Mnichovští plně odhalili svůj ostrý sedan BMW M5. Nakonec dává 560 koní a za příplatek jede až 305 km/h. (+ 154x foto)
Automobilka BMW včera oficiálně představila pátou generaci BMW M5, která zřejmě zůstane synonymem pro slovní spojení „sportovní sedan“ a výkladní skříní moderní automobilové techniky. Na dubnovém autosalonu v Šanghaji se objevil model BMW M5 v podobě studie a krátce nato jsme si zaspekulovali o podobě pohonné jednotky a jízdních výkonech. Nyní je třeba dodat, že jsme ve většině parametrů příliš daleko od pravdy nebyli. Výroba předchozí generace BMW M5 (E60) byla ukončena již v polovině loňského roku. Chtělo by se říci „král je mrtev, ať žije král“, nicméně to bychom s opravdovou jistotou v hlase mohli říci na sklonku devadesátých let při přechodu z generace E34 na E39…
Za tradičními „ledvinkami“ na přídi se skrývá podle očekávání dvojitě přeplňovaný (ve voze M5 vůbec poprvé) vidlicový osmiválec s objemem 4,4 l převzatý ze SUV X5 M a X6 M. Vysokootáčková jednotka dosahuje výkonu 560 koní (412 kW) v rozmezí od 6 000 do 7 000 ot./min. a točivého momentu 680 Nm, a to již od 1 500 ot./min. Oproti M5 E60 to není tak výrazný posun jako při přechodu z E39 na E60, ale přesto výkon narostl o 10 % a točivý moment o 30 %, přičemž o 30 % zároveň klesla tabulková průměrná spotřeba (a o to jde dnes především) na 9,9 l/100 km.
Z klidu na 100 km/h zrychlí nové BMW M5 (F10) za 4,4 s a hranice 200 km/h padne již 13 s po startu. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h, nicméně v rámci příplatkového paketu M Driver je posunuta na 305 km/h. Točivý moment se na kola zadní nápravy (u nového M5 se počítá ale také s pohonem všech kol) s diferenciálem s elektronicky ovládanou svorností přenáší skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku M Double Clutch Transmission Drivelogic. Samozřejmostí je nově odladěný podvozek s lehkými a výkonnými brzdami a vylepšeným řízením Servotronic M. V rámci palubní soustavy M Drive bude možno do paměti uložit dvě individuální nastavení řady parametrů od odezvy plynového pedálu a řízení přes charakteristiku řazení, tlumení a stabilizačního systému DSC až po skladbu informací zobrazovaných projekcí Head-up na čelní sklo.
Oproti standardnímu provedení BMW 5 (F10) není na karoserií až tak mnoho odlišností, za zmínku přesto stojí robustnější nárazníky, ventilační otvory v předních blatnících pro odvod ohřátého vzduchu z motorového prostoru, čtveřice koncovek výfuků, velmi jemně zdůrazněná odtrhová hrana na víku zavazadlového prostoru a specifické devatenáctipalcové lité ráfky s pěti tenkými, zdvojenými paprsky. Oficiální premiéru si nové BMW M5 (F10) odbude na podzimním autosalonu ve Frankfurtu. Mezi jeho hlavní konkurenty budou patřit zejména sedany Mercedes – Benz E63 AMG a Audi S6, jejichž stručné charakteristiky najdete v níže přiložené tabulce.
| BMW M5 | Mercedes E63 AMG | Audi RS6 |
motor | 4,4 V8 bi-turbo | 5,5 V8 bi-turbo | 5,0 V10 bi-turbo |
pohon | zadní | zadní | 4X4 |
výkon | 560 koní (412 kW) | až 557 koní (410 kW) | 580 koní (427 kW) |
točivý moment | 680 Nm | až 800 Nm | 650 Nm |
převody | 7st., M DCT Drivelogic | 7st., AMG Speedshift | 6st., Tiptronic |
zrychlení 0 - 100 km/h | 4,4 s | 4,2 s | 4,5 s |
nejvyšší rychlost | až 305 km/h | až 300 km/h | až 280 km/h |
průměrná spotřeba | 9,9 l/100 km | 9,8 l/100 km | 13,9 l/100 km |