Klikový hřídel spalovacího motoru se otáčí s více či méně výraznými nepravidelnostmi. K jejich „odstraňování“ slouží především systémy tlumení torzních kmitů.
Torzní kmitání vzniká v důsledku rytmického sledu taktů naprázdno a k jeho odstraňování slouží obecně torzní tlumiče, případně dvouhmotové setrvačníky. Hlavní účel tlumení torzních kmitů spočívá bezesporu ve zvýšení jízdního komfortu, snížení hlučnosti a prodloužení životnosti některých komponentů, například převodovky.
Dvouhmotový setrvačník zvyšuje jízdní komfort tlumením vibrací.
V poslední době však komponenty v hnacím řetězci, které mají za úkol tlumit vibrace, získávají na významu také v úsilí o snižování spotřeby paliva.
Optimalizovaný průběh točivého momentu moderních motorů totiž stále častěji umožňuje plnohodnotný provoz i v extrémně nízkých otáčkách jen málo nad hranicí volnoběhu. V oblasti nejnižších otáček jsou však běžné motory náchylné k velkým vibracím, což praktické využívání tohoto rozsahu otáček velmi limituje.
Toto omezení pomáhá nově odstraňovat tzv. odstředivý kyvadlový tlumič torzních kmitů, s nímž přišla v roce 2008 společnost LuK v rámci vylepšení konstrukce svých dvouhmotových setrvačníků vyráběných již od roku 1985. Dvouhmotový setrvačník umožňuje od sebe vzájemně oddělit primární setrvačné síly na straně motoru a sekundární setrvačné síly na straně převodovky.
Kyvadlový tlumič torzních kmitů představuje nový milník ve vývoji kapalinového měniče točivého momentu, neboť přináší snížení spotřeby paliva a zároveň zvýšení jízdního komfortu.
Spojení mezi motorem a převodovkou je zajišťováno pružinovou tlumicí soustavou. Oblouková pružina uvnitř dvouhmotového setrvačníku je mnohem delší, a tím i účinnější než běžně používané pružiny v torzním tlumiči spojky.
Kyvadlo jako účinný doplněk
Odstředivý kyvadlový tlumič torzních kmitů zaujal ve dvouhmotovém setrvačníku LuK místo konvenčního vnitřního tlumiče s pružinami. Kyvadlový tlumič, který mění svou přirozenou frekvenci v závislosti na otáčkách, je připevněn k přírubě dvouhmotového setrvačníku, přičemž nezbytná efektivní tuhost kyvadla během provozu je vytvářena působící odstředivou sílou.
Průřez dvouhmotovým setrvačníkem.
Ke snížení vibrací v převodovce o více než 60 % stačí kyvadlo o hmotnosti jednoho kilogramu. Kyvadlový tlumič funguje jen jako doplněk, který však účinně umožňuje eliminovat téměř veškeré zbývající vibrace v hnacím řetězci.
Dvouhmotový setrvačník s kyvadlovým tlumičem.
Poprvé se tato technika objevila ve vozech BMW 330d a BMW 320d EfficientDynamics Edition, v současnosti se s ní lze setkat také v motorech dalších značek, například Audi.
Od loňského roku se odstředivý kyvadlový tlumič torzních kmitů objevuje také v kombinaci s kapalinovým měničem točivého momentu u samočinných převodovek. V novém typu měniče je odstředivý kyvadlový tlumič umístěn na turbínovém kole a pracuje v olejové komoře. Stále přítomný pružinový tlumič vyrovnává při uzavřené přemosťovací spojce hlavní porci vibrací, zbytek má na starosti odstředivý kyvadlový tlumič.