64
Fotogalerie

Toyota Celica - sport pro masy (64x foto)

Cenově dostupná kupé nejsou v současné době údajně v módě, ale dřív byla nabídka sportovně laděných vozů otázkou prestiže.

Čistokrevné sportovní automobily byly vždy velmi drahé, ale motoristé milovali jejich atraktivní styl, zvuk a dynamiku. Marketingová oddělení automobilek proto rychle objevila na trhu místo pro velkosériově vyráběné automobily se sportovním designem, výkonnými motory a sportovně laděným podvozkem. U Toyoty se rozhodli tímto směrem vydat v prosinci 1970.

Úspěšný debut

První Toyota Celica vyráběná v letech 1970 až 1977 byla technicky příbuzná s modelovými řadami Carina a Corona a mnohé její stylistické detaily nezapřely inspiraci Fordem Mustang.

Celica si podobně jako Mustang získala ihned značnou oblibu u zákazníků a také absolvovala první zkoušku ohněm ve světových soutěžích.

40_Jahre_Celica_17909_.jpg
Mezi dnes již klasické sportovní vozy patří i japonská modelová řada Toyota Celica.

Druhá generace z roku 1977 zůstala u dvou karosářských variant se stupňovitou nebo splývavou zádí. Po ní následovala zatím poslední Celica s pohonem zadních kol, která se vyráběla v letech 1981 až 1985 nejen jako dvoudveřové kupé a třídveřový liftback, ale i jako otevřený kabriolet.

Poprvé se na scéně objevují modely Celica poháněné přeplňovanými motory, které se staly základem pro nasazení speciálu skupiny B do světových rallye, který byl úspěšný zejména v afrických soutěžích.

Vavříny v soutěžích

Čtvrtá generace vozů Celica z druhé poloviny 80. let získala ve světových soutěžích několik vavřínů, na něž navázala pátá a šestá Celica v 90. letech. Celkem Celica GT-Four získala dva tituly mistra světa v rallye v kategorii konstruktérů a čtyři mistrovské tituly v hodnocení jezdců.

Všechny tři zmíněné generace byly i nadále k dispozici ve třech karosářských variantách. Místo zadního pohonu měla ovšem Celica od roku 1985 pohon předních kol, o něco později následoval pro špičkové verze GT-Four pohon všech kol.

Zatím poslední, sedmá generace vozů Celica usilovala o zákazníky od července 1999 do dubna 2006, a to pouze jako třídveřový liftback s výrazně klínovitým tvarem. Toyota vůz výrazně zmenšila, odlehčila a vsadila výhradně na atmosféricky plněné motory 1,8 litru.

Žel zájem o tyto vozy zdaleka nedosahoval úrovně předchůdců, a tak Toyota vyřadila Celicu na dlouhé roky z nabídky. Toyota se však vrátí ke sportovnímu kupé na přelomu letošního a příštího roku s novinkou na základě konceptu FT-86 s motorem boxer a pohonem zadních kol.
 

01T16upr.jpg  01TA22upr.jpg  01TA23upr.jpg  01TA60upr.jpg 01TA40upr.jpg  1970lowres_pro0046_tcm317-248106.jpg  1970lowres_pro0047_tcm317-248221.jpg  1978lowres_pro0048_tcm317-295589.jpg
1981lowres_pro0049_tcm317-247120.jpg  1985lowres_pro0051_tcm317-243738.jpg  1990lowres_pro0053_tcm317-244749.jpg  1993lowres_pro0054_tcm317-295318.jpg
1998001_1971_Celica_1_.jpg  1998001_1972_Celica_ST.jpg  1998001_1973_Celica_ST-1.jpg  1998001_1973_Celica_ST-2.jpg
1998001_1973_Celica_ST-3.jpg  1998001_1973_Celica_ST-4.jpg  1998001_1975_Celica_GT_Liftback.jpg  1998001_1977_Celica_Liftbackupr.jpg
1998001_1979_Celica_Liftback-1.jpg  1998001_1979_Celica_ST-1.jpg  1998001_1979_Celica_ST-2.jpg  1998001_1979_Celica_Supra-1upr.jpg
1998001_1980_Celica_coupe-1.jpg  1998001_1980_Celica_coupe-2.jpg  1998001_1980_Celica_Supraupr.jpg  1998001_1981_Celica_GTupr.jpg
1998001_1981_Celica_Supra-1upr.jpg  1998001_1981_Celica_Supra-3upr.jpg  1998001_1982_Celica_Liftback-1.jpg  1998001_1982_Celica_Liftback-2upr.jpg  1998001_1983_Celica_SportCoupe-1.jpg1998001_1982_Celica_SportCoupe-1upr.jpg  1998001_1983_Celica_SportCoupe-2.jpg  1998001_1985_Celica_Convertible_colorupr.jpg  1998001_1986_Celica_coupe.jpg
1998001_1986_Celicas-2.jpg  1998001_1987_Celica_Convertible-2.jpg  1998001_1987_Celica_Convertible-3.jpg  1998001_1987_Celica_Liftback-colorupr.jpg  1998001_1988_Celica_1_.jpg
1998001_1988_Celica_convertibleupr.jpg  1998001_1989_Celica_All-Trac_Turbo-1.jpg  1998001_1989_Celica_All-Trac_Turbo-2upr.jpg  1998001_1989_Celica_All-Trac_Turbo-4upr.jpg  1998001_1990_Celica_All-Trac_Turbo-1upr.jpg
1998001_1990_Celica_All-Trac_Turbo-2.jpg  1998001_1990_Celica_GT-S-1upr.jpg  1998001_1991_Celica_Convertible-1.jpg  1998001_1993_Celica-1.jpg
1998001_1996_Celica_GT_color.jpg  1998001_1998_Celica_GT_Convertible-colorupr.jpg  1998001_1999_Celica_GT_Liftback-colorupr.jpg  1999005_1971_Celica.jpg
1999005_1971_Celica_2upr.jpg  1999005_1971_Celica_1upr.jpg  1999005_1971_Celica_3upr.jpg  Toyota_Celica_533_.jpg
Toyota_Celica_539_.jpg  Toyota_Celica_Supra,_1982_19083_.jpg  Toyota_FT-86_II_concept_18777_.jpg  Toyota_FT-86_II_concept_18789_.jpg  


 

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud