Chcete solidní ojeté auto s pohonem všech kol, ale odmítáte módní kategorii SUV? Vybrali jsme zajímavé čtyřkolky z několika cenových hladin.
Kapitoly článku:
Jak už jsme si naznačili dříve v článku o pěti nejlepších ojetých SUV, nutnost pohonu všech kol se v našich středoevropských podmínkách trochu přeceňuje. Pokud ale přesto z nějakého důvodu trváte na čtyřkolce a vozy kategorie SUV se vám jednoduše nelíbí, pořád je výběr solidní.
Vybrali jsme charakteristické ojetiny z různých cenových kategorií trhu, které by vaše požadavky mohly uspokojit nejlépe. Jistě, každé z těchto aut má svá pro a proti, ale domníváme se, že v součtu všech vlastností a objektivních i subjektivních hledisek se jedná o dobrou volbu.
Samozřejmě budeme rádi, když nám do diskuze napíšete, jak to vidíte vy. A můžete připsat i svoje tipy a zkušenosti s konkrétními čtyřkolkami.
Do 150 000 Kč: Suzuki SX4 1.6 VVTi
Další dobrá volba: Fiat Panda 4x4, BMW 330xd E46
Za sto tisíc koupíte ojeté Audi nebo něco podobného, ale pokud chcete mlaší a méně jeté auto, představuje právě hatchback Suzuki SX4 zřejmě nejjistější volbu. Zapomeňte na problematický turbodiesel, s benzínovým motorem 1.6 VVTi je to snad nejlepší možná koupě.
Uvnitř je Suzuki SX4 poněkud laciné a bakelitové, ale co se funkce a schopností týče, nejde mu nic vytknout. Jezdí docela dobře, je pohodlné, praktické a také velmi spolehlivé
Je tu vůbec něco, na co si musíte dát pozor? Předně se zaměřte na stav podvozku. SX4 není off-road a pokud s ním někdo skákal někde po polní cestě mezi kamením, mohl spodek vozu dost poničit. Hledejte proto stopy po škodách od kamenů. Prověřte samozřejmě také zadní diferenciál a rozvodovku, jestli ze systému 4x4 něco neteče a hlavně jestli správně funguje.
Zadní náprava by se měla připojovat elektronicky bez větších problémů. Jednoduše najeďte předními koly na kluzký povrch (mokrou trávu nebo štěrk) a pokuste se o rychlý rozjezd. Když se budou přední kola protáčet, zatímco zadek se ani nehne, něco je špatně. Pak už jen pozor na to, aby za sebou auto mělo aspoň základní servis, nepřetahované intervaly výměn oleje a nevypadalo vyloženě zničeně. Výběr je na trhu solidní, tak obejděte nejprve několik nabídek, ať si uděláte celkový přehled.
Do 200 000 Kč: Subaru Impreza 2.0R
Další dobrá volba: Audi A4 2.0 TFSI quattro, Volvo V70 D5
Subaru je stálice na trhu čtyřkolek a trochu zatracovaná a neprávem nedoceněná Impreza třetí generace patří k nejspolehlivějším čtyřkolkám v kategorii normálních aut. Zapomeňte na diesel a berte dvoulitrovou atmosféru. Navíc k tomuto benzínovému dvoulitru dostanete ještě redukci, která se může někdy hodit.
Vyhněte se problémovému dieselu a berte dvoulitrovou atmosféru. Sice „žere“ osm až devět litrů, ale snese i horší zacházení a při pravidelném servisu vydrží na věky. I pohon 4x4 je robustní a hlavně se na něj vždy můžete spolehnout
Na rozdíl od konkurence je tu pohon všech kol stálý a i když se spotřeba a pocitová dynamika dvoulitru nezdá zrovna ukázková, svou práci auto odvede, je spolehlivé a řídí se celkem příjemně. Pokud chcete nenápadné auto s pohonem 4x4, nemůžete s Imprezou 2.0R udělat chybu.
Pozor jenom na stav řemenových rozvodů, jinak je motor extrémně spolehlivý. Potřebuje pravidelné výměny provozních náplní a hodně ojeté exempláře mohou mít problémy se spotřebou oleje, ale to se týká skutečně jen velmi unavených a zanedbaných aut. Přestavby na LPG jsou běžné, ale pokud nečiní váš nájezd desítky tisíc kilometrů ročně, benzín v klidu uživíte. Rizikem starších Imprez 2.0R provozovaných po horších cestách je snad jen koroze. Lak totiž od štěrku a odletujících kamínků dost trpí.