Vyzkoušeli jsme modernizovanou Fiestu s věhlasným tříválcem, samočinnou převodovkou a (jak jinak) prakticky nejvyšší výbavou.
Kapitoly článku:
Pokrok nezastavíš
Stávající provedení modelu Ford Fiesta se představilo už v roce 2008 a původně se pro něj zvažovalo označení Verve podle koncepční studie z frankfurtského autosalonu v roce 2007. V Evropě se nabízí jako tří a pětidvéřový hatchback, ale ve skutečnosti jde o skutečně „globální“ automobil, jenž stále patří k nejprodávanějším vozům planety. Fiesta šesté generace stanula na podlahové plošině s označením B2E, jež byla navržena v Hirošimě a ponejprv použita v Mazdě 2.
V porovnání s ní je však podvozek Fiesty paradoxně laděn sportovněji a má oslovit dynamičtěji smýšlející klientelu. V porovnání s předchozí generací pak vzrostla pohotovostní hmotnost jen o nějakých 15 kg, z nichž většina připadá na bezpečnostní prvky a výztuhy. Ačkoli se dnes při vyslovení hesla „fiesta“ vybaví většině z vás hlavně sportovní provedení Ford Fiesta ST, své stále umí říci i její civilní verze.
Ford Fiesta ve své aktuální podobě
Svůj podíl na tom má hlavně facelift z pařížského autosalonu na podzim roku 2012. Ten přinesl na první pohled především novou příď, jíž od té doby vévodí výrazná maska chladiče svým vzhledem až nestydatě připomínající vozy Aston Martin, což má jisté historické pozadí, jemuž se ale nyní nemá smysl věnovat.
Příjemnou změnou byly zástavba nové středové konzole a úprava čalounických a obkladových materiálů v interiéru, jakož i omlazená nabídka pohonných jednotek, v níž se objevil také titulem Motor roku 2012 ověnčený tříválec 1,0 EcoBoost.
Nabídka verzí
Fiesta je v současnosti k mání s cenami od 218 990 Kč, s tří a pětidveřovou karoserií a ve výbavových stupních Ambiente, Trend a Titanium, plus v třídveřových verzích ST a ST+. Už Ambiente přitom nabízí třeba sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, rádio s CD, MP3, vstupy USB a AUX a ovládáním na volantu, centrální zamykání nebo elektrické ovládání předních oken a vyhřívaných zpětných zrcátek.
Vyzkoušeli jsme pětidveřovou Fiestu s motorem EcoBoost a převodovkou PowerShift
Trend přidává třeba palubní počítač, klimatizaci, kožený volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče či dálkové ovládání zámků ve sklopném klíči, přičemž nejvyšší úroveň Titanium je bohatší o lité ráfky, zdroje LED pro denní svícení nebo chromované dekorace. Pokud chcete Fiestu přizpůsobit svým požadavkům, máte k dispozici celou řadu zvýhodněných sad i samostatných prvků, mezi nimiž nechybí ani bezklíčkové zamykání a startování, tempomat či couvací kamera.
Základem jsou atmosféricky plněné zážehové motory 1,2 l/44 kW, všechny ostatní mají přímé vstřikování a přeplňování. Stěžejním je již zmíněný tříválcový EcoBoost s objemem 1,0 l a výkonem 74, nebo 92 kW, přičemž slabší verze může být za příplatek nemalých 40 000 Kč opatřena samočinnou převodovkou PowerShift (Dk6). Pro všechny motory, s výjimkou špičkového 1,6 EcoBoost pro Fiestu ST s „šestikvaltem“, jsou standardem pětistupňové manuální převodovky.
Pro zastánce vznětových motorů jsou k dispozici jednotky 1,5 TDCi/55 kW (pouze pro Trend) a 1,6 TDCi/70 kW (jen pro pětidvéřové Titanium).
Zkoušený vůz
K testu jsme převzali metalízou Hot Magenta výrazně zbarvenou pětidveřovou Fiestu se zážehovým motorem 1,0 l EcoBoost/74 kW a dvouspojkovou převodovkou PowerShift. Cena tohoto provedení začíná podle ceníku na 369 990 Kč, ale vůz na snímcích byl doplněn prvky příplatkové výbavy až na úroveň 415 090 Kč.
Denní svícení LED je standardem verze Titanium, samočinné přepínání na potkávací světla však nikoli
Zmínit je třeba zejména sadu Comfort Plus se samočinnou klimatizací, rádiem Sony s barevným displejem, osmi reproduktory a systémem Ford SYNC s hlasovým ovládáním a Bluetooth (+ 19 000 Kč), sadu City s couvacím asistentem a elektricky sklopnými zrcátky (+ 6 500 Kč), sadu Winter s vyhříváním čelního skla a předních sedadel (+ 9 800 Kč), tempomat (+ 4 900 Kč) a sadu litých, šestnáctipalcových ráfků (+ 4 000 Kč).
Ford Fiesta Titanium 1,0 EcoBoost PowerShift |
Rok výroby | 2014 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 415 090 Kč |
Cena základního provedení (vč. DPH) | 218 990 Kč |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 7x |
El. řízení podvozku | ABS, ESP, TCS, EBA |
Centrální zamykání | Ano, dálkové |
El. ovládání oken | Ano, 2x |
El. ovládání zrcátek | Ano vč. vyhřívání a el. přiklápění |
Čalounění | látka |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano |
Stavitelná bederní opěra | Ne |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ano |
Klimatizace | Ano, aut. |
Autorádio | CD, MP3, AUX, USB |
Bluetooth | Ano |
Navigace | Ne |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ano |
Xenonové světlomety | Ne |
Denní svícení | Ano, LED |
Palubní počítač | Ano |
Kožený potah volantu | Ano |
Vyhřívaná sedadla | Ano |
Vyhřívaný volant | Ne |
Parkovací asistent | Ano, vzadu |
Start/stop systém | Ne |
Metalíza | Ano |