Ucelená základní výbava
Posuvná a polohovatelná zadní sedadla
Jízdní komfort i na 17" kolech
Snadné ovládání základních funkcí
Aerodynamický hluk ve vyšším tempu
Spotřeba nepatří k nejnižším
V základní výbavě nelze připlatit za posuvná zadní sedadla
9 /10
V roce 2017 a u Crosslandu X to celé začalo – byl prvním modelem, postaveným na platformě francouzského PSA. Nyní v nabídce Opelu najdeme pouze dva zbývající vozy s čistě německým původem, a to Astru a Insignii (byť stojí na platformách GM Delta a Epsilon).
Dnes o čtyři roky později tu máme facelift, který vzhledem k především kosmetickým změnám naznačuje, že větších úprav nebylo zapotřebí. Vždyť segment B-SUV zažil v posledních několika letech téměř dvojnásobný růst a předfaceliftový model Crossland X byl druhým nejprodávanějším vozem Opelu.
Tato nová verze odhodila ve svém názvu písmeno X. Dostala novou tvář ve formě přídě nazvané Opel Vizor, kterou u modelu Mokka odstartovala nová vizuální identita značky. Dále může v závislosti na výbavě a provedení dělat parádu stříbřitými doplňky zevnějšku v kombinaci s černým lesklým dekorem pátých dveří a zatmavenými zadními světly.
Došlo k vyladění odpružení a řízení a nasazení voliče jízdních režimů IntellGrip. Změnily se i ceny a výbavy, Crossland je nyní k mání ve třech specifikacích (Edition, Elegance, Ultimate) místo čtyř u předfaceliftové verze. Základní cena poskočila z 335 900 Kč na 349 990 Kč, ale původní nejlevnější verzi Selection, u níž bylo stejně nutné doplácet 20.000 Kč za manuální klimatizaci, zřejmě nikdo postrádat nebude.
Crossover do města se vším všudy
Nasedání je díky vyšší poloze sedaček snadné. Pohled na palubní desku potěší staromilce – v tom dobrém slova smyslu. Najdete zde skutečná tlačítka a ovladače různých funkcí, nic podstatného tedy nemusíte lovit kdesi v hloubi menu skrze dotykovou obrazovku nebo displej v přístrojovém štítu. Namátkou regulace jasu podsvícení vlevo pod volantem, tamtéž i ovládání průhledového displeje, u řadicí páky pak vypínání systému stop/start nebo vedení v jízdních pruzích. Vše je hezky po ruce.
Regulace teploty a ovládací prvky klimatizace mají také klasický formát s otočnými voliči. Při jejich obsluze si lze jen postesknout nad současnou módou dotykových plošek a přesunu takto zásadních funkcí na displeje.
Stejně snadné je ovládání palubního systému skrze osmipalcovou dotykovou obrazovku, pod níž opět najdeme skutečná tlačítka pro volbu jednotlivých sekcí typu audiosystému, navigace, telefonu a tak dále. V jednoduché grafice infotainmentu se snadno zorientuje i osoba bez akademického titulu v informačních technologiích.
S pohodlnou obsluhou si nedáme pokoj ani u volantu – pod levým palcem má řidič ovládání standardně dodávaného tempomatu plus vyhřívání volantu, pod pravým multimédia. Vše je opět bez složitostí nebo nelogičností.
Komu by nevyhovoval palubní systém, ten může využít rychlé a bezproblémové připojení chytrého telefonu skrze Android Auto nebo Apple Carplay přes jednu z dvou USB zdířek v přední části středového tunelu. Tamtéž se nachází i indukční nabíječka, dostupná ve dvou vyšších výbavách za příplatek 4000 Kč. Před jejím objednáním bychom doporučili vyzkoušet, zda se vám do přihrádky vejde telefon, na větší „pádla“ její půdorys nestačí.
Prostor na přání? Máme...
Přední sedadla mají slušné vedení v oblasti stehen i trupu. Nad hlavou mají řidič i pasažér hodně místa a na stísněnost si vzhledem k rozměrům crosslandu nelze stěžovat ani vzadu. Sedáky v druhé řadě se nachází v rozumné výšce nad podlahou. Právě zadní sedačky jsou tím zřejmě největším triumfem kompaktního Opelu. Jsou dělené v poměru 40:60 procentům a u obou segmentů lze nezávisle polohovat opěradla a posouvat sedáky v rozsahu patnácti centimetrů.
Ze základního objemu kufru 410 litrů tak můžete vykouzlit až 520 litrů, což je u vozu těchto rozměrů vynikající číslo. Pokud sedadla posunete zcela dopředu, na nohy zbude jen velmi málo místa, ale menší děti nebo ratolesti v dětských sedačkách nebudou mít důvod k protestům. Tento zřejmě nejužitečnější prvek bohužel není dostupný v základní výbavě Edition (což je vzhledem k její bohatosti škoda), v prostřední Elegance za něj připlatíte 10 000 Kč a vrcholná Ultimate jej dostává automaticky.
Pokračování 2 / 3
Motor více než fajnový
Tříválcový přeplňovaný motor s objemem 1,2 litru je nabízen s výkonem 81 kW (110 k) nebo 96 kW (130 k), u naší nejvyšší výbavy Ultimate je k mání pouze jeho výkonnější verze, kombinovaná s šestistupňovou manuální převodovkou nebo rovněž šestistupňovým automatem. Za ten připlatíte 40 000 Kč.
