

V minulosti spolupracoval s Daimler-Benz, Daewoo, koupila ho čínská automobilka a vlastnila jej i indická firma Mahindra & Mahindra. V současnosti je pod vedením jihokorejského konsorcia KG Group. V České republice se soustředí na SUV.

SsangYong Rexton • SsangYong Korando • SsangYong Tivoli • SsangYong Musso Grand

Doporučujeme

Články odjinud