24
Fotogalerie

Málo mazacích míst. I na to dříve lákali výrobci zájemce o jejich auta

Socialistická Mototechna v Československu prodávala především automobily ze spřátelených zemí. Přednosti, které tehdy v propagačních letácích vyzdvihovala, jsou v kontextu dnešní doby poněkud úsměvné.

Konektivita a nejrůznější elektronické asistenční systémy. To jsou oblasti, které současní výrobci v jednotlivých sděleních o svých nových autech nejvíce zdůrazňují.

Prolistovali jsme historické prospekty týkajících se vozů v nabídce Mototechny v časech tuzemského socialismu. Některé věty a formulace nás opravdu zaujaly:

Fiat 126 p 

getthumbnailJET7T0JH.jpg

"Maluch" byl skutečně malý

"Fiat 126 p je osobní automobil s motorem vzadu a pohonem zadních kol, schopný přepravovat 4 osoby. Jeho výhody vyniknou především při intenzivním provozu ve městech a jejich okolí. Motor s převodovkou je konstruován tak, aby ani časté řazení nebylo na překážku plnému využití jeho výkonu," píše se v úvodu prospektu tehdejšího národního podniku Mototechna.

Pokud pomineme, že schopnost přepravovat čtyři osoby byla vzhledem k třímetrové délce vozu poněkud diskutabilní, pak zaráží ještě formulace o tom, že časté řazení není na překážku výkonu. Podotýkáme, že maximální výkon motoru byl po modernizaci 24 koní, takže bez častého řazení se asi v provozu nebylo možno obejít. Tedy vlastníci mohli být konstruktérům skutečně vděční...

Dacia 1310 TX

Prospekt uvádí tento vůz slovy "Dacia je reprezentativní čtyřdveřový automobil univerzálního využití. Dále se pak v letáku píše třeba toto: "Připočítáme-li ještě dvouokruhový brzdný systém, kloubovou hřídel řízení, vyhřívané zadní sklo, zpětná zrcátka po obou stranách a další vylepšení, stává se vůz Dacia 1310 TX ideálním rodinným automobilem."

Všimněte si, že zpětné zrcátko na straně spolujezdce nebylo ani v době rozvinutého socialismu standardem...

Škoda 100

Část prospektu nazvaná Provoz a údržba šetří čas a peníze poutavě informuje o tom, že údržbu a běžné opravy zvládne prakticky každý doma. 

2611_2006-11-09_11-15-08_88.jpg2611_2006-11-09_11-16-53_61.jpg

Věty o jednoduché údržbě se v prospektu opakovaly  

Doslovná formulace v letáku zní takto: "Čtyřválcový motor o výkonu 48 k umístěný vzadu má spotřebu 7,2 l na 100 km. Jednoduchá konstrukce motoru, minimum mazacích míst, robustní podvozek s antikorosní úpravou jsou přednosti vozu Škoda 100, který nepotřebuje na běžnou údržbu odborníka. 

Oltcit Club 11 R

Informační materiál o rumunském automobilu francouzské koncepce nenápadně upozorňuje na tehdejší časté problémy konkurenčních aut s chlazením motoru. Hned ve třetí větě se totiž praví, že "Dokonalé chlazení motoru je zajištěno výkonným ventilátorem." Připomínáme, že vůz poháněl zážehový vzduchem chlazený čtyřválec s objemem 1139 cm3 a výkonem 42 kW. 

Výkon ventilátoru byl podle některých majitelů skutečně tak velký, že auto prakticky netopilo.

Fiat 125 p

Fiat-125-1967-1600-01.jpg

V některých případech se autoři textů pro Mototechnu více než vlastnostmi konkrétních vozů zabývali vychvalováním jejich "kapitalistického původu." Velmi zřejmé je to v materiálu k Fiatu 125 p. "Osvědčená italská konstrukce, vysoce hodnocená světovými automobilovými odborníky. Polská verze má některé součásti zesíleny s ohledem k náročnému provozu na špatných silnicích. Pečlivá výroba v licenci a za přímé účasti dělníků, mistrů i kontrolorů z mateřské továrny Fiat -Torino,"zní doslova text.

Trabant 601

"Trabant 601 poskytuje vysoké jízdní pohodlí čtyřem cestujícím." Tak začíná text kapitoly Pohodlí v duchu dnešní doby v prospektu o nejznámějším výrobku Německé demokratické republiky. 

Pokud by někdo nevěřil tomu, že nejlevnější vůz na tehdejším trhu je skutečně lákavou nabídkou, měly ho ke koupi přesvědčit i následující věty: "Bohatá výbava, popelníčky vzadu a na přístrojové desce, dvě clony proti slunci, věšáčky na šaty s přídržnými poutky, vnitřní osvětlení, to všechno doplňuje skutečně velkorysé jízdní pohodlí. Příjemné vnitřní prostředí vytváří sériově dodávaná topaná a větrací souprava. Přídavné větrání umožňují stahovací okna dveří s clonou proti vzdušnému proudu."

Zastava 1100

V textu o tomto, dnes poněkud pozapomenutém automobilu lze opět vysledovat nepřímou narážku na zastaralou koncepci "vše vzadu" používanou ve škodovkách. Konkrétně se v letáku píše: "Zastava 1100 je moderní automobil konstruovaný podle vyspělé technické koncepce, s důrazem na bezpečnost vždy a všude. Dobře odolává rozmarům počasí a i v těžkých podmínkách "sedí" pevně na silnici. Zkuste jej řídit po kluzké cestě, na sněhu i na zledovatělém povrchu vozovky: oceníte výhody předního náhonu."

Škoda Favorit

O tom, že ještě na sklonku socialistické éry byla standardní výbava vyráběných vozů velmi chudičká, takže nebylo moc o čem psát, svědčí pasáž z prospektu Mototechny o Škodě Favorit. Píše se v ní: "K základní výbavě všech provedení patří dvě vnější, zevnitř seřiditelná zpětná zrcátka, která významně přispívají k dokonalému výhledu všemi směry. Jsou uchycena na kloubu s pružnou zarážkou, takže se mohou snadno sklopit a vrátit zpět do původně nastavené polohy..." Dále se v materiálu obhajuje použití plastových nelakovaných nárazníků. "Velkoplošné nárazníky jsou z nárazuvzdorného plastu. Přední odolá (s rezervou) bez poškození čelnímu nárazu rychlostí 4 km/hod a nárazu na rohy rychlostí do 2,5 km/hod." 

Na prospekty zmiňované v textu i další příklady tehdejší propagace nových aut se můžete podívat v následující fotogalerii:

1971_01_1.jpg1971_01_2.jpg2611_2006-11-09_11-13-30_92.jpg

Doporučujeme

Články odjinud