S manuálním řazením problém není, je dostatečně přesné a nedrhne. Tříválec s 96 kW a 230 N.m působí živým dojmem, a i když nejde o žádný trhač asfaltu, crossland bez problému utáhne i s posádkou a nákladem. Jedna potěšující drobnost: pokud má vůz bezklíčové startování, tlačítko stačí jen zmáčknout. Není třeba jej podržet tak, jako u jiných Opelů s galskými kořeny.
Na dálnici při rychlosti 130 km/h motor na šestku točí necelé tři tisíce otáček, má tak dost síly na bezpečné předjíždění bez podřazování. Umí se sice ozvat, ale z jeho rozpustilého vrčení posádce uši neupadnou. Ve vyšším tempu se ale ozve aerodynamický hluk z přední části vozu, kvůli své vyšší stavbě také Opel vyžaduje při bočním větru občasné korekce volantem.
Prokletí velkých kol se nekoná
Jednou z výraznějších změn u nového Crosslandu jsou nové pružiny a tlumiče na přední nápravě typu McPherson a blíže nespecifikované úpravy zadního zavěšení s torzní příčkou. Malý Opel se choval způsobně už před faceliftem a nejinak je tomu i u nového provedení. Nijak výrazně se nenaklání, nedotáčivost při hrubší manipulaci s volantem přichází nezáludně a plynule. Na sedmnáctipalcových kolech v pneumatikách o rozměru 215/50 nemá problémy s nástrahami českých silnic, zůstává pohodlným i na větších nerovnostech a občasné „žuchnutí“ od zadních kol posádku trápit nemusí.
Spotřeba je silně závislá na jízdním stylu, pokud chcete dosáhnout udávané spotřeby 5,7 až 6,0 litru (dle WLTP), musíte opatrněji pracovat s plynem a řadit brzy. Reálný průměr je okolo sedmi litrů a ve městě ještě o litr více.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Facelift Opelu Crossland jednoznačně prospěl. Funkční a stylové změny ho mírně posunuly vpřed, ty největší výhody mu naštěstí zůstaly. Hlavně logické a snadné ovládání všech důležitých funkcí, které potěší odmítače přehršle dotykových obrazovek, a prakticky řešená druhá řada sedaček. Posun a polohování sedadel a opěradel alespoň za příplatek by si zasloužila už základní výbava, které z těch důležitých a skutečně potřebných prvků nic nechybí.
V pohybu se Crossland chová způsobně a nezáludně, po stránce dynamiky se nezalekne vyššího dálničního tempa, při němž se ale musíte připravit na vyšší hlučnost. Výhled do všech stran je ucházející a díky přehledným tvarům se s ním snadno parkuje. Za férové peníze tedy dostáváte hodně muziky v příjemně konzervativním směru, navíc s pětiletou zárukou v ceně.
Opel Crossland: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
349.990 Kč (Edition1.2/61 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
489.990 Kč (Ultimate 1.2 Turbo/96 kW) |
Cena testovaného vozidla |
604.990 Kč (Ultimate 1.2 Turbo/96 kW) |
Technické údaje: Opel Crossland
Rok • stupeň výbavy
2021 • Ultimate
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 199 cm3
Nejvyšší výkon
96 kW (130 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
230 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,9 s
Nejvyšší rychlost
201 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Max. objem zavazadlového prostoru
1 255 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní • celková
1 259 kg • 1 790 kg
Prům. spotřeba: město
5,7 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 518 mm • 1 491 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 217 × 1 825 × 1 605 mm
Základní výbava: Asistent pro rozjezd do kopce, Varování před vybočením z jízdního pruhu, Automatické přepínání světel s detekcí tunelu, Dešťový senzor, LED ECO světlomety, LED denní svícení, Manuální klimatizace, 7“ audiosystém Multimedia, Integrace smartphonu Apple CarPlay a Android Auto, Bluetooth handsfree, Digitální tuner DAB, 6 reproduktorů, USB konektor, Tempomat, Volant potažený kůží, Ovládání audiosystému a tempomatu na volantu, Výškově a podélně nastavitelný volant, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Zadní čtecí lampičky, Elektrické ovládání předních a zadních oken, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Palubní počítač, Grafický informační displej, Elektrická zásuvka 12V v přední konzoli, Dálkové ovládání centrálního zamykání, Kliky dveří v barvě karoserie, Černé lišty okolo bočních oken, Zadní střešní spoiler, Sada na opravu pneumatik, 16“ ocelové ráfky s kryty
Volitelná výbava: Šedá metalíza Artense 15 000 Kč, Kožené čalounění Siena černé Jet Black s ergonomickými předními sedadly AGR 30 000 Kč, Sada Automatické parkování Plus (automatický parkovací asistent, panoramatická parkovací kamera, elektricky sklopná zrcátka, hlídání slepého úhlu) 26 000 Kč, Zimní sada (vyhřívání předních sedadel, vyhřívání volantu) 12 000 Kč, Sada Bezpečnost (senzor únavy řidiče, detekce chodců před vozem, varování před čelní kolizí, protikolizní brzdění) 10 000 Kč, Head Up displej 9 000 Kč, Bezdrátová indukční nabíječka 4000 Kč, Rozpoznávání dopravních značek 4000 Kč, Vyhřívání čelního skla 5000 Kč