Od plážové frajeřiny, přes design otce Lamborghini Murciélago až po dnešní modelovou řadu SUV. Cesta víceúčelových vozů Seat se začala psát před třiceti lety a značka nyní ukazuje nejvýznamnější modely.
Móda SUV se zdá jako poměrně mladá. Některé automobilky si k nim ale hledaly cestu i několik dekád. Jednou z nich je i španělský Seat, kterému to od prvotních nápadů po dnešní modelovou paletu vyvýšených vozů trvalo třicet let. Seat nyní vzpomíná, jak se k dnešním SUV dostal a vzpomíná na koncepty, které mu v cestě pomohly.
Seat Marbella Playa Concept
Automobilka uvádí, že cestu k jejím dnešním SUV začal šlapat koncept Marbella Playa, který se představil na frankfurtském autosalonu v roce 1991. Šlo o plážovou verzi standardního modelu Marbella, který byl sourozencem vozu Fiat Panda. I proto se první verze výchozího modelu prodávala jako Seat Panda.
Salsa Emoción
Dalším vozem, který pomohl vyšlapat cestičku novodobým SUV, byl i koncept Salsa Emoción, který světlo světa spatřil na pařížském autosalonu v roce 2000. Již tehdy vznikl jako zhmotněná myšlenka univerzálního vozidla, které má jízdní režimy pro město, sportovní jízdu a zhoršený terén.
Tribu
Koncept Tribu přijel do Ženevy v roce 2007. Na tomto voze už jsou vidět dnešní proporce SUV. Zajímavé na něm je, že jde o první dílo, které u Seatu nakreslil belgický designér Luc Donckerwolke. Ten předtím pracoval u Lamborghini a zanechal po sobě například Murciélago.
IBX
Již ne tak rozvášněný, ale o to reálnější, byl koncept IBX, který se představil v roce 2011 v Ženevě. Koncept IBX je praotcem dnešních modelů Ateca a Arona. Jeho tehdejším úkolem bylo ukázat, jak Seat skloubí prvky SUV a sportovního kupé. Navíc byl již tehdy vybavený plug-in hybridním pohonem. Předobrazem SUV Ateca byl i koncept 20v20 z roku 2015.
Leon Cross Sport a Altea Freetrack
Zkušenosti sbíral Seat i u úpravy stávajících oblíbených modelů. Terénní verze MPV Altea se představila v roce 2007, hatchback Leon Cross Sport pro nezpevněné cesty následoval o osm let později. Leon byl zajímavý pohonným ústrojím z VW Golf R. Pod kapotou měl tedy dvoulitr o výkonu 300 koní a disponoval pohonem všech kol.
V současnosti má Seat v modelové nabídce tři SUV - Arona, Ateca a Tarraco. Stihl se i rozštěpit na samostatnou sportovní značku Cupra, která prodává sportovní SUV Ateca a již brzy uvede do prodeje první samostatný model Formentor.