Ženeva odmítla klasické sedany! I takové hlasy se objevily po ukončení posledního autosalonu. A nebylo jich málo. Bodovaly totiž vozy s typem karoserie fastback.
Hlavními důkazy na podporu tvrzení o konci tradičních sedanů byly BMW 3 GT (na snímku nahoře) nebo Mercedes Benz CLA. Ty měly signalizovat, že čtyřdveřové, tříprostorové klasické sedany v Evropě končí. Nejsou pro starý kontinent dost trendy.
Zmiňované vozy dvou německých automobilek mají také čtveřici dveří, ale jejich zavazadlový prostor se proměnil. A to dost zásadně. Nejsou to ani klasické sedany, ani vozy kombi.
Jak BMW 3 GT tak i Mercedes-Benz CLA (ale třeba i BMW 5 GT a Mercedes-Benz CLS) jsou očividně výsledkem snahy výrobců automobilů přilákat nové zákazníky. Neustálého hledání mezer na trhu.
Přitom typ karoserie fastback není nic nového. Vzpomeňme jen na rok 1967, když Pininfarina překvapil s vozem BMC 1800 Berlinetta Aerodinamica.
Jejím poznávacím znamením je to, že zavazadlový prostor je přístupný velkou výklopnou stěnou. Stejné je to i s liftbackem, jenže ten připomíná svým vzhledem více klasický sedan. Fastback působí sportovnějším dojmem.
Pininfarina BMC 1800 Berlinetta Aerodinamica z roku 1967.
K nejkrásnějším současným fastbackům patří bezesporu Audi A7.