15
Fotogalerie

EuroNCAP už 20 let bourá s auty. Jsou její testy ty nejprůkaznější?

Organizace Euro NCAP vznikla před dvaceti lety. Připomínáme její počátky, největší průšvihy automobilek a srovnali používané metody také s jinými testy.

EuroNCAP bourá už 20 let

V letošním roce slaví organizace Euro NCAP dvacáté výročí od prvního nárazového testu. Zkratka organizace, která byla založena již v prosinci 1996 ve Velké Británii označuje European New Car Assessment Programme. O dva roky později se stala mezinárodní nezávislou institucí, která funguje podle belgických zákonů a je podporována Evropskou komisí.

Každý automobil projde homologačními nárazovými zkouškami, ovšem ty můžou být v různých regionech různé a přesné výsledky nejsou veřejně přístupné. Právě proto evropská organizace vznikla. I když tyto testy nejsou povinné, automobilky vozy přesto EuroNCAP poskytují, protože jsou si vědomé, že zákazníci výsledky crashtestů vyžadují.

Postup je takový, že nezávislá autorizovaná zkušebna testovaný vůz anonymně zakoupí, díky čemuž je takřka vyloučena manipulace ze strany automobilky. K samotnému testu jsou zástupci automobilky přizváni, účastní se jich ale jen jako pozorovatelé.

Od začátku se testoval přední náraz v rychlosti 64 km/h do deformovatelné bariéry s 40% přesahem na straně řidiče. Hodnotí se deformace prostoru pro posádku, či síla potřebná pro následné otevření dveří. Od roku 1998 se zkoumají i biometrické údaje na figurínách.

euro-ncap-crash-tests-2015-skoda-superb-hyundai-i20-and-fiat-panda-cross-video-photo-gallery_4.jpgland-rover-discovery-euro-ncap-test.jpg2016-volvo-xc90-crash-tested-by-euro-ncap-guess-the-overall-score-video-99648_1.jpg

Dnes se vyhodnocují čtyři skupiny testů. Zvlášť je hodnocena ochrana dospělé posádky, dětí, chodců, a také asistenční systémy. Konkrétní disciplíny jsou následující:

Ochrana dospělé posádky

  • částečný čelní náraz do deformovatelné bariéry
  • plný čelní náraz do nedeformovatelné bariéry
  • boční náraz
  • boční náraz do sloupu
  • test sedadel - ochrany krční páteře

NCAP_26779_301632.jpg

Ochrana dětí

  • ochrana dětských pasažérů při čelních a bočních nárazech
  • schopnost vozu pojmout dětské zádržné systémy - typicky Isofix, včetně jejich správného uchycení

maxresdefault (1).jpg

Ochrana chodců

  • střet s hlavou
  • střet s horní částí dolních končetin
  • střet s dolní částí dolních končetin

maxresdefault.jpg

Asistenční systémy

  • test ESP
  • kontrola zapnutí bezpečnostních pásů
  • asistent rychlostních limitů
  • test automatického nouzového brzdění
  • asistent jízdy v pruhu

2011-MG6-stability-control-test.jpgEuro-NCAP-VW-T5-2013-ESC-test.jpg

Výsledek je v každé ze skupin hodnocen procenty. Celé auto dostane hodnocení v podobě pěti či méně hvězd. To je vděčným marketingovým nástrojem, pokud se test povede...

Jsou Američané náročnější?

Ve Spojených státech je obdobou evropské organizace IIHS - Insurance Institute for Highway Safety, založená již v roce 1959. Taktéž se jedná o nezávislou organizaci. Nemá však jen toto jediné poslání. Kromě zjišťování pasivní a aktivní bezpečnosti vozidel prodávaných na trhu v USA se zabývá také pojišťovacími nárazy. Je totiž z velké části placena pojišťovnami. Ty díky tomu získávají srovnatelné informace o bezpečnosti jednotlivých automobilů, a především nákladech na jejich následnou opravu.

Testy IIHS se velmi podobají evropským crash testům, čelní náraz je prováděn za totožných podmínek. Mimo toho se ale zkouší rovněž čelní náraz s minimálním překrytím překážky. V roce 2012, kdy byla tato zkouška zavedena, se tak několika výrobcům pořádně zapotila čela. Pohořel Mercedes-Benz se třídou C, stejně jako Audi A4 nebo Volkswagen CC. Například Volvo S60 ale excelovalo. Švédové si totiž stejný crash test, ve kterém jde náraz na přední roh auta, vymyslelo pro své interní potřeby s dvacetiletým předstihem.

male_prekryti1.jpgmale_prekryti2.jpgmale_prekryti3.jpg

Další zámořskou organizací je NHTSA - National Highway Traffic Safety Administration. Také zde auta při čelním nárazu nejdříve bourají do deformovatelné bariéry, která má simulovat jiný vůz - stejně jako v Evropě. V rychlosti 56 km/h je ale ve druhém testu pošlou čelně proti zdi. Boční náraz se neprovádí v evropských padesáti, ale v 62 km/h. Krom toho je součástí zkoušky i test převrácení a rovněž "evropský" náraz bokem do tyče. 

Odpověď zní "ano" - crash testy ve Spojených státech se jeví jako náročnější. Tedy minimálně z hlediska pasivní bezpečnosti osob přepravovaných v autech.

Co přinesl ADAC?

Své nárazové testy dělá také německý autoklub ADAC. Ten proslul zkoušením všeho, co se motorismu týká a například výsledky důkladných testů pneumatik jsou citovány napříč Evropou.

Když se však Němci pustí i do nárazových zkoušek neváhají třeba pustit kamion vstříc autům v koloně:

04_4e2ecd2ec5e73.jpg

01_4e2ecd2e58485.jpg02_4e2ecd2e7a761.jpg03_4e2ecd2ea6e5f.jpg...nebo ukázat, jak obstojí kabriolety při převrácení:

Doporučujeme

Články odjinud