33
Fotogalerie

Shelby GT500 na bázi Fordu Mustang 2010

Krize na legendy neplatí. Shelby zapracoval na novém Mustangu a vzniknout z toho nemohlo nic menšího než nový GT500.

Jméno Carrolla Shelbyho netřeba představovat. Zakladatel společnosti Shelby Automobiles byl v šedesátých letech úspěšným závodníkem, ale záhy se jeho jméno začalo objevovat i na kapotách jím upravených vozů. Naposledy jsme o Shelbym psali na tomto místě v souvislosti s dražbou jeho speciálního Mustangu z klasické éry. Jakýpak by to však byl nový Mustang bez vysokovýkonné varianty, jenž by neprošel rukama tohoto mága? Nový Mustang, který jsme vám podrobně představili na tomto místě, tak konečně dostává svoji oficiální prestižní variantu.

Nový Ford Mustang GT500 vzniknul ve spolupráci Shelby Automobiles a sportovního oddělení Fordu SVT. Pro Shelbyho nikoli, ale pro SVT je to dosud nejvýkonnější Mustang v historii. I podle slov Carrolla navazuje Mustang GT500 svým charakterem na jeho někdejší supervýtvor GT500KR, který svému jménu King of the Road (KR) rozhodně nedělal ostudu. I v případě nového Mustangu se tak jedná o specifickou kombinaci síly, jízdních vlastností a brzdného účinku, jež má jediný úkol: připravit řidiči nezapomenutelné zážitky.

O pohon nového modelu Mustang GT500 se stará přeplňovaný vidlicový osmiválec s objemem 5,4 l a rozvodem DOHC, který dává nejvyšší výkon 540 koní a maximální otáčky činí 6 250 ot./min. Úpravy na této pohonné jednotce nejsou nikterak rozsáhlé, jedná se spíše o drobné cizelace. Sání třeba disponuje kónickým filtrem se sníženým odporem, který díky svému umístění motor zásobuje co možná nejchladnějším vzduchem, čímž se zvyšuje efektivita spalování. Podobně upravený filtr měla například již nedávná série Mustangu Bullit, s níž se díky naší reportáži můžete seznámit na tomto místě

Výkon se na zadní kola přenáší skrze šestistupňovou převodovku s manuálním řazením a spojku se dvěma kotouči. Hlavní kotouč má v porovnání s předchozí generací Mustangu GT500 průměr 250 mm, tedy o 35 mm více, a jeho obložení je kompozicí s příměsí mědi a skelných vláken. Druhý kotouč má pak za úkol zjemnit záběr spojkového mechanizmu a usnadnit řazení. Také samotná převodovka prošla dílčími změnami, které měly za cíl snížit hladinu hluku a vibrací. Pátý a šestý stupeň byly poněkud prodlouženy s ohledem na snížení spotřeby paliva při vyšších rychlostech, kratší celkový převod (3,55) naopak přispívá k mohutnější akceleraci. Mustang Shelby GT500 pochopitelně přejímá všechny optické změny standardního Mustangu pro modelový rok 2010, výrazně však byly upraveny přední a zadní nárazníky. Jejich tvarování mělo spolu s optimalizací proudění vzduchu pod vozem přispět ke snížení vztlaku, důraz na minimalizaci ztrát vznikajících prouděním vzduchu vedl také k úpravám chladičů kapaliny a stlačovaného vzduchu. Díky těmto úpravám se podařilo snížit vztlak, ale zároveň i aerodynamický odpor karosérie, který vede ke snížení spotřeby paliva.

Na podvozku zapracovalo především Fordovo oddělení SVT, které modifikovalo tlumiče i pružiny, ke zlepšení jízdních vlastností vede též použití nových pneumatik Goodyear F1 Supercar obutých na kovaných ráfcích o průměru 19 palců. Ovládání vozu usnadňují úpravy na řadicím mechanizmu a řízení, které nyní podobně jako pedály vyžaduje nižší ovládací síly.

Ford Mustang GT500 se začne prodávat již v prvních měsících tohoto roku. První vyrobený GT500 bude, spolu s prvními vyrobenými vozy Mustang 2010 a Chevrolet Camaro 2010, dražen společností Barrett-Jackson, a to již od dnešního dne. 

Shelby 01.jpg Shelby 02.jpg Shelby 03.jpg
Shelby 04.jpg Shelby 05.jpg Shelby 06.jpg
Shelby 07.jpg Shelby 08.jpg Shelby 09.jpg
Shelby 10.jpg Shelby 11.jpg Shelby 12.jpg
Shelby 13.jpg Shelby 14.jpg Shelby 15.jpg
Shelby 16.jpg Shelby 17.jpg Shelby 18.jpg
Shelby 19.jpg Shelby 20.jpg Shelby 21.jpg
Shelby 22.jpg Shelby 23.jpg Shelby 24.jpg
Shelby 25.jpg Shelby 26.jpg Shelby 27.jpg
Shelby 28.jpg Shelby 29.jpg Shelby 30.jpg
Shelby 32.jpg Shelby 33.jpg Shelby 34.jpg
Shelby GT500 2010

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud