Auta mají víc mizet z center měst, zůstanou tam jen chodci a cyklisté

Ač se to může zdát někomu neuvěřitelné, blíží se doba, kdy se ve městech bude ještě ve větší míře redukovat automobilová doprava ve prospěch cyklistů. Cykloaktivisté tvrdí, že nejde o žádnou cyklorevoluci, ale chtějí své požadavky podle vzorů z řady západoevropských měst medializovat, vyvolat o cyklodopravě veřejnou diskusi, což by mělo časem vyústit v novelizaci zákona 361 o provozu na pozemních komunikacích.

„Naším cílem není ignorovat automobilismus, ale zasadit se o to, aby se cyklistika stala rovnoprávným druhem dopravy. U nás totiž stále převládá mínění, že k pojmu doprava patří synonymum motorismus, a jízdní kola jsou na silnicích pořád vnímána jako cizorodý prvek,“ řekl AutoRevue.cz národní cyklokoordinátor Jan Martinek.

000553-cyklopiktokoridor.jpg Pardubice_obr.1_17.listopadu_chybiInfrastruktura.jpg

V Uherském Hradišti, které je jedním měst, kde je v Česku nejvíc rozšířené ježdění na kole, vznikla Hradišťská charta, jejímž cílem je podporovat cyklistickou dopravu. „Jde nám o to, aby měli lidé co nejlepší podmínky k cyklistické dopravě a na cestování na kolech do zaměstnání. K této výzvě se připojují další města s tím, že v každém bude ustanovený cyklokoordinátor, aby se na cyklistickou dopravu nezapomínalo,“ řekl AutoRevue.cz vedoucí Odboru dopravy Městského úřadu Uherské Hradiště Radim Šupka.

V Uherském Hradišti má směr - cyklistická doprava na úkor automobilové - politickou podporu. „Znamená to třeba, že v rámci jedné komunikace, která slouží i pro parkování vozidel, odebereme třicet až čtyřicet procent parkovacích míst pro zřízení vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty. Jiným příkladem je ulice, do níž bude platit vjezd pro auta jen jedním směrem, ale pro cyklisty oběma. Pro automobily ale vybuduje město na okraji památkové zóny parkovací plochy, z nichž to není do centra daleko,“ pokračoval Šupka.

Devatenáct značek na dvou stech metrech

Tento trend se má tedy s pomocí „charty“ a mezinárodního projektu Central MeetBike rozšiřovat do dalších a větších měst než je Uherské Hradiště. Motoristé si asi budou muset zvyknout na to, že do mnoha center měst vůbec nedojedou. Vedle toho ovšem vznikají na některých místech cyklistické koridory, které vzbuzují spíš shovívavý úsměv.

UHradiste_obr5_Jarošov.jpg Legislativa_UHradiště_odbocovani pres stezku_Syrový.JPG

Třeba právě v hradišťské čtvrti Jarošov je vybudovaná cyklostezka přímo vedle komunikace a na dvou stech metrech stojí devatenáct značek upravujících provoz na úseku v hustě obydlené části města. Za návrhem úpravy provozu na stezce stojí podle místního tisku aktivita dopravních policistů, kterým jejich projekt „posvětil“ uherskohradišťský odbor dopravy…

Doporučujeme

Články odjinud