Na první pohled je zřejmá modernizace vzhledu, ale také velikostní rozdíl

Na první pohled je zřejmá modernizace vzhledu, ale také velikostní rozdíl

Objem zavazadlového prostoru se u hatchbacku zvětšil jen o 23 litrů.

Objem zavazadlového prostoru se u hatchbacku zvětšil jen o 23 litrů.

Vůbec první generace Golfu Variant vznikla v roce 1993.

Vůbec první generace Golfu Variant vznikla v roce 1993.

Vzhled a velikost nového kombi je nesrovnatelná

Vzhled a velikost nového kombi je nesrovnatelná

Více než automobilové závody proslavil vůz Mini Mr. Bean

Více než automobilové závody proslavil vůz Mini Mr. Bean

I když je to na první pohled Mini, s původní verzí nemá společného vůbec nic

I když je to na první pohled Mini, s původní verzí nemá společného vůbec nic

Transit z roku 1991 známe všichni. V základní verzi je menší než dnešní střední a velká SUV.

Transit z roku 1991 známe všichni. V základní verzi je menší než dnešní střední a velká SUV.

Je to k neuvěření, ale nové GLS je ve všech směrech větší než Transit.

Je to k neuvěření, ale nové GLS je ve všech směrech větší než Transit.

Kodiaq není užitkový vůz, ale i on je na délku stejně velký, jako dodávka Peugeot J5 z roku 1981.

Kodiaq není užitkový vůz, ale i on je na délku stejně velký, jako dodávka Peugeot J5 z roku 1981.

Peugeot J5 však má větší možné zatížení o 400 kilogramů.

Peugeot J5 však má větší možné zatížení o 400 kilogramů.

Srovnání Favorita a Fabie, tedy střední nižší třídy a malého vozu.

Srovnání Favorita a Fabie, tedy střední nižší třídy a malého vozu.

Vůz Škoda Favorit byl pro Škodovku průlomový: přední náhon, motor vpředu a větší komfort pro posádku

Vůz Škoda Favorit byl pro Škodovku průlomový: přední náhon, motor vpředu a větší komfort pro posádku

Protože Favorit, Felicia a Fabia neustále rostly, museli v Mladé Boleslavi připravitvůz, který bude zapadat do kategorie mini aut, což je Citigo určené pro městský provoz.

Protože Favorit, Felicia a Fabia neustále rostly, museli v Mladé Boleslavi připravitvůz, který bude zapadat do kategorie mini aut, což je Citigo určené pro městský provoz.

Škoda Octavia dnešní generace spadá do stejné kategorie vozů, jako před pětadvaceti lety Favorit.

Škoda Octavia dnešní generace spadá do stejné kategorie vozů, jako před pětadvaceti lety Favorit.

Nový Golf, který dorazí v roce 2019 bude opět širší a delší.

Nový Golf, který dorazí v roce 2019 bude opět širší a delší.

Už BMW svým modelem i3 ukázalo, že se do budoucna můžeme dočkat změny současného vzhledu aut.

Už BMW svým modelem i3 ukázalo, že se do budoucna můžeme dočkat změny současného vzhledu aut.

Objem zavazadlového prostoru se u hatchbacku zvětšil jen o 23 litrů.
Vůbec první generace Golfu Variant vznikla v roce 1993.
Vzhled a velikost nového kombi je nesrovnatelná
Více než automobilové závody proslavil vůz Mini Mr. Bean
16
Fotogalerie

Dnešní SUV už přerostly i některé dodávky. Zajímavá srovnání rozměrů

Automobil jako dopravní prostředek roste do stále větších délek a šířek. Bojuji s tím dokonce i architekti, kteří musí kvůli větším vozům SUV předělávat parkovací stání a plánovat větší vjezdy do podzemních garáží. Ale není to problém jen vozů SUV...

Technický vývoj se nedá zastavit. Každý model určitého vozu je v porovnání s předešlou generací více prošpikovaný elektronikou a nejnovějšími bezpečnostními systémy. Ale každá evoluce modelu je také větší a větší. Jsou to třeba jen tři centimetry, ale co to udělá s autem po třiceti letech? Proto na řadu přichází výroba takzvaných malých a mini vozů, které, jak se ukáže, by před třiceti lety byly plnohodnotným autem střední nižší třídy.

Vzorovým příkladem nám může být Volkswagen Golf, který se vyrábí od roku 1974 a dnes na silnicích potkáváme již sedmou generaci tohoto oblíbeného německého hatchbacku. Vůbec první Golf měřil na délku 3 710 milimetrů a pro Němce to byla ikona. Dnešní verze dosahuje úctyhodných 426 centimetrů, což je nárůst o půl metru oproti první generaci.

Ještě větší rozdíl ale najdeme u Mini, i když tady přece jen došlo ke změně celého konceptu. Vůz z roku 1976 se proslavil i Mr. Bean. Dlouhá léta čekala tato britská ikona na obnovení výroby, až se jí ujalo mnichovské BMW. Zcela nový vůz Mini One je oproti původnímu modelu, který měřil tři metry a pět centimetrů větší téměř o metr. Bez dvou centimetrů totiž atakuje čtyřmetrovou hranici.

Dodávky a SUV

Velice zajímavým srovnáním je pak dodávka Ford Transit MK3, která se vyráběla v letech 1986 až 1991, a kterou můžeme na českých silnicích vidět dodnes. Je to velmi oblíbený vůz všech řemeslníků. Základní verze měří na délku 4 616 milimetrů. A s čím jsme ji srovnali? S největším SUV, které má dnes v nabídce Mercedes Benz, tedy model GLS. Vůz, který je používaný pro rodinné účely, nedělní vyjížďky do přírody.

Na délku má o půl metrů více, tedy přes pět metrů. Když vidíte starého Transita stát vedle GLSa na semaforech u Národního muzea, vypadá to hodně vtipně. A tipněte si, které z nich převeze více stavebního materiálu…

Při porovnávání SUV a dodávky můžeme zůstat u české automobilky, která již pár měsíců nabízí model jménem Kodiaq. Ten na délku měří bezmála čtyři metry a sedmdesát centimetrů a na výšku pak 1,67 centimetrů. Porovnáme-li Kodiaqa s první generací dnešního Peugeotu Boxer, který se prodával jako model J5, je české SUV pouze o šest centimetrů kratší. 

Z hlediska užitečného zatížení na tom ale stále byly a jsou lépe dodávky. Zatímco Kodiaq uveze až 750 kilogramů, Peugeot z roku 1981 jste mohli naplnit materiálem o hmotnosti 1 130 kg.

A jak to bude vypadat za deset let? Na trhu bude zřejmě devátá generace Golfu, která bude plně elektrifikovaná. Nové technologie, baterie a elektrické motory budou menší než současné agregáty, a tak se v nových autech dočkáme zřejmě většího místa a možná pak nastane trend zmenšování.

Více informací naleznete v následující fotogalerii:

auta_1.jpgauta_2.jpgauta_3.jpg

Doporučujeme

Články odjinud