Impreza v tomto provedení se u nás jako nová nikdy neprodávala. Ale jak to vypadá, naši zákazníci o moc připraveni nebyli…
Kapitoly článku:
- Odvážný hned od počátku, Postupné modernizace
- Koupit, nebo nekoupit?, Zkoušený vůz, V solidní kondici
- Na první pohled, Výlet do minulosti
- Za volantem, A vyrážíme!, Motor zkrátka nestíhá…
- A vystupujeme, Názor odborníka, Názor z branže
- Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Fotogalerie (výběr)
- Fotogalerie (kompletní, 77x foto)
Odvážný hned od počátku
Na trhu působí jen pramálo takto vyhraněných automobilových modelů. Impreza byla až do nástupu aktuální, v pořadí třetí generace konzervativně střiženým automobilem, který se však vyznačoval celou řadou technických zvláštností, ať už šlo o plochý motor boxer, nebo bezrámová okna. Jsou tyto zvláštnosti k něčemu dobré? To je už věcí jinou. Ale pravdou je, že taková Impreza WRX STI zůstává výjimečným automobilem i nyní.
Subaru Impreza 2,0 GT první generace v našem starším testu
Model Subaru Impreza, spadající v Evropě do nižší střední třídy, se světu představil v roce 1992 a k dostání byl coby čtyřdveřový sedan, nebo jako pětidveřové kombi (s ohledem na omezený objem zavazadlového prostoru to ale byl spíše hatchback). Jméno pochází z polštiny, v níž „impreza“ znamená „oslavu“, a vůz v modelové nabídce nahradil řadu Leone se stárnoucími motory řady EA.
První Impreza přišla oproti tomu s modernějšími jednotkami EJ, používanými vesměs ve větším typu Legacy. Motory byly pochopitelně stále ploché, s protiběžnými písty, a zprvu byly nabízeny v objemových verzích 1,6, 1,8 a 2,0 l a zákazník mohl na některých trzích volit mezi pohonem předních a všech kol. K dispozici však byla též přeplňovaná verze dvoulitru s chlazením stlačovaného vzduchu, která se na některých trzích označovala WRX, v Evropě však nesla označení 2,0 Turbo, 2,0 GT, 2,0 GT Turbo, 2,0 WRX a v Anglii pak Turbo 2000 AWD.
Vyzkoušeli jsme jeden z posledních vyrobených kusů druhé generace řady Impreza
V roce 1994 představilo oddělení Subaru Tecnica International první provedení STI, které bylo modifikacemi motoru, převodovky a zavěšení vyšlechtěno z typu WRX. Zatímco WRX nejprve zůstávalo jen silnější verzí standardního provedení Imprezy, na sklonku kariéry první generace se mnoha prvky blížilo vrcholnému provedení STI. To bylo na trzích průběžně nabízeno v řadě limitovaných sérií, včetně Series McRae, 555, Catalunya nebo 22B, které odkazovaly na znamenité úspěchy ve světových rallye.
Postupné modernizace
Pro rok 1997 byla první Impreza zvenčí faceliftována, v následujícím roce přišla nová palubní deska z Foresteru. Impreza byla nabízena na řadě trhů a takřka na každém z nich vedla svůj vlastní život. Druhá generace, jež z té první po koncepční stránce úzce vycházela, se představila v roce 2000 a ta třetí pak v roce 2007. My jsme pro vás tentokrát vyzkoušeli jeden z posledních vyrobených vozů druhé generace, který nám k testu zapůjčila společnost AAA Auto.
Setkání tří dosavadních generací modelu Subaru Impreza
V druhé generaci zmizelo dvoudveřové provedení a vůz nepatrně nabyl na rozměrech do všech směrů. Impreza pokračovala s mírně vylepšenými motory řady EJ, jež byly dostupné v objemových verzích 1,5, 1,6, 2,0 a 2,5 l, přičemž sportovní verze WRX a WRX STI měly turbodmychadlem přeplňované agregáty s objemy 2,0 či 2,5 l. První facelift Imprezy přišel již v roce 2002, kdy se vůz dočkal hlavně upravené přídě, jež opustila prakticky kulaté hlavní světlomety.
Druhý facelift přišel v roce 2005 a přinesl řadě Impreza opět hlavně upravenou příď, jež obsahovala do boků protažené světlomety a masku chladiče ve stylu, který u Subaru používají prakticky dodnes. Za zmínku stojí ještě malá rarita v podobě modelu Saab 9-2X. Šlo o pouze mírně upravené kombi Subaru Impreza druhé generace, jež se prodávalo výhradně na trzích USA, a to pouze v modelových letech 2005 a 2006.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