Zdroj: Wheelsage

| Zdroj: Wheelsage

Ačkoliv se o francouzské automobilce Matra dnes hovoří zřídka, její modely na první pohled poznáte díky netradičním prvkům. Zdroj: Wheelsage

Ačkoliv se o francouzské automobilce Matra dnes hovoří zřídka, její modely na první pohled poznáte díky netradičním prvkům. | Zdroj: Wheelsage

 Zdroj: Wheelsage

| Zdroj: Wheelsage

Ačkoliv se o francouzské automobilce Matra dnes hovoří zřídka, její modely na první pohled poznáte díky netradičním prvkům. Zdroj: Wheelsage
 Zdroj: Wheelsage
13
Fotogalerie

Matra-Simca Bagheera: sport pro tři

V 60. a 70. letech se americká automobilka Chrysler silně angažovala v Evropě. Jedním z nejzajímavějších produktů z této éry bylo sportovní kupé Matra-Simca Bagheera.

Evropský Chrysler vyráběl pro trh osobních vozů především běžné cestovní automobily značky Simca a pro vývoj a výrobu sportovního kupé spojil raději své síly s malou francouzskou automobilkou Matra Automobiles, která zároveň potřebovala náhradu za své kupé Matra 530 používající techniku od Fordu.

Vzniklo tak čtyřmetrové kupé Matra-Simca Bagheera s atraktivním designem a koncepcí čistokrevného sportovního vozu.

Bagheera_016upr.jpg Bagheera_017upr.jpg
Hlavní devizou sportovního kupe byl jeho nadčasový design.  

Z důvodů zachování cenové dostupnosti byl napříč před zadní poháněnou nápravou uložen osvědčený čtyřválec 1,3 litru z typu Simca 1100 Special. Dva dvojité karburátory Weber mu dopomáhaly k nejvyššímu výkonu 62 kW (84 k) při 6000 otáčkách za minutu.

Stejný původ měla i čtyřstupňová mechanická převodovka a celá řada dalších komponentů včetně přední nápravy. Později nabídku rozšířil motor 1,4 litru o výkonu 66 kW (90 k).

Muší váha

Pohotovostní hmotnost původní verze činila dnes neuvěřitelných 885 kg, a tak i skromný čtyřválec byl zdrojem pozoruhodné dynamiky s nejvyšší rychlostí 185 km/h a sprintem na 1000 metrů s pevným startem za 33,5 s.

Bagheera_003upr.jpg
Lehký vůz vážil pouhých 885 kilogramů. 

Všechna kola s průměrem ráfku 13 palců byla zavěšena na příčných trojúhelníkových ramenech a jejich odpružení zajišťovaly podélné zkrutné tyče. Hřebenové řízení vystačilo bez posilovače, zatímco brzdová soustava spoléhala na kotoučové brzdy vpředu i vzadu.

Tři sedadla v jedné řadě

Dodavatelem samonosné karoserie s výklopnými předními světlomety byla Matra, a tak nepřekvapí, že její povrchové panely byly vyrobeny z plastu. Pod skleněným víkem ve splývavé zádi se ukrýval dobře využitelný zavazadlový prostor o objemu 320 litrů.

Ve své době působil bezesporu futuristickým dojmem interiér se třemi sedadly v jedné řadě a nezvykle tvarovanou přístrojovou deskou s dvouramenným volantem, jehož věnec byl dole mírně zploštělý. Podélně posuvné bylo pouze sedadlo řidiče, zatímco obě sedadla pro spolujezdce byla pevná. 

Bagheera_015upr.jpg
Hodně nezvyklé řešení: tři sedadla vedle sebe.

Bagheera byla představena v roce 1973 a s průběžnými modernizacemi se vyráběla až do roku 1980 (ke konci ovšem pod značkou Talbot-Matra, protože evropské aktivity Chrysleru v té době převzal Peugeot).
 

Chevrolet

Chevrolet byl založen v roce 1911 v Detroitu. Od roku 1918 je součástí skupiny General Motors, kde byl v pozici konkurenta Fordu T.

V Evropě se pod značkou Chevrolet prodávají především vozy Daewoo. Značky Corvette a Cadillac jsou distribuovány odděleně.

Chevrolet Spark • Chevrolet Aveo • Chevrolet Cruze • Chevrolet Malibu • Chevrolet Trax

Doporučujeme

Články odjinud