.

.

Při běžném pohledu se nic nepozná, hmotnost je ale mírně vyšší.

Při běžném pohledu se nic nepozná, hmotnost je ale mírně vyšší.

Takto vypadá řez klasickou pneumatikou

Takto vypadá řez klasickou pneumatikou

Rozdíl bočnic je znatelný.

Rozdíl bočnic je znatelný.

S těmito nástroji se obvykle k autu nechodí.

S těmito nástroji se obvykle k autu nechodí.

Zabodnout takto velký hřebík dá docela práci.

Zabodnout takto velký hřebík dá docela práci.

Dílo zkázy dokonáno.

Dílo zkázy dokonáno.

V takovém stavu byla pneumatika na začátku jízdy a zcela stejně vypadala i v cíli.

V takovém stavu byla pneumatika na začátku jízdy a zcela stejně vypadala i v cíli.

Pneumatika se musí montovat na vozy, které mají monitoring tlaku. V testované octavii se kontrolka rozsvítila až po ujetí několika kilometrů.

Pneumatika se musí montovat na vozy, které mají monitoring tlaku. V testované octavii se kontrolka rozsvítila až po ujetí několika kilometrů.

Při odvalování se bočnice prázdné pneumatiky extrémně zahřívají.

Při odvalování se bočnice prázdné pneumatiky extrémně zahřívají.

Ještě jednou a názorně - rozdíl mezi konstrukcí klasické pneumatiky a typu DriveGuard.

Ještě jednou a názorně - rozdíl mezi konstrukcí klasické pneumatiky a typu DriveGuard.

Vtip je mimo jiné v žebrování na bočnici. To pomáhá chladit směs.

Vtip je mimo jiné v žebrování na bočnici. To pomáhá chladit směs.

Takto vypadá pneumatika, když je správně nafouknutá.

Takto vypadá pneumatika, když je správně nafouknutá.

Při běžném pohledu se nic nepozná, hmotnost je ale mírně vyšší.
Takto vypadá řez klasickou pneumatikou
Rozdíl bočnic je znatelný.
S těmito nástroji se obvykle k autu nechodí.
13
Fotogalerie

Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém defektu desítky až stovky kilometrů.

Málokdy se novináři poštěstí, že u testovacího auta může něco zničit, aniž by to mělo nějaké následky. Tentokrát ano. Do ruky jsme dostali kladivo a krásný nový hřebík. Odhadem šlo o "dvoustovku".

"Nebojte se, zabodněte ho do kola kam chcete. Jen počítejte s tím, že pokud to bude do bočnice, dá vám to dost práce," upozorňoval nás ihned specialista pneumatikářské firmy Bridgestone.

Ta se totiž právě tímto způsobem snaží přesvědčit odbornou i laickou veřejnost o tom, že právě její technologie výroby pneumatik je tou nejlepší. Nový typ s označením Driveguard totiž má natolik zesílenou bočnici, že i pneumatika, která už v sobě nemá žádný tlak vzduchu, nedovolí kompletní zhroucení až na ráfek.

A tak jsme se ujali práce se kladivem. I když jsme si vybrali místo na hranici bočnice a dezénu, dalo to docela dost práce zcela novou sedmnáctipalcovou pneumatiku namontovanou na octavii prorazit. Nakonec se to po pár silných úderech kladiva na hlavičku hřebíku podařilo a ozval se zlověstný sykot. Ten ještě zesílil, když jsme hřebík vytáhli. Nechali jsme veškerý vzduch uniknout a vydali se na testovací trasu v okolí severočeského města Most.

"Uvědomte si, že jedete s pneumatikou, která má defekt, tudíž dodržujte maximální rychlost osmdesát kilometrů v hodině a v zatáčkách buďte opatrní. Mohlo by se stát, že se guma svlékne z ráfku," upozorňuje nás ještě technik.

productshots_reinforcedsidewall.jpg

Zkušený řidič, který by bez předcházející obhlídky vozu nastartoval a vyjel, velmi rychle pozná, že s autem je něco v nepořádku. Propíchnutá pneumatika totiž při svém otáčení vydává škrundavý a hučivý zvuk. Volant pak lehce táhne na tu stranu, kde je defekt, v našem případě tedy na levé přední kolo.

Na druhou stranu, při dodržování zmíněné osmdesátky se s autem dá poměrně snadno jet.

Vydrží i návrat z Chorvatska

"Testovali jsme se, že i hodně poškozená pneumatika při dodržení výše popsaných závad vydrží jízdu třeba i tisíc kilometrů dlouhou, pro jistotu ale upozorňujeme zákazníky, že platí pravidlo 80/80. Tedy osmdesát kilometrů do rychlosti 80 kilometrů v hodině," upozorňuje obchodní zástupce pneumatikářské firmy Petr Opálka.

Trik výrobce je v použití speciálního druhu směsi, zesílení bočnice, nové tkanině v kordu pneumatiky a využití chladicích žeber na bočnici. Velkým problémem každé pneumatiky po ztrátě tlaku je právě její extrémní zahřívání. My jsme si vyzkoušeli na DriveGuard sáhnout hned po ujetí prvních několika kilometrů. Zatímco ostatní pneumatiky si udržely zhruba teplotu okolního vzduchu (tedy cca 12 stupňů Celsia), v danou chvíli byla poškozená guma ohřátá zhruba na teplotu lidského těla.  Do doby, než jsme dorazili do cíle v areálu mosteckého autodromu, pak její teplota ještě stoupla, ale stále bylo možné na bočnici bez rizika popálení udržet ruku.

Na pohled pneumatika vypadala stejně jako před začátkem jízdy. Jenže opravit ji prý už teď nelze. "Pokud je otvor do šesti milimetrů, opravuje se tento typ stejně jako klasické pneumatiky. Pokud již ale absolvovaly jízdu bez tlaku, oprava bohužel není možná," vysvětluje Opálka.

Samozřejmě jsme se zajímali o to, proč Bridgestone vyvíjel takový typ pneumatiky, když sám má v nabídce typ run flat.

Levnější než run flat

"Rozdíl je v tom, že DriveGuard není tak těžký a tuhý jako pneumatika typu run flaty, není tak drahá a navíc ji lze montovat na prakticky všechna vozidla, která jsou vybavena systémem monitorování tlaku v pneumatikách," vysvětluje Petr Opálka. Můžete ji tedy nasadit i na auto, které předtím po výjezdu z montážní linky té které automobilky jezdilo na klasických pláštích.

V současnosti nabízí Bridgestone tento typ v letním i zimním provedení, v rozměrech od patnácti do osmnácti palců a připravuje se další rozšíření nabídky. Příští rok tedy budou k dispozici i větší rozměry a speciální typ pro vozy kategorie SUV.

Jelikož na bočnici je uvedeno označení RFT (stejně jako u klasických run flatů), nemusí již řidič vozit s sebou náhradní kolo a dokonce ani lepící sadu.

To se samozřejmě hodí, protože podle statistik k 23 procentům defektů pneumatik dochází v noci, kdy je i v případě existence náhradního kola v autě celá operace velmi složitá, a navíc přes padesát procent defektů se stává na místech, kde je obtížné vůz vůbec bezpečně odstavit, natož s ním nějak manipulovat.

Za takový komfort se samozřejmě něco platí. "Ano, tyto pneumatiky jsou v porovnání s běžným typem sice dražší, ale v průměru by to mělo být jen zhruba 4-8 procent," uvádí Bridgestone. Na internetu jsme momentálně nalezli u rozměru 185/65 R15 nalezli nejnižší cenovku 1460 Kč.

Prohlédněte si galerii s dalšími informacemi o této pneumatice:

cq5dam_web_1280_1280.jpgDSC_0008.JPGDSC_0011.JPG

Doporučujeme

Články odjinud