V redakčních testech se nestává tak často, abychom se dostali k vozům, které jsou zákazníky již natolik prověřeny. Dnes už můžeme říci, že Dacia, potažmo Renault, udělal v roce 2010 velice progresivní tah. Na svět tehdy přišel Duster.
Do testu jsme vzali Duster po posledním faceliftu, s atmosférickou šestnáctistovkou a pohonem všech čtyř kol. Vůz byl v akční a stylové výbavě Black Shadow.
Zajímalo nás, jestli tento stylově oděný pracant obstojí i v dnešní nabité konkurenci módních SUV. Po několika kilometrech jsme si však připomenuli, že Duster je vlastně kategorií sám pro sebe a módní vlny jej nezasahují. Tím se ale už dostáváme k některým z bodů, které byste o něm měli vědět, než se třeba připojíte k tisícům českých majitelů...
1. Exteriér dokáže být i stylový. Uvnitř ale poznáte, kde se šetřilo
Rumunské SUV si nejen čeští motoristé zvykli na silnicích vídat natolik, že velké přední světlomety či vypouklé blatníky již nikoho nepřekvapí. Duster však nemusí být jen oblíbencem ve stavební firmě, s nelakovanými nárazníky a dokonale funkční výbavou.
Dokáže hrát i na city zákazníka prahnoucího po stylovém SUV. Výbava Black Shadow, která stojí hned pod vrcholnou specifikací Exception, dusteru přidá na agresivnějším vzezření čelní maskou lakovanou v leskle černé metalíze. Stejným odstínem jsou lakována i zpětná zrcátka a šestnáctipalcová litá kola.
Oproti základní ceně 249 900 korun však za Black Shadow zaplatíte 312 900 za předokolku, respektive 367 900 za testovanou čtyřkolku. To vše se stejnou atmosférickou šestnáctistovkou.
V interiéru testovaného modelu nacházíme i komfortní prvky výbavy jako infotainment Media Nav 2. K rychlosti či grafice nemáme vzhledem k cenovce připomínky. Že se s ním však při původním návrhu nepočítalo, prozrazuje nevhodná pozice obrazovky. Při jízdě se musí řidič dívat hodně dolů, přeostřovat a luštit zobrazené údaje, natož když se chce prstem strefit do nějaké ikony...
Podobných přešlapů zde najdeme více. Tvrdé plasty v interiéru vzhledem k povaze vozu nevadí, avšak třeba ovládání zpětných zrcátek je umístěno pod pákou ruční brzdy.
Kromě nízko uložené obrazovky infotainmentu nás štvaly i špatně dostupné ovladače zrcátek a sklonu světlometů. Potěší však dobře vyřešené těsnění dveří
Na regulaci sklonu světlometů pro změnu nevidíte vůbec. Je umístěno absurdně dole. To, že je sklon regulován přes lanko namísto dnes běžných elektromotorů, je spíše úsměvné, ale ničemu to nevadí.
Zatímco výplň předních dveří je z příjemné látky, zadní je plastová
Některé praktické detaily nás však v interiéru potěšily. Pod zavazadlovým prostorem o objemu 408 litrů najdeme plnohodnotnou rezervu a polystyrenové schránky. Před ušpiněním posádku chrání těsnění dveří až k okrajům a přední kapotu zvedá plynová vzpěra.
Pokračování 2 / 6
2. Pohon všech kol se vyplatí. Nejen kvůli trakci
Čtyřkolky jsou dnes oblíbené. Z funkčního hlediska však konkrétně Duster funguje i mimo zpevněné cesty dobře také s pohonem předních kol. Obecně těží francouzsko-rumunské SUV především ze své jednoduchosti, levnosti a nízké hmotnosti. To jsou parametry, které se pohonu všech kol příčí.
Proč bychom vám ale přeci jen volbu pohonu 4x4 za 50 až 55 tisíc doporučili? Především proto, že v případě dusteru tak získáte několik podstatných výhod. U testované šestnáctistovky dostanete šestistupňovou převodovku namísto pětistupňové. Zadní kola jsou u čtyřkolky nezávisle odpružená, zatímco předokolka disponuje zkrutnou příčkou.
Pokud to ale s terénem myslíte skutečně vážně, pohon 4x4 nakonec zvolíte i pro skvělou trakci. Má tři režimy: 4x2, 4x4 a Lock, který trvale rozděluje hnací sílu na nápravy v poměru 50:50. Věřte, že díky čtyřkolce toho duster mimo silnice zvládne ještě víc, jak ostatně popisujeme v další kapitole...
Pokračování 3 / 6
3. V terénu toho zvládne víc, než si myslíte
Pokud hledáte dostupné auto do skutečného terénu, jste na správné adrese i u Dacie. Za volantem dusteru máte oprávněný pocit, že tohle auto zvládne takřka celý život mimo silnice. Především díky naladění podvozku, ke kterému se ještě dostaneme...
Duster se nebojí ani těžšího terénu. Díky nízké hmotnosti, kratšímu rozvoru a slušné světlé výšce 210 milimetrů zvládne i překážky pro opravdové off-roady.
Pokračování 4 / 6
4. České okresky mění na houpavou pohodu
Chování podvozku je u dusteru velice specifické. Tlumiče jsou měkce naladěny, což u většiny aut neznamená pohodlí, ale třískání kol do dorazů na typicky českých rozbitých okreskách. To se však v případě dusteru nekoná.
Díky dlouhým zdvihům mohou kola pracovat na měkkém naladění nejen ve městě, ale i při rychlejším tempu na okreskách. Daní za to jsou znatelné náklony v zatáčkách a rozhoupání karoserie na opakujících se vlnovkách v asfaltu.
I přesto však v rychlejším tempu, ke kterému duster nijak neprovokuje, funguje podvozek přesně tak, jak by měl. Nezáludně drží stopu, díky čemuž vás v kombinaci s přesným řízením nevyleká ani při zmíněném pohupování.
Pokračování 5 / 6
5. Motor je pružný a jednoduchý, převodovka pokulhává
Zkoušená šestnáctistovka se k dusteru náramně hodí. Svým atmosférickým plněním přispívá k jednoduchosti a potencionálně trvanlivé konstrukci, pružnost pak dovoluje řadit dříve.
Příliš však nepotěší spotřeba. Pohybovali jsme se po městě, na dálnicích i okreskách. Náš kombinovaný provoz s občasným využitím potenciálu motoru však přišel na průměrných 8,9 litrů na 100 kilometrů. S lehkou nohou se dá pohybovat kolem osmi. Na psaných 6,8 litru se však s vysokým vozem dostanete jen pokud se na takový cíl zaměříte.
K pohybu v terénu přispívá převodovka, jejíž první rychlostní stupeň je natolik krátký, že nahrazuje redukci. Při silničním provozu je však řidič nucený vybírat mezi popostrčením na první stupeň a spěšným přeřazením na dvojku a neméně rychlým rozjetím rovnou z druhého stupně.
Tomu všemu se dá přizpůsobit a krátkou jedničku rozhodně kvitujeme. Řazení by však celkově mohlo být o něco přesnější, jednotlivé převody nezapadají úplně hladce.
Technické údaje: Dacia Duster
Rok • stupeň výbavy
2017 • Black Shadow
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Nejvyšší výkon
84 kW (115 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
156 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12 s
Nejvyšší rychlost
168 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Max. objem zavazadlového prostoru
1 570 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 280 kg • 1 804 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,0 • 6,2 • 6,8 l/100 km
Rozměr pneumatik
215/65 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 315 × 2 000 × 1 695 mm
Pokračování 6 / 6
Závěr
Po týdenním soužití můžeme Duster jen doporučit. Nehledejte v něm však konkurenta pro ostatní SUV. Duster je osvěžující především v tom, že je jiný. Budí dojem trvanlivosti a výdrže, v terénu toho zvládne hodně a je za příznivou cenovku.
Budoucí majitel by se měl povznést nad konstrukčním stářím modelu či jednoduchým interiérem. Zajímat by jej měl komfort podvozku namísto pseudosportovních jízdních vlastností, na které láká konkurence.
Pro takovou klientelu na trhu neexistuje lepší volba. Lada Niva je dávno za zenitem a konkurence v podobě městských SUV je podstatně dražší a jinak zaměřená. Skvělá prodejní bilance dusteru tak není žádným překvapením.
Podívejte se na kompletní fotogalerii testované Dacie Duster...