Josef Juza tvrdí, že když poprvé usedl do Golfu, měl pocit, že to auto bylo postaveno pro něj. Pozice za volantem, radost z jízdy, praktičnost, zkrátka všechno. Souhlasit s ním samozřejmě nemusíte, ale téměř 120 aut v jeho sbírce je důkazem, že v Golfu našel svůj osud.

Josef Juza tvrdí, že když poprvé usedl do Golfu, měl pocit, že to auto bylo postaveno pro něj. Pozice za volantem, radost z jízdy, praktičnost, zkrátka všechno. Souhlasit s ním samozřejmě nemusíte, ale téměř 120 aut v jeho sbírce je důkazem, že v Golfu našel svůj osud.

Když Golfy, tak něčím výjimečné, zajímavé nebo zkrátka jen jiné. Třeba jako tato odvozenina v podobě pickupu s popelářskou nadstavbou a pochopitelně i jiným jménem. Možná víte, že to byl model Caddy.

Když Golfy, tak něčím výjimečné, zajímavé nebo zkrátka jen jiné. Třeba jako tato odvozenina v podobě pickupu s popelářskou nadstavbou a pochopitelně i jiným jménem. Možná víte, že to byl model Caddy.

Opět pickup a opět Caddy, tentokrát však s poněkud jinak upravenou korbou. Tuto vyrobila z laminátu firma Bischofberger.

Opět pickup a opět Caddy, tentokrát však s poněkud jinak upravenou korbou. Tuto vyrobila z laminátu firma Bischofberger.

Ve sbírce nechybí ani takzvaný Rallye Golf, homologační speciál vyráběný v bruselské pobočce Volkswagenu v letech 1989 až 1991. Vyrobilo se jich 5000, stály 50 tisíc marek a pod kapotou měly kompresorem přeplňovanou osmnáctistovku o výkonu 160 koní.

Ve sbírce nechybí ani takzvaný Rallye Golf, homologační speciál vyráběný v bruselské pobočce Volkswagenu v letech 1989 až 1991. Vyrobilo se jich 5000, stály 50 tisíc marek a pod kapotou měly kompresorem přeplňovanou osmnáctistovku o výkonu 160 koní.

CitySTROMer byl Golf první generace z konce 70. let poháněný čistě elektricky. Tento konkrétní kus pochází z roku 1981 a o roztočení kol přední nápravy se stará tucet klasických olověných akumulátorů.

CitySTROMer byl Golf první generace z konce 70. let poháněný čistě elektricky. Tento konkrétní kus pochází z roku 1981 a o roztočení kol přední nápravy se stará tucet klasických olověných akumulátorů.

Další elektrické varianty Golfu vznikly také na základech druhé a třetí generace. Jejich hmotnost přesahovala 1,5 tuny, maximální výkon elektromotoru byl 20 kW, tedy 27 koní, přičemž dojezd se ve městě pohyboval od 50 do 60 km, zatímco při ustálené rychlosti 80 km/h to bylo 80 kilometrů. Kromě toho Juza vlastní první Golfy Ecomatic se systémem stop-start.

Další elektrické varianty Golfu vznikly také na základech druhé a třetí generace. Jejich hmotnost přesahovala 1,5 tuny, maximální výkon elektromotoru byl 20 kW, tedy 27 koní, přičemž dojezd se ve městě pohyboval od 50 do 60 km, zatímco při ustálené rychlosti 80 km/h to bylo 80 kilometrů. Kromě toho Juza vlastní první Golfy Ecomatic se systémem stop-start.

Elektrickému pohonu byla přizpůsobena rovněž palubní deska. Nechyběl voltmetr ani ampérmetr.

Elektrickému pohonu byla přizpůsobena rovněž palubní deska. Nechyběl voltmetr ani ampérmetr.

Vídeňský sběratel Golfů se nevyhýbá ani dobovému tuningu. Tento Golf kabriolet hodně připomíná rozšířené kreace od Koenig Specials.

Vídeňský sběratel Golfů se nevyhýbá ani dobovému tuningu. Tento Golf kabriolet hodně připomíná rozšířené kreace od Koenig Specials.

Kromě samotných automobilů je součástí sbírky také dobová literatura, reklamy, plakáty, modely i hračky.

Kromě samotných automobilů je součástí sbírky také dobová literatura, reklamy, plakáty, modely i hračky.

Tenhle Golf první generace s posuvnými dveřmi vyrobila v roce 1974 firma Lunke & Sohn. Skutečný účel známý není, předpokládá se ale, že vůz měl sloužit pro potřeby pošty nebo tělesně postiženým.

Tenhle Golf první generace s posuvnými dveřmi vyrobila v roce 1974 firma Lunke & Sohn. Skutečný účel známý není, předpokládá se ale, že vůz měl sloužit pro potřeby pošty nebo tělesně postiženým.

Pokud jste to nepoznali, máte před sebou Golf GTI druhé generace s motorem o výkonu 150 koní. Tento kousek ale není sériový. Přestavěla ho firma Oettinger a kromě změn na vnějším designu auto dostalo kožené čalounění, dřevěný volant a jeden z prvních autotelefonů.

Pokud jste to nepoznali, máte před sebou Golf GTI druhé generace s motorem o výkonu 150 koní. Tento kousek ale není sériový. Přestavěla ho firma Oettinger a kromě změn na vnějším designu auto dostalo kožené čalounění, dřevěný volant a jeden z prvních autotelefonů.

A takto ona úprava Golfu od Oettingeru vypadala zvnějšku. Pro někoho strašidelně zbastlené auto, pro jiného typická ukázka módy 80. let. Mimochodem, povšimněte si, že všechna auta jsou v naprosto původním stavu. Renovací neprošel jediný vůz.

A takto ona úprava Golfu od Oettingeru vypadala zvnějšku. Pro někoho strašidelně zbastlené auto, pro jiného typická ukázka módy 80. let. Mimochodem, povšimněte si, že všechna auta jsou v naprosto původním stavu. Renovací neprošel jediný vůz.

Tohle je taky zajímavá věc. Jeden z Golfů najel téměř milion kilometrů. Ještě před dosažením jubilea majitel odpojil tachometr, aby se mohl tímto údajem pochlubit. A následně najel dalších 150 tisíc kilometr. Vzhled i „vůně“ prý naprosto odpovídají nájezdu. Když Juza půjčil auto na výstavu, upozornil organizátory, aby se ani jen neopovážili auto nechat vyčistit.

Tohle je taky zajímavá věc. Jeden z Golfů najel téměř milion kilometrů. Ještě před dosažením jubilea majitel odpojil tachometr, aby se mohl tímto údajem pochlubit. A následně najel dalších 150 tisíc kilometr. Vzhled i „vůně“ prý naprosto odpovídají nájezdu. Když Juza půjčil auto na výstavu, upozornil organizátory, aby se ani jen neopovážili auto nechat vyčistit.

Josef Juza vlastní dva ze tří speciálů vyrobených na základech modelu Caddy pro letiště v Brémách.

Josef Juza vlastní dva ze tří speciálů vyrobených na základech modelu Caddy pro letiště v Brémách.

Dobové úpravy jsou povolené, a pokud díky nim vznikl zajímavý originál, má z něj vídeňský sběratel o to větší radost. Přesně tohle platí i pro konverzi Jetty z roku 1990 na kabriolet.

Dobové úpravy jsou povolené, a pokud díky nim vznikl zajímavý originál, má z něj vídeňský sběratel o to větší radost. Přesně tohle platí i pro konverzi Jetty z roku 1990 na kabriolet.

Tohle je štítek jednoho ze 71 ručně vyrobených sportovních speciálů Golf G60 Limited. Tento vůz má pořadové číslo 54, má výkon 210 koní, 252 Nm a navíc i pohon všech kol Syncro, díky kterému auto zvládlo akceleraci na stovku za 7,1 sekundy.

Tohle je štítek jednoho ze 71 ručně vyrobených sportovních speciálů Golf G60 Limited. Tento vůz má pořadové číslo 54, má výkon 210 koní, 252 Nm a navíc i pohon všech kol Syncro, díky kterému auto zvládlo akceleraci na stovku za 7,1 sekundy.

Plážové bugy se sice stavěly spíše na základech Brouka, existuje ale spousta stejně koncipovaných aut vyrobených na bázi Golfu.

Plážové bugy se sice stavěly spíše na základech Brouka, existuje ale spousta stejně koncipovaných aut vyrobených na bázi Golfu.

Ve sbírce je prozatím 114 aut, takže Juza by mohl klidně pořádat značkové srazy i sám. Prozatím má své stroje uskladněné v hangáru poblíž Vídně, už počátkem příštího roku by však mělo být otevřeno muzeum, kde se na tuto pestrou plejádu Golfů budete moci podívat i na vlastní oči.

Ve sbírce je prozatím 114 aut, takže Juza by mohl klidně pořádat značkové srazy i sám. Prozatím má své stroje uskladněné v hangáru poblíž Vídně, už počátkem příštího roku by však mělo být otevřeno muzeum, kde se na tuto pestrou plejádu Golfů budete moci podívat i na vlastní oči.

Když Golfy, tak něčím výjimečné, zajímavé nebo zkrátka jen jiné. Třeba jako tato odvozenina v podobě pickupu s popelářskou nadstavbou a pochopitelně i jiným jménem. Možná víte, že to byl model Caddy.
Opět pickup a opět Caddy, tentokrát však s poněkud jinak upravenou korbou. Tuto vyrobila z laminátu firma Bischofberger.
Ve sbírce nechybí ani takzvaný Rallye Golf, homologační speciál vyráběný v bruselské pobočce Volkswagenu v letech 1989 až 1991. Vyrobilo se jich 5000, stály 50 tisíc marek a pod kapotou měly kompresorem přeplňovanou osmnáctistovku o výkonu 160 koní.
CitySTROMer byl Golf první generace z konce 70. let poháněný čistě elektricky. Tento konkrétní kus pochází z roku 1981 a o roztočení kol přední nápravy se stará tucet klasických olověných akumulátorů.
18
Fotogalerie

Větší sbírku raritních VW Golf blíže nenajdete. Je kominíka z Vídně

Je to ten nejběžnější model koncernu Volkswagen, když se ale při jejich sbírání zaměříte na zvláštní modely, speciální edice a sportovní varianty, lze dát dohromady naprosto unikátní flotilu Golfů.

Josef Juza je kominík. Jestli někomu pověrčivému přinesl ve svém životě štěstí, vám říci nemůžeme, víme ale, že umí udělat radost lidem podobného ražení, jako je on sám. Juza je totiž tak trochu blázen, ale blázen naší krevní skupiny, takže pro něj máme pochopení, protože se stejně jako my zamiloval až po uši do aut.

Možná si odfrknete, co je to za koníčka. Sbírat Golfy. Obyčejný hatchback, kterých se od poloviny sedmdesátých let až dosud vyrobily desítky milionů kusů. Josef Juza by však takové opovržení zřejmě nechápal, stejně jako část lidí nebude mít z různých objektivních či subjektivních důvodů nikdy pochopení pro koncern či Golf jako takový.

Vídeňský kominík každopádně obyčejné Golfy nesbírá. Zbožňuje hlavně ty nejstarší a těch už na silnicích moc nepotkáte. Navíc nic novějšího, než auta třetí generace, u něj nenajdete. Aby těch limitních faktorů nebylo málo, Josef Juza hledal hlavně auta, která byla něčím výjimečná a dařilo se mu mimořádně dobře.

Zajímá vás to? Tak se pojďte společně s námi podívat na jeho sbírku prozatím jen do naší galerie. Muzeum totiž majitel těchto aut nebude otevírat dříve než na počátku roku 2019. A to už jich dost možná bude zase o pár více. Dnes jich je 114, další ale nejspíše přibudou. Juza má dost fanoušků, kteří mu nabízejí další a další kousky…  

 

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

Doporučujeme

Články odjinud