10
Fotogalerie

Audi Quattro: legenda slaví třicet let

Audi Quattro se světu představilo v roce 1980 a stalo se mezníkem v dějinách automobilky z Ingolstadtu. Pojďme na něj krátce zavzpomínat.

Význam tohoto vozu zdůrazňuje skutečnost, že se jednalo prakticky o první sportovně-cestovní stroj s trvalým pohonem všech kol od dob Jensenu FF z roku 1966. Dnes se výrazem „quattro” popisují všechny vozy značky Audi s pohonem na všechna kola, ale automobil, o němž bude nyní řeč, nesl právě prosté označení Audi Quattro. Na jeho karoserii však najdeme pouze dominantní písmena AWD (All Wheel Drive), zatímco nápis „quattro“ se musí spokojit s malým písmenem „q“ na začátku, což ale v praxi Audi zůstává běžné dodnes a naznačuje vybavení pohonem obou náprav.

Bez zajímavosti není, že původní vozy Quattro bývají dodnes označovány jako Ur-Quattro, přičemž předpona „ur“ se v němčině používá jako přívlastek „nad“ nebo „originální“, dokonce i mnohem novější modely byly zprvu popisovány jako UrS4 nebo UrS6, přičemž se ve všech případech jednalo o nejlepší stroje svého druhu.  

Audi Quattro 1980 1.jpg Audi Quattro 1980 5.jpg Audi Quattro 1980 4.jpg
Audi Quattro, 1980

Audi Quattro roku 1980 představilo světu první pohonnou soustavu Audi AWD navíc kombinovanou s přeplňovaným zážehovým motorem. Nyní běžný recept, před třemi dekádami však ojedinělý krok. V době premiéry vynikalo Quattro desetiventilovým pětiválcem s jediným vačkovým hřídelem a objemem 2,1 l, jenž byl naladěn na 200 koní (147 kW). Tento výkon byl postupně zvyšován přes 200 koní, přičemž představení čtyřventilové hlavy válců umožnilo jeho navýšení až na plných 220 koní (162 kW).

Z výše uvedeného je pochopitelné, že šlo o znamenitý základ pro vytvoření vozu pro soutěže světových rallye. A nebo vůz vzniknul právě proto? Kdo ví. Na každý pád Audi Quattro předznamenalo vznik nové éry a vytřelo zrak všem škarohlídům, kteří předpovídali zmar závodním vozům osazeným pohonem všech kol, jenž se jim jevil jako příliš těžký, technicky náročný a poruchový. Značka Audi tento trend zlomila. Rallye provedení vozu Audi Quattro zvítězilo hned při své premiéře a dominovalo soutěžím až do roku 1982.

Audi Sport Quattro 1984.jpg Audi Sport Quattro S1 1985.jpg 
Audi Sport Quattro, 1984 / Audi Sport Quattro S1, 1985

Jakkoli se nám tento model může zdát tuctový, do roku 1991 vzniklo pouze 11 000 vozů typu Quattro. Během této relativně dlouhé doby se toho na první pohled na produkčních vozech mnoho nezměnilo, facelift z roku 1985 přinesl jen více skloněnou masku chladiče, upravené světlomety, vylepšený interiér a pozměněnou grafiku výsostných znaků. V USA se vozy Audi Quattro prodávaly v letech 1983 až 1986 a své majitele jich zde v tomto období našlo 664 kusů.

Z výše popsaného modelu vzešel program Audi Sport Quattro, jehož cílem byla homologace vozu pro závodní třídu Group B. Z tohoto důvodu se na trhu v omezené sérii objevil model Sport Quattro, jenž se vyznačoval pozměněnou karoserií a viditelně zkráceným rozvorem náprav. Jeden z vyšlechtěných závodních strojů odvozených z homologační série sloužil pod vedením Michèle Mouton, jedné z pozoruhodných dam za volanty „ostrých“ závodních strojů.

A máme zde i pěknou tečku na závěr: v roce 2004 vyhlásila porota Sports Car International tento model čtvrtým nejvýznamnějším sportovním vozem osmdesátých let.

Audi Quattro 1980 2.jpg Audi Quattro 1980 3.jpg Audi Quattro 1980 6.jpg 
Audi Quattro HB Team.jpg Audi Quattro pri testech.jpg
Rozličná provedení Audi Quattro

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud