Na test spotřeby kabrioletu jsme vybrali dvojici mercedesů třídy C

Na test spotřeby kabrioletu jsme vybrali dvojici mercedesů třídy C

Oběma vozům to v AMG paketu náramně slušelo

Oběma vozům to v AMG paketu náramně slušelo

Zajímavé je, že i přes podobné ztvárnění zádě působí obě karosářské verze jinak

Zajímavé je, že i přes podobné ztvárnění zádě působí obě karosářské verze jinak

Oba testované vozy...

Oba testované vozy...

...měly pod kapotou vznětový čtyřválec o objemu 2,1 litru s označením 220d

...měly pod kapotou vznětový čtyřválec o objemu 2,1 litru s označením 220d

Pod otevřeným nebem nám ani při teplotách pod dvacet stupňů nebylo nepříjemně...

Pod otevřeným nebem nám ani při teplotách pod dvacet stupňů nebylo nepříjemně...

...za což vděčíme foukání na krk, které směřuje horký vzduch z těchto ventilátorů...

...za což vděčíme foukání na krk, které směřuje horký vzduch z těchto ventilátorů...

...do takových výdechů

...do takových výdechů

Turbulence tlumí tento výsuvný deflektor

Turbulence tlumí tento výsuvný deflektor

Nádherný a hodnotný interiér tak lze bez problému rozsvítit i v pochmůrném září

Nádherný a hodnotný interiér tak lze bez problému rozsvítit i v pochmůrném září

Střecha složí či vysune...

Střecha složí či vysune...

...do dvaceti sekund

...do dvaceti sekund

Ke startu a cíli jsme využili pražské pobočky Mercedesu

Ke startu a cíli jsme využili pražské pobočky Mercedesu

Spotřeba kupé...

Spotřeba kupé...

...a kabrioletu po prvním pokusu

...a kabrioletu po prvním pokusu

A co praktická stránka? Zavazadlový prostor u kupé je o dost použitelnější...

A co praktická stránka? Zavazadlový prostor u kupé je o dost použitelnější...

...než u kabrioletu

...než u kabrioletu

Do kupé...

Do kupé...

...se však obtížně nastupuje...

...se však obtížně nastupuje...

...a paradoxně nabídne méně místa pro zadní cestující, než kabriolet...

...a paradoxně nabídne méně místa pro zadní cestující, než kabriolet...

...a to i s nataženou střechou. Kompletní reportáž z našeho testu si přečtěte po uzavření galerie

...a to i s nataženou střechou. Kompletní reportáž z našeho testu si přečtěte po uzavření galerie

Oběma vozům to v AMG paketu náramně slušelo
Zajímavé je, že i přes podobné ztvárnění zádě působí obě karosářské verze jinak
Oba testované vozy...
...měly pod kapotou vznětový čtyřválec o objemu 2,1 litru s označením 220d
21
Fotogalerie

Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

Jaký dopad na spotřebu paliva má jízda s otevřenou střechou kabrioletu? Právě poslední dny, kdy je ještě rozumné po otevřeným nebem jezdit, jsme si k testu vyzvedli dvojici mercedesů.

K našemu zkoumání nám ideálně posloužila třída C a motor 220d s převodovkou 9G Tronic. Obě v linii AMG na stejných kolech. Jen bílé kupé mělo pohon všech kol. Po konzultaci s odborníky jsme však dostali informaci, že k průměru můžeme u čtyřkolky připočítat vliv až 0,6 litru, jen díky převodovým ztrátám. Ve výsledku jsme navíc oba vozy díky čtyřkolce u kupé alespoň dovážili na srovnatelnou úroveň.

Naši trasu jsme odstartovali v pražské Daimlerově ulici, kde má český Mercedes pobočku. Chtěli jsme vytvořit klasickou stokilometrovou trasu s kombinovaným provozem. Proto jsme mířili mezi semafory na Jižní spojku a dále na dálnici D11, kde jsme sjeli u Poděbrad a pokračovali do centra lázeňského města. Zpět do Prahy jsme to ke stejnému cíli vzali po okresní "staré poděbradské", tedy silnici číslo 611.

Ráno bylo možná příjemných 13 stupňů, přesto redaktor s červeným kabrioletem na sraz dorazil se střechou nataženou. Větru ve vlasech bude ještě dost, říkal si... Céčkový kabriolet nám ale i bez střechy díky foukání na krk Airscarf a dvojici deflektorů připravil až neuvěřitelně přívětivé a izolované prostředí i v letošním pochmurném září. Díky tomu jsme sice působili jako nadšenci, ale oběť to nebyla ani ve vyšší rychlostech.

K těm jsme se dostali při nájezdu na Jižní spojku. Kupé už tehdy, po třinácti kilometrech vedlo o půl litru - 4,5 versus 5,1 litrů. Při osmdesátce jsme před nájezdem na dálnici změřili menší rozdíl - 4,9 versus 5,3 litrů u kabrioletu. Nejvíce jsme však byli zvědaví na rozdíl na dálnici.

I při vysokých rychlostech je totiž kabriolet Mercedesu prostý větších turbulencí a tak vybízí k tomu nechat střechu dole. Na spotřebě je to však znát - začala stoupat o poznání strměji, než u kupé. Na poděbradském sjezdu, 57 kilometrů od startu, už na počítači v kabrioletu svítilo 5,9 litrů. Mercedes přitom sjíždí s hodnotou 5,1. Převodovka drží díky devátému stupni otáčky extrémně nízko, díky čemuž se příliš od městské spotřeby hodnota neliší.

Okresní silnice, kde jsme opět dodržovali rychlostní limity s tím, že jsme souměrně předjeli pár pomalejších - aerodynamiku bořících - předjezdců, jsme absolvovali s jen mírným zmenšením spotřeby. Zpět k pobočce Mercedesu jsme přijeli nejen s jinak rozcuchanými vlasy, ale i s rozdílnými hodnotami na počítadle. Celkem 109 kilometrů ujel kabriolet se spotřebou 5,8 litru. Kupé přitom na počítadle ukázalo jen 4,9.

Pokud k výsledku připočteme zmíněný přibližně půllitr, které přidají třecí ztráty ve stálém pohonu všech kol, můžeme směle říci, že jízda s otevřenou střechou v kombinovaném režimu přidá více než litr spotřeby.

Abychom si ověřili, že na vině jsou skutečně turbulence a ztráta aerodynamické efektivity při stažené střeše, vydali jsme se ještě stejnou cestou s nataženou střechou, opět v bezprostředním doprovodu kupé, které absolvovalo stejnou cestu včetně provozu. Při neustálé kontrole počítadla jsme zjistili, že se auta střídavě liší maximálně o jednu desetinu. Zpět k cíli jsme dokonce přijeli se shodnou hodnotou - pět litrů na sto kilometrů.

  C 220d kupé C 220d kabriolet
Výkon 125 kW (170 k) 125 kW (170 k)
Pohon 9G Tronic, 4Matic 9G Tronic, zadní
Pohotovostní hmotnost 1 675 kg 1 745 kg
Naměřená spotřeba 1. pokus 4,9 l/100 km 5,8 l/100 km (bez střechy)
Naměřená spotřeba 2. pokus 5,0 l/100 km 5,0 l/ 100 km (natažená střecha)

Prohlédněte si komentovanou fotogalerii obou testovaných kusů včetně dalších postřehů:

DSC_1117.JPGDSC_1100.JPGDSC_1102.JPG

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud