Francouzská státní automobilka dosud odolávala trendu křížení tříd osobních automobilů. Koleos to má napravit.
Ačkoli Renaultu rozhodně nelze upřít invenci při konstituci nových tříd, vzpomeňme jen Espace, Twingo nebo Scénic, v křížení napříč roztodivnými požadavky zákazníků dosud nevynikal. Nyní ale přichází s modelem Koleos, jenž lze považovat za první crossover značky, jenž navazuje na osm let starou a postupem času průběžně cizelovanou studii stejného jména.
Premiéra tohoto modelu je naplánována na ženevský autosalon. Navržen byl z větší části ve Francii, k sériové výrobě doveden u partnerského Nissanu a vyrábět se bude v továrně Renault Samsung v korejském Busanu. Dříve než Koleos se však zřejmě začne vyrábět sesterský a asijskému trhu výhradně určený Samsung QM5. Bude to tedy skutečný kosmopolita. Jedná se o první Renault s pohonem nabízeným hned zpočátku v konfiguraci 4x4. Trvale však budou poháněna pouze kola přední nápravy, zatímco ta zadní se aktivují elektronicky až v případě potřeby a mezi nápravy rozdělí točivý moment do poměru 50:50 %. Systém distribuce točivého momentu byl převzat z Nissanu X-Trail aktuální generace. Koleos nabídne také možnost řízeného sjezdu z kopců do rychlosti 7 km/h a pomoc při rozjezdu do svahu s úhlem větším než 10%. Připraveny jsou však rovněž modely s pohonem pouze předních kol.
Do artilerie palubních přístrojů patří kromě jiného i výškoměr, barometr, ukazatele úhlů náklonu v podélné i příčné ose či kompas. Zajímavostí Koleosu je horizontálně dělená zadní stěna. Vyklopení její horní části vzhůru usnadňuje přístup k zavazadlovému prostoru v omezených prostorech, ta spodní umožňuje přepravu delších předmětů, ale poslouží také jako sedátko pro osoby s celkovou hmotností do 200 kg.
Pohonné jednotky budou v našich zeměpisných šířkách jistě zastoupeny především těmi vznětovými. Podobně jako celý vůz, také ony do značné míry těží s kooperace Renaultu s Nissanem. Bude se tedy jednat o čtyřválec 2,0 M9R dCi Euro 4 s výkonem 110, nebo 127 kW. Slabší z nich bude dodáván v kombinaci s pohonem všech, nebo jen předních kol a alternativně s manuální šestistupňovou převodovkou, či „automatem“. Tomu silnějšímu pak zůstanou vyhrazeny pohon všech kol a převodovka s ručním řazením. Ortodoxní zastánci „benzínu“ budou moci zvolit dvaapůllitrovou jednotku Nissan s výkonem 126 kW, doplněnou buď šestistupňovou, manuálně řazenou převodovkou, nebo „automatem“ s proměnným převodem (CVT).
Tak či onak, nový Renault Koleos bude zřejmě z větší části možno nazývat Nissanem, a to zejména s ohledem na použité pohonné jednotky, variátory CVT či celý systém pohonu všech kol. Na druhou stranu však nabídne i prvky typické renaultům, tedy bezklíčové ovládání keyless start a keyless entry, ale také automatické světlomety a stěrače, tempomat nebo kontrolu tlaku v pneumatikách.