O zmrtvýchvstání wankelova motoru pod kapotu Mazdy se dlouhá léta spekulovalo. Zdroj: Mazda

O zmrtvýchvstání wankelova motoru pod kapotu Mazdy se dlouhá léta spekulovalo. | Zdroj: Mazda

Nyní jej Mazda v modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV skutečně vrací na silnici, i když ve zcela novém pojetí. Zdroj: Mazda

Nyní jej Mazda v modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV skutečně vrací na silnici, i když ve zcela novém pojetí. | Zdroj: Mazda

Za poměrně složitým názvem se ukrývá rozšíření modelové řady o nevšední plug-in hybridní pohon. Zdroj: Mazda

Za poměrně složitým názvem se ukrývá rozšíření modelové řady o nevšední plug-in hybridní pohon. | Zdroj: Mazda

Jen pro připomenutí, MX-30 se stala v roce 2020 prvním elektromobilem značky. Zdroj: Mazda

Jen pro připomenutí, MX-30 se stala v roce 2020 prvním elektromobilem značky. | Zdroj: Mazda

V Japonsku a Austrálii jej doplnila také zážehová verze s dvoulitrovým mild-hybridem o výkonu 153 koní a 200 N.m. Zdroj: Mazda

V Japonsku a Austrálii jej doplnila také zážehová verze s dvoulitrovým mild-hybridem o výkonu 153 koní a 200 N.m. | Zdroj: Mazda

Novinka představená na bruselském veletrhu je plnohodnotným plug-in hybridem, který naplno ukazuje výhody párování s jednoválcovým rotačním motorem řady 8C. Zdroj: Mazda

Novinka představená na bruselském veletrhu je plnohodnotným plug-in hybridem, který naplno ukazuje výhody párování s jednoválcovým rotačním motorem řady 8C. | Zdroj: Mazda

Hlavním benefitem je generování vysokého výkonu při kompaktních rozměrech. Zdroj: Mazda

Hlavním benefitem je generování vysokého výkonu při kompaktních rozměrech. | Zdroj: Mazda

Hlavním benefitem je generování vysokého výkonu při kompaktních rozměrech. Objem činí jen 0.83 litru. Zdroj: Mazda

Hlavním benefitem je generování vysokého výkonu při kompaktních rozměrech. Objem činí jen 0.83 litru. | Zdroj: Mazda

Konkrétně hovoříme o výkonu 75 koní při 4 700 ot/min. a točivém momentu 116 N.m. Zdroj: Mazda

Konkrétně hovoříme o výkonu 75 koní při 4 700 ot/min. a točivém momentu 116 N.m. | Zdroj: Mazda

Jednotka s vysokým kompresním poměrem 11,9:1 navíc není spojená s koly. Zdroj: Mazda

Jednotka s vysokým kompresním poměrem 11,9:1 navíc není spojená s koly. | Zdroj: Mazda

Místo toho ji najdeme vedle generátoru dodávajících potřebnou energii pro 17,8kWh akumulátor. Zdroj: Mazda

Místo toho ji najdeme vedle generátoru dodávajících potřebnou energii pro 17,8kWh akumulátor. | Zdroj: Mazda

Odtud jej čerpá elektromotor s výkonem 167 koní a točivým momentem 260 N.m, které putují na přední kola. Zdroj: Mazda

Odtud jej čerpá elektromotor s výkonem 167 koní a točivým momentem 260 N.m, které putují na přední kola. | Zdroj: Mazda

Mazda uvádí, že novinka ujede v čistě elektrickém režimu 85 kilometrů. Zdroj: Mazda

Mazda uvádí, že novinka ujede v čistě elektrickém režimu 85 kilometrů. | Zdroj: Mazda

Po zapojení motoru se dojezd zvýší na 600 kilometrů. Zdroj: Mazda

Po zapojení motoru se dojezd zvýší na 600 kilometrů. | Zdroj: Mazda

Přitom dynamika 1 703 kg těžkého vozu není nijak špatná. Zdroj: Mazda

Přitom dynamika 1 703 kg těžkého vozu není nijak špatná. | Zdroj: Mazda

Sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 9,1 sekundy a dosáhne omezené maximální rychlosti 140 km/h. Zdroj: Mazda

Sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 9,1 sekundy a dosáhne omezené maximální rychlosti 140 km/h. | Zdroj: Mazda

Palivová nádrž, umístěná před zadní nápravou, má překvapivý objem 50 litrů, přestože automobilka udává spotřebu dle cyklu WLTP pouhý 1 l/100 km. Zdroj: Mazda

Palivová nádrž, umístěná před zadní nápravou, má překvapivý objem 50 litrů, přestože automobilka udává spotřebu dle cyklu WLTP pouhý 1 l/100 km. | Zdroj: Mazda

Vzhledem k tomu, že nabíjet budete daleko častěji než tankovat, potěší zpráva, že z 11kW AC wallboxu získáte plnou kapacitu za 1 hodinu a 40 minut. Zdroj: Mazda

Vzhledem k tomu, že nabíjet budete daleko častěji než tankovat, potěší zpráva, že z 11kW AC wallboxu získáte plnou kapacitu za 1 hodinu a 40 minut. | Zdroj: Mazda

V případě 36kW DC nabíječky, to na cestách zvládnete z 20 na 80 % za 25 minut. Zdroj: Mazda

V případě 36kW DC nabíječky, to na cestách zvládnete z 20 na 80 % za 25 minut. | Zdroj: Mazda

Česká cena zatím není známá, ale v sousedním Německu plug-in hybridní Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV koupíte v přepočtu od 878.000 korun. Zdroj: Mazda

Česká cena zatím není známá, ale v sousedním Německu plug-in hybridní Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV koupíte v přepočtu od 878.000 korun. | Zdroj: Mazda

Speciální verze Edition R pak vyjde na 1.099.000 korun. Zdroj: Mazda

Speciální verze Edition R pak vyjde na 1.099.000 korun. | Zdroj: Mazda

Nyní jej Mazda v modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV skutečně vrací na silnici, i když ve zcela novém pojetí. Zdroj: Mazda
Za poměrně složitým názvem se ukrývá rozšíření modelové řady o nevšední plug-in hybridní pohon. Zdroj: Mazda
Jen pro připomenutí, MX-30 se stala v roce 2020 prvním elektromobilem značky. Zdroj: Mazda
V Japonsku a Austrálii jej doplnila také zážehová verze s dvoulitrovým mild-hybridem o výkonu 153 koní a 200 N.m. Zdroj: Mazda
21
Fotogalerie

Mazda MX-30 dostala Wankelův motor s objemem 0,83 litru. Využívá jeho přednosti zcela novým způsobem, ujede až 600 km

Mazda MX-30 je průkopníkem nových řešení alternativních pohonů japonské značky. Přišla jako první elektromobil, nyní využívá Wankelův motor v plug-in hybridní soustavě.

O zmrtvýchvstání Wankelova motoru pod kapotu Mazdy se dlouhá léta spekulovalo. Nyní jej Mazda v modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV skutečně vrací na silnici, i když ve zcela novém pojetí. Za poměrně složitým názvem se ukrývá rozšíření modelové řady o nevšední plug-in hybridní pohon. Jen pro připomenutí, MX-30 se stala v roce 2020 prvním elektromobilem značky. V Japonsku a Austrálii jej doplnila také zážehová verze s dvoulitrovým mild-hybridem o výkonu 153 koní a 200 N.m.

Novinka představená na bruselském veletrhu je plnohodnotným plug-in hybridem, který naplno ukazuje výhody párování s jednoválcovým rotačním motorem řady 8C. Hlavním benefitem je generování vysokého výkonu při kompaktních rozměrech. Konkrétně hovoříme o výkonu 75 koní při 4700 ot/min. a točivém momentu 116 N.m. Přitom objem činí jen 0,83 litru.

Jednotka s vysokým kompresním poměrem 11,9:1 není spojená s koly. Místo toho ji najdeme vedle generátoru dodávajících potřebnou energii pro 17,8kWh akumulátor. Odtud jej čerpá elektromotor s výkonem 167 koní a točivým momentem 260 N.m, které putují na přední kola. Stejný princip využívá například Nissan.

Mazda uvádí, že novinka ujede v čistě elektrickém režimu 85 kilometrů. Po zapojení motoru se dojezd zvýší na 600 kilometrů. Palivová nádrž, umístěná před zadní nápravou, má překvapivý objem 50 litrů, přestože automobilka udává spotřebu dle cyklu WLTP pouhý 1 l/100 km. Přitom dynamika 1703 kg těžkého vozu není nijak špatná. Sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 9,1 sekundy a dosáhne omezené maximální rychlosti 140 km/h.

Vzhledem k tomu, že nabíjet budete daleko častěji než tankovat, potěší zpráva, že z 11kW AC wallboxu získáte plnou kapacitu za 1 hodinu a 40 minut. V případě 36kW DC nabíječky, to na cestách zvládnete z 20 na 80 % za 25 minut.

Interiér v duchu „living true to myself“ využívá ve velké míře recyklované a přírodní materiály, jako například korek. Česká cena zatím není známá, ale v sousedním Německu plug-in hybridní Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV koupíte v přepočtu od 878.000 korun. Speciální verze Edition R pak vyjde na 1.099.000 korun.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud