Příplatkové prvky jsou zejména u takzvaných prémiových automobilek často dost drahé a výběr je bohatý. Výsledkem bývá fakt, že seznam příplatků dokáže cenu vozu klidně i násobit. A to nemluvě o případech, kdy se ještě kouknete do katalogů individuálních programů.
Přesně to můžete učinit v případě BMW. České zastoupení na zkoušeném kusu demonstruje, co vše si lze na jinak docela běžném kupé 440i z katalogů BMW Individual a M Performance objednat. Stačí s tímto autem ale strávit nějaký čas abyste zjistili, že dívat se na něj jako na předraženého fintila by vůbec nebylo fér. I přes seznam příplatků, díky kterým v součtu celkových pořizovacích nákladů překročíte cenu základní M4, mi totiž vyladěné 440i dává velký smysl. A do značné míry si za to právě M4 může sama.
Folie sem, karbon tady, kůži dovnitř...
Nejprve tady máme tu krásnou siluetu čtyřkového kupé. Tato generace klasických BMW střední třídy je na konci životního cyklu, přesto je stále radost se na auto, které potkáváte poměrně často, podívat. Je rozkročené, se zamračeným výrazem a linie střechy je tak elegantní.
V rámci faceliftu ohromně pomohla odlišná grafika světlometů a zadních svítilen. Další doklad toho, že u těchto dílů často není třeba měnit tvar, ale právě jen grafiku. Tento základ lze dále šperkovat. Třeba úchvatným lakem Santorini Blue za 129 tisíc korun. Přihoďte karbonové prvky na náraznících, fólii na bočních prazích, zadní odtrhovou hranu, začerněné ledvinky a černá kola - dílo krásy je dokonáno. Odpustil bych si jen boční pruh, který už vnímám jako překročení čáry nevtíravého vkusu.
Ceny příplatkových prvků M Performance pro 440i (výbava testovaného vozu) v Kč |
Power and Sound kit |
65.297 |
Tlumič výfuku |
28.693 |
Koncovky výfuku v karbonovém provedení |
13.066 |
M Performance fólie na boční prahy |
3.140 |
Boční akcentní pruhy |
2.561 |
Černé mřížky chladiče |
2.899 |
Kryty vnějších zpětných zrcátek, karbon |
14.569 |
Kompletní sada letních kol 405 |
64.015 |
M brzdový systém |
120.421 |
M Perfomance odtrhová hrana |
13.082 |
Přední spoiler, karbon |
28.968 |
Zadní difuzoru |
10.773 |
Celková cena příslušenství |
367.489 |
K agresivním doplňkům se v rámci sportovní vizáže barva laku náramně hodí. Jenže míra možné individualizace je znát i po otevření dveří. K exteriéru by se mi parádně hodila černá Alcantara s prvky trikolóry divize M, jenže tady už neúřaduje M Performance, ale BMW Individual.
Kůže v odstínu Merino Golden Brown je extrémně kvalitní, najdete ji i na palubní desce. Jinak poměrně strohému interiéru, který ještě nepostihl mezigenerační skok BMW patrný třeba u aktuální X3, tato kombinace dodává na luxusu a výjimečnosti.
Jinak je uvnitř vše v pořádku. Řidičská pozice ideální, M sportovní volant sice trošku větší, ale kulatý (dnes už je i kulatý volant potřeba vyzdvihnout...) a s přiměřeně tlustým věncem. Sportovní sedadla nabízejí skvělý kompromis komfortu a jistoty držení těla. V rámci faceliftu přibyla i novější verze infotainmentu iDrive. Budu se opakovat, ale za mně se jedná o ten vůbec nejlepší systém, co se grafiky, funkcí a uživatelské přívětivosti týká.
Čipem ku vzpomínkám na atmosférické časy
V dnešním automobilovém světě, kde hraje prim downsizing a motory větších objemů stojí nad propastí, možná překvapí, že BMW nevyrábí třílitrový šestiválec jeden, ale hned dva. Jednotky verzí 40i označené N55, což je i ta v M2, které mají jedno turbodmychadlo, toho s bi-turby S55 v M3, M4 a M2 Competition nemají moc společného.
Jiný je blok válců i samotné válce, klikový hřídel, palivová soustava, no zkrátka dost věcí na to, aby se tyto jednotky chovaly úplně odlišně. I v základní konfiguraci je aktuální zážehový třílitr od BMW skvělým počinem. Je sametový, točivý, prostě lahodný. Jen zdaleka nedosahuje agresivity verze S55, která je neskutečně výbušná v celém spektru otáček.
Trochu toho elánu ale standardní verzi do žil umí vrazit příplatkový Power and Sound kit od M Performance. Jedná se o čip, který upravuje celkové vyladění motoru, spolu s novou výfukovou soustavou. Instaluje se u specializovaných dealerů až poté, co auto dorazí z fabriky.
Jedním z výsledků továrního čiptuningu je zvýšení výkonu z původních 240 na 265 kW. Hodnota nejvyššího točivého momentu se posunula z 450 na 500 N.m, jehož maximum je k dispozici o něco výš, z původních 1380 na 1520 otáček. Hodnota zrychlení z nuly na sto se zlepšila o 6 desetin na 4,4 sekund.
Absolutní čísla sice poznáte jen těžko, ale charakter motoru už pro změnu okamžitě. Motor dává vzpomenout na časy atmosférické. Červená hranice je posunuta až na 6,5 tisíce otáček, kam se motor opravdu vyplatí vytáčet. V posledním spektru totiž získá na přeplňovaný motor nebývalý elán. Částečný podíl na tom má dvoukomorová konstrukce turbodmychadla, ale jen to by nestačilo. Znát je agresivnější mapování zmíněného kitu.
Zvuk řadového šestiválce je úžasně mechanický. Power and Sound kit už svým názvem ale napovídá, že tady půjde i o bouři linoucí se z výfuků. A skutečně, ve svém osobním žebříčku hlučnosti a charakteru zvuku tohle auto řadím na přední příčky. Je to sice někdy dost umělé puberťácké bublání, kdy při pouhém popojíždění střílíte z výfuku přes celou čtvrť. Ale něco takového vyvoláte hlavně v manuálním režimu a ve sportovním módu bezchybné měničové převodovky ZF s osmi stupni.
Ostrý jen tak, aby mu nechyběla hravost...
Konfigurací podvozku můžete z nových BMW udělat různá auta. My v testovaném kusu měli adaptivní tlumiče a podvozek z M paketu. I díky nepřehnaným osmnáctipalcovým diskům dokáže kupé být i poměrně komfortní. Žádné houpání se ani v komfortním režimu nekoná. Čtyřka se drží naprosto klasického nastavení BMW - cítíte tuhost, ale pracovité tlumiče nedovolí bouchání kol do dorazů a udržují karoserii stabilizovanou.
S autem se tak bez problému dá cestovat na delší vzdálenosti. M Performance pak nabízí také samosvorný diferenciál, který ovšem v testovaném autě nebyl. To nezní úplně pozitivně, pokud si uvědomíte, kolik výkonu na zadní kola putuje. Podle mého názoru ale samosvoru v tomto případě netřeba.
Za prvé, čtyřkové kupé ani podvozkem není nastaveno tak agresivně, jako opravdová emka. Ve většině situací zůstává do poslední chvíle neutrální a zadními koly můžete při povolení plynu plynule dotahovat oblouk. Díky tomu, jakou důvěru v auto získáte, si však brzy začnete hrát s hmotností. Tuhle čtyřku je tak mnohem přirozenější do široké utažené zatáčky pohodit rozhozením volantu, než ji "přeplynovat". Režim omezené stabilizace Traction vám to bez námitek dovolí a na výjezdu už můžete korigovat úhel svým pravým kotníkem. A k tomu vůbec samosvor nepotřebujete.
V této konfiguraci je čtyřka totiž nádherně hravá. Nutí vás pracovat se řízením, autem si pohazovat a to vše koordinovat s přísunem výkonu na zadní kola. To je diametrální rozdíl oproti již několikrát zmiňované M4. Tam je plynový pedál ostrým nástrojem, po jehož mírném sešlápnutí se řidiči auto začne stáčet a nervózně pochodovat. A je právě nejjednodušší auto k přetáčivému chování přimět plynovým pedálem. To je náramná zábava na okruhu a pro zkušené řidiče, kteří se i tak musí velmi soustředit.
Jen samotné řízení by mohlo být trochu citlivější. V rámci M paketu má už tradičně variabilní převod. Na to když si zvyknete, je všechno v pořádku. S volantem dokáže být plynulí a přesní, posilovač je příjemně tuhý. Jen toho od předních kol příliš necítíte. Rozhodně je to ale lepší než v případě varianty s pohonem všech kol, jejíž balast na přední nápravě řízení bavoráků typicky ještě více otupí.
Závěr
Nejsilnějším běžným verzím šestiválcových kupé od BMW byl vždy přisuzován titul juniorského emka. A obvykle šlo o nesmysl. Pravověrné emkové bavoráky jsou takřka nekompromisními ostrostřelci, ze kterých od prvního kilometru cítíte napruženost a chtíč po rychlosti, drsném zacházení. A v současné generaci tomu není jinak.
Aktuální M4 je skvělá, avšak svou zběsilost a nekompromisnost chování dovedla už do takové míry, že tím otevírá dvířka právě pro model o stupeň níže. A ta dvířka ještě více pootevírá divize M Perfomance se svým kitem. Třílitru dodali elán a úchvatný zvuk. Charakter pohonného ústrojí vám tedy nechybí, i když jde v porovnání s motorem S55 stále o beránka. Osmistupňová převodovka s měničem točivého momentu je v běžném životě lepší než dvouspojková v M4.
Podvozek dostanete pohodlnější a především hravější. Výkonu máte tak akorát na to, abyste si připadali jako v opravdovém sporťáku bez pocitu, že vám někdo sedí za zádi s kudlou v ruce. A divize M Perfomance vymyslela i skvělý vizuál, který čtyřce dodá to správné agresivní koření, a přitom ponechává štíhlou atletku uvnitř, bez nabubřelých blatníků a dalších prvků.
Nechápejte mě špatně, tohle není náhrada za M4. Není to auto pro víkendové použití na okruzích, ani drsný sporťák. Ale je to dost možná jeden z nejlépe umíchaných mixů pro sportovní kupé na každý den. Bude vás bavit v relativně normálních rychlostech a zároveň ničím štvát. Cena konkrétního kusu se sice přehoupla přes základní M4, ale při rozumnější konfiguraci se můžete dostat pod dva miliony. Je to záležitost priorit, ale prvků M Performance litovat nebudete.
BMW 440i Coupé M Performance PS kit - technická data a cena |
Motor |
3.0 R6 N55 |
Převodovka |
8A |
Zdvihový objem [cm3] |
1998 |
Válce/ventily |
6/4 |
Největší výkon [kW/min] |
260/5500 |
Točivý moment [N.m/min] |
500/1380-5000 |
Maximální rychlost [km/h] |
250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
4,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
6,8 |
Cena verze 440i [Kč] |
1.435.200 |
Cena testované verze [Kč] |
2.437.676 |