Příští týden oficiálně vstoupí na tuzemský trh s novými osobními automobily pátá generace japonského městského hatchbacku Nissan Micra.
Nissan Micra mají Evropané rádi. Bezezbytku to platilo v devadesátých letech. Dokonce v roce 1993 se druhá generace tohoto japonského vozu stala Evropským autem roku.
Jenže prodeje posledně klesaly. Vedení Nissanu se proto odhodlalo k radikální změně. Jelikož z nabídky této značky vypadává rovněž kříženec městského auta rodinného MPV Note, úkolem právě přicházející páté generace micry je zaujmout zájemce o oba typy vozů.
Velikost vozu se proto dostala těsně pod hranici čtyř metrů (bez jednoho milimetru), což je o více než sedmnáct centimetrů v porovnání s končící generací micry. Sířka (bez zpětných zrcátek) činí 1743 milimetrů a na výšku má auto1455 milimetrů. Zavazadlový prostor pojme rovných 300 litrů. To jsou rozměry, které jsou velmi podobné těm, jakým má současná Škoda Fabia nebo třeba Seat Ibiza.
Pod kapotu se budou ve francouzském výrobním závodě montovat tři motory. Základní verzí je litrový zážehový tříválec s výkonem 52 kW (71 koní). V Česku by měl být o něco žádanější tříválcový zážehový turbomotor 0,9 l s výkonem 66 kW (90 koní). Později bude v nabídce i turbodiesel 1,5 dCi, přestože velký zájem o něj se nepředpokládá. Všechny motory se zatím pojí pouze s pětistupňovými manuálními převodovkami.
Spotřeba kolem šesti...
My jsme při tuzemské jízdní prezentaci tohoto vozu měli možnost se posadit za volant vozu, který poháněla právě zmíněná devítistovka. První, co člověka zaujme po nastartování, je výborné odhlučnění tohoto motoru. Výkon je 66 kW a při využití funkce overboost až 70 kW. Maximální rychlost této varianty je 175 kilometrů v hodině, zrychlení 0-100 má trvat 12,1 sekundy. Nejsou to závratné hodnoty, nicméně pro městský a příměstský provoz by to mělo postačovat.
Vůz jsme zkoušeli na zhruba sto kilometrů dlouhé testovací trase, která vedla po výpadovce z Prahy po dálnici D8, a potom skrze vesničky a města na severu od Prahy.
Dvacetikilometrová jízda po dálnici, s občasným omezením ve zúženích na osmdesátku, znamenala průměrnou spotřebu 6,3 litru. Při zařazené pětce manuální převodovky "točí" motůrek 3200 otáček. Aerodynamický svist vzduchu je takřka neznatelný, trochu více, než u nejlepších aut v této třídě, ale podle našeho názoru do kabiny pronikal valivý hluk.
Po sjetí z autostrády na silnice druhých a třetích tříd s povrchem převážně nevalné kvality, se ukázaly kvality podvozku, který byl laděn na evropských silnicích a pro evropské zákazníky. I na příplatkových sedmnáctipalcových kolech si podvozek (vpředu jsou vzpěry McPherson a vzadu tuhá torzní příčka) s dírami, záplatami, kanály, železničními přejezdy a dalšími nástrahami poradil opravdu se ctí.
Zpravidla jsme zaznamenali jen rychlé krátké zhoupnutí, které navíc nedoprovázely žádné rušivé zvuky. Při ustálené devadesátikilometrové rychlosti a otáčkách 2300 za minutu činila spotřeba 3,9 litru na sto kilometrů. V nepříliš členitém terénu při svižné jízdě se pak kombinovaná spotřeba dostala na 5,5 litru.
Interiér (řeč je samozřejmě o vyšších stupních výbavy, které nám tuzemské zastoupení Nissanu nabídlo na testování), působí na poměry této třídy velmi dobře a pohledně. Například měkčené plasty jsou v oblasti kolem předních cestujících použity na šedesáti procentech. Už od druhého výbavového stupně je interiér dvoubarevný, což působí příjemně. Sedačky jsou spíše měkčí, ale s dostatečně dimenzovanými sedáky i opěradly.
Na cestující vzadu se moc nemyslelo
Samozřejmě jsme zkoušeli prostor na zadních sedačkách. Redaktor vysoký 186 centimetrů, který si nejprve nastavil sedačku za volantem do ideální pozice pro řízení, následně přesedl do druhé řady. Cestovat na delší vzdálenost by tu ale určitě nechtěl. Hlavou tlačil do střechy a koleny se dotýkal předního opěradla. Navíc, vzhledem ke vzhůru se zdvihající spodní hraně oken a svažující se střeše, je odtud dost špatný výhled. Obáváme se, že dětští pasažeři použité designové řešení exteriéru moc neocení.
To, co je určitě velkou předností nové micry, je elektronická výbava. Najdete tu prvky, které jsou obvyklé v nižší střední třídě nebo dokonce té střední. Máme na mysli například kamerový systém, který poskytuje řidiči při parkování přehled o situaci v celém třistašedesátistupňovém okolí vozu.
Oceňujeme také možnost montáže asistenta pro čtení dopravních značek, hlídání vozů v mrtvém úhlu nebo přepínání dálkových a tlumených světel.
Vychytávkou, kterou Nissan zdůrazňuje při každé možné příležitosti, je audiosystém Bose, který využívá kromě dvou reproduktorů ve dveřích a dvou výškových ve sloupcích čelního skla, také dva reproduktory zabudované do hlavové opěrky řidičovy sedačky. Vyzkoušeli jsme a můžeme konstatovat, že kvalita zvuku se velmi podobá té, jakou poskytují kvalitní značková sluchátka. Škoda, že podobnou vymoženost (ani za příplatek) nemůže využívat spolujezdec.
Na galerii snímků s popisky, z nichž se dozvíte další informace o tomto voze, se podívejte níže: