První dny měsíce ledna přinášejí každoročně statistiky, různá hodnocení a hloubkové analýzy uplynulých dvanácti měsíců. A ani dnes tomu nebude jinak. Sdružení dovozců automobilů (SDA) vydalo s příchodem paní zimy do Česka statistiky registrací nových osobních automobilů. A my celý víkend data zpracovávali a snažili se z nich dostat to nejzajímavější.
Rok 2009 nebyl v prodejích tak černý, jak by se mohlo na první pohled zdát. Registrace osobních automobilů (dále jen OA) přes trvající ekonomický pokles zaznamenaly 12,5 % nárůst, což je dáno zejména změnou zákona o DPH, který znamenal konec umělého vytváření náklaďáků ze stoprocentně osobních vozů. Trh na to zareagoval přiozeně a formálně zvýšené prodeje osobních aut přinesly (opět fomální, auta jsou to pořád stejná, s mřížkou nebo bez) úbytek prodejů vozidel v kategorii N1. Kategorie lehkých užitkových automobilů proto zaznamenala 68 % pokles registrací.
Z níže uvedeného grafu je vidět rostoucí tendence segmentu OA. Pokud by však nedošlo k již zmíněnému přesunu automobilů z kategorie N1 (jehož výši ale není nikdo schopen přesně spočítat), byla by výsledná čísla někde na úrovni roku 2006. Čistě osobních automobilů přibylo na českých silnicích 161 659 ks. K této sumě je nutné přičíst také 19 427 lehkých užitkových, 4 760 nákladních automobilů, 775 autobusů a 19 741 motocyklů včetně mopedů.
Celkové prodeje osobních aut do 3,5t včetně započtení LUV však klesly o 11 %, přesto se jedná o třetí nejvyšší prodej za posledních deset let. Přehled prodejů po měsících pak jasně ukazuje, na jaké změny a informace letos trh čekal.
Celkové registrace OA podle tovární značky (prvních 40)
Prodejům vládne stále Škoda, i když její tržní podíl rok od roku klesá. Ještě v říjnu se zdálo, že mladoboleslavská automobilka ztratí přes 20 % objemu prodejů roku 2008. Během listopadu a prosince se ji však podařilo meziroční ztrátu snížit na 14,3 %. Za uplynulý rok tak našlo svého majitele na 48 620 automobilů s okřídleným šípem ve znaku a každý čtvrtý prodaný vůz v republice tedy pochází z portofila mladoboleslavské automobilky.
Druhou pozici upevnil Ford, když dokázal meziročně prodat o neuvěřitelných 5 157 automobilů více, čímž si upevnil náskok před třetím Volkswagenem, kterému se taktéž dařilo (meziročně +2 825 ks). Přestože si Renault polepšil o 1 415 ks, na bronzovou pozici to nestačilo. Musel se spokojit s bramborovou medailí. Zvýšit odbyt se podařilo korejským automobilkám v podobě páté automobilky Hyundai (+1 039 ks) a šesté Kia (+1 869 ks), přičemž Kie ještě v loňském roce patřila devátá příčka. Meziročně si polepšil i sedmý Citroën (+392 ks).
Naopak pokles postihl osmý Peugeot (-427 ks) a devátou Toyotu (-812 ks). První desítku uzavírá Fiat, který prodal o 308 aut více než v roce 2008. V druhé dvacítce stojí za zmínku úspěch německého BMW, kterému se podařilo meziročně zvýšit prodeje téměř o polovinu. Úspěch zaznamenalo i Volvo, Subaru, Porsche nebo automobilka Jeep. Zvýšení prodejů se dočkala i Lancie.
Registrace nových OA v ČR za rok 2009 |
pořadí | značka | 2009 | | 2008 |
ks | podíl | rozdíl |
1 | Škoda | 47620 | 29,46% | 3090 |
2 | Ford | 16054 | 9,93% | 5157 |
3 | Volkswagen | 11781 | 7,29% | 2825 |
4 | Renault | 10604 | 6,56% | 1415 |
5 | Hyundai | 8416 | 5,21% | 1039 |
6 | Kia | 7348 | 4,55% | 1869 |
7 | Citroën | 7209 | 4,46% | 392 |
8 | Peugeot | 6684 | 4,13% | -427 |
9 | Toyota | 4716 | 2,92% | -812 |
10 | Fiat | 4287 | 2,65% | 308 |
11 | Chevrolet | 4206 | 2,60% | 420 |
12 | Opel | 3815 | 2,36% | -215 |
13 | Suzuki | 3446 | 2,13% | -427 |
14 | Audi | 2894 | 1,79% | 713 |
15 | Mercedes-Benz | 2665 | 1,65% | 646 |
16 | Honda | 2637 | 1,63% | -45 |
17 | BMW | 2628 | 1,63% | 1053 |
18 | Seat | 2273 | 1,41% | -39 |
19 | Dacia | 2253 | 1,39% | -309 |
20 | Nissan | 2087 | 1,29% | 502 |
21 | Mazda | 2043 | 1,26% | -514 |
22 | Volvo | 1502 | 0,93% | 711 |
23 | Mitsubishi | 1267 | 0,78% | 119 |
24 | Subaru | 1038 | 0,64% | 322 |
25 | Lexus | 241 | 0,15% | 65 |
26 | Alfa Romeo | 217 | 0,13% | 52 |
27 | Porsche | 199 | 0,12% | 73 |
28 | Jeep | 176 | 0,11% | 52 |
29 | Lada | 166 | 0,10% | 16 |
30 | Land Rover | 141 | 0,09% | -6 |
31 | Jaguar | 104 | 0,06% | -43 |
32 | Chrysler | 90 | 0,06% | -34 |
33 | Dodge | 89 | 0,06% | -4 |
34 | Mini | 83 | 0,05% | -11 |
35 | Lancia | 69 | 0,04% | 42 |
36 | smart | 69 | 0,04% | -27 |
37 | Saab | 52 | 0,03% | -29 |
38 | Ferrari | 40 | 0,02% | 14 |
39 | Infiniti | 39 | 0,02% | 39 |
40 | Ssangyong | 37 | 0,02% | 5 |
Trh táhne Octavia a Fusion, daří se i exkluzivním automobilům
Nejprodávanějším modelem napříč obchodními třídami je Škoda Octavia (21 923 ks) kterou následuje Fabia (17 175 ks), Ford Fusion (6 957 ks), Kia Cee´d (4 110 ks), Renault Megane (3 644 ks), Hyundai i30 (3 274 ks), Škoda Roomster (3 166 ks), Volkswagen Golf (3 112 ks), Škoda Superb (3 058 ks) a Peugeot 207 s 2 482 registrovanými kusy. Ve více než tisíci exemplářích se prodalo na 33 různých modelů.
Přibyla ale i řada výjiměcných automobilů. Na českých silnicích jedí po uplynulém roce navíc čtyřicítka vozů Ferrari, dvacet-osm Maserati, třináct Audi R8, čtyřicet-osm Porsche 911, osm nových Phantomů od automobilky Rolls-Royce, jeden Maybach nebo patnáct Astonů či dvacítka Nissanů GT-R.
Registrace jednotlivých modelů (celkově) |
1 | Škoda OCTAVIA | 21923 | | 51 | Peugeot PARTNER | 685 |
2 | Škoda FABIA | 17175 | 52 | Suzuki SPLASH | 655 |
3 | Ford FUSION | 6957 | 53 | Kia PICANTO | 640 |
4 | Kia CEE´D | 4110 | 54 | Ford FOCUS C-MAX | 637 |
5 | Renault MEGANE | 3644 | 55 | Ford KUGA | 630 |
6 | Hyundai i 30 | 3274 | 56 | Audi A4 | 580 |
7 | Škoda ROOMSTER | 3166 | 57 | Kia SOUL | 543 |
8 | Volkswagen GOLF | 3112 | 58 | BMW 3 | 537 |
9 | Škoda SUPERB | 3058 | 59 | Peugeot 206 | 534 |
10 | Peugeot 207 | 2482 | 60 | Volvo XC60 | 526 |
11 | Ford FIESTA | 2455 | 61 | Renault KANGOO | 516 |
12 | Ford FOCUS | 2430 | 62 | Audi Q5 | 504 |
13 | Volkswagen POLO | 2391 | 63 | Mazda 6 | 489 |
14 | Renault THALIA | 2306 | 64 | Kia SPORTAGE | 480 |
15 | Volkswagen PASSAT | 2256 | 65 | Citroën C3 PICASSO | 468 |
16 | Chevrolet AVEO | 2144 | 66 | Renault TRAFIC | 455 |
17 | Toyota YARIS | 1937 | 67 | Audi A6 | 453 |
18 | Citroën BERLINGO | 1887 | 68 | Seat ALTEA | 451 |
19 | Ford MONDEO | 1788 | 69 | Toyota AVENSIS | 444 |
20 | Škoda YETI | 1635 | 70 | Fiat BRAVO | 443 |
21 | Renault CLIO | 1596 | 71 | Hyundai MATRIX | 435 |
22 | Hyundai i20 | 1568 | 72 | Chevrolet CRUZE | 425 |
23 | Peugeot 308 | 1457 | 73 | Mazda 3 | 420 |
24 | Citroën C3 | 1429 | 74 | BMW X5 | 409 |
25 | Fiat PANDA | 1408 | 75 | Suzuki GRAND VITARA | 407 |
26 | Fiat PUNTO | 1376 | 76 | Seat LEON | 404 |
27 | Suzuki SX4 | 1357 | 77 | Mercedes-Benz E | 404 |
28 | Citroën C4 | 1287 | 78 | Audi A3 | 397 |
29 | Chevrolet SPARK | 1271 | 79 | BMW er1 | 396 |
30 | Dacia LOGAN | 1222 | 80 | Peugeot 107 | 387 |
31 | Volkswagen TIGUAN | 1118 | 81 | Subaru FORESTER | 370 |
32 | Nissan QASHQAI | 1087 | 82 | Mitsubishi OUTLANDER | 369 |
33 | Toyota AURIS | 1011 | 83 | Citroën C1 | 358 |
34 | Seat IBIZA | 979 | 84 | Hyundai SANTAFE | 358 |
35 | Opel CORSA | 972 | 85 | BMW X6 | 340 |
36 | Hyundai i10 | 907 | 86 | Citroën XSARA PICASSO | 338 |
37 | Dacia SANDERO | 887 | 87 | Honda JAZZ | 330 |
38 | Renault MEGANE SCENIC | 881 | 88 | Mitsubishi LANCER | 329 |
39 | Honda CR-V | 879 | 89 | Volkswagen TOURAN | 321 |
40 | Kia RIO | 876 | 90 | Toyota RAV4 | 312 |
41 | Honda CIVIC | 864 | 91 | Mitsubishi COLT | 307 |
42 | Suzuki SWIFT | 850 | 92 | Hyundai iX55 | 307 |
43 | Opel ASTRA | 791 | 93 | Citroën C5 | 297 |
44 | Citroën C4 PICASSO | 789 | 94 | Hyundai GETZ | 295 |
45 | Hyundai ACCENT | 784 | 95 | Mercedes-Benz C | 294 |
46 | Mazda 2 | 777 | 96 | Renault LAGUNA | 292 |
47 | Opel INSIGNIA | 777 | 97 | Peugeot 407 | 279 |
48 | Volkswagen TRANSPORTER | 738 | 98 | Mercedes-Benz B | 275 |
49 | Opel MERIVA | 730 | 99 | Seat CORDOBA | 270 |
50 | Volkswagen CADDY | 717 | 100 | Subaru LEGACY | 268 |
101 | Mercedes-Benz A | 262 | | 201 | Opel ANTARA | 38 |
102 | Mercedes-Benz ML | 257 | 202 | Fiat DOBLÓ | 38 |
103 | Peugeot 3008 | 256 | 203 | Ford KA | 37 |
104 | Nissan NOTE | 255 | 204 | Nissan MURANO | 37 |
105 | Volkswagen MULTIVAN | 253 | 205 | Peugeot 807 | 37 |
106 | Fiat LINEA | 252 | 206 | Volvo 60 | 35 |
107 | Ford S-MAX | 251 | 207 | Mercedes-Benz CLS | 35 |
108 | Kia CARENS | 251 | 208 | Audi A8 | 31 |
109 | Audi Q7 | 244 | 209 | Audi TT | 31 |
110 | Renault KOLEOS | 243 | 210 | Jeep WRANGLER | 31 |
111 | BMW 5 | 235 | 211 | Peugeot 307 | 30 |
112 | Ford TRANSIT | 235 | 212 | Jeep GRAND CHEROKEE | 30 |
113 | Mercedes-Benz GLK | 231 | 213 | Renault MEGANE | 29 |
114 | Fiat 500 | 226 | 214 | Mercedes-Benz CLC | 28 |
115 | Fiat SEDICI | 225 | 215 | Saab 9-3 | 28 |
116 | Hyundai TUCSON | 222 | 216 | Peugeot 607 | 28 |
117 | Volvo XC90 | 205 | 217 | Fiat DUCATO | 26 |
118 | Kia SORENTO | 199 | 218 | Suzuki IGNIS | 24 |
119 | Chevrolet CAPTIVA | 193 | 219 | Porsche PANAMERA | 24 |
120 | Mercedes-Benz VIANO | 193 | 220 | Fiat SCUDO | 24 |
121 | Nissan MICRA | 191 | 221 | Honda LEGEND | 23 |
122 | Honda ACCORD | 191 | 222 | Mercedes-Benz CL | 22 |
123 | Volkswagen TOUAREG | 188 | 223 | Honda FR-V | 22 |
124 | Subaru IMPREZA | 174 | 224 | Mercedes-Benz SL | 21 |
125 | Citroën C CROSSER | 172 | 225 | Opel VECTRA | 20 |
126 | Renault MODUS | 167 | 226 | Chrysler LX | 20 |
127 | Renault TWINGO | 162 | 227 | Nissan GT- R | 20 |
128 | Mazda CX-7 | 159 | 228 | Jeep PATRIOT | 20 |
129 | Toyota COROLLA | 157 | 229 | Peugeot BOXER | 20 |
130 | Mercedes-Benz VITO | 154 | 230 | Lada 1117 | 19 |
131 | Audi A5 | 153 | 231 | Dodge CALIBER | 19 |
132 | Nissan X-TRAIL | 152 | 232 | Citroën JUMPER | 19 |
133 | Opel ZAFIRA | 151 | 233 | Lada 2172 | 18 |
134 | Dacia LOGAN | 142 | 234 | Dodge AVENGER | 18 |
135 | Peugeot 4007 | 140 | 235 | Jeep COMMANDER | 18 |
136 | Volvo XC70 | 139 | 236 | Jeep CHEROKEE | 18 |
137 | Toyota LAND CRUISER | 136 | 237 | Mazda CX-9 | 18 |
138 | Mercedes-Benz S | 133 | 238 | Lexus LS | 17 |
139 | Toyota VERSO | 126 | 239 | Volkswagen EOS | 17 |
140 | Volkswagen SCIROCCO | 115 | 240 | Ssangyong KYRON | 17 |
141 | Ford GALAXY | 115 | 241 | Infiniti FX | 16 |
142 | BMW 7 | 114 | 242 | Saab 9-5 | 16 |
143 | Toyota AYGO | 112 | 243 | Alfa Romeo GT | 16 |
144 | Volvo C30 | 112 | 244 | Volvo C70 | 16 |
145 | Toyota COROLLA VERSO | 110 | 245 | Dodge NITRO | 16 |
146 | BMW X 3 | 106 | 246 | Citroën JUMPY | 16 |
147 | Fiat FIORINO | 105 | 247 | Alfa Romeo 147 | 15 |
148 | Mazda 5 | 103 | 248 | Honda CITY | 15 |
149 | Opel COMBO | 102 | 249 | Fiat CROMA | 15 |
150 | Audi ALLROAD QUATTRO | 98 | 250 | Audi A3 CABRIOLET | 15 |
151 | Ford TOURNEO CONNECT | 97 | 251 | Peugeot 307 | 15 |
152 | Mercedes-Benz GL | 95 | 252 | Dodge JOURNEY | 15 |
153 | Nissan PATHFINDER | 94 | 253 | Chevrolet EPICA | 14 |
154 | Lada VAZ 2121 | 93 | 254 | Hyundai GRANDEUR | 14 |
155 | Nissan TIIDA | 92 | 255 | Lexus GS | 14 |
156 | Volkswagen SHARAN | 92 | 256 | Audi A5 CABRIOLET | 14 |
157 | Volkswagen JETTA | 90 | 257 | BMW 6 | 14 |
158 | Seat EXEO | 87 | 258 | Honda INSIGHT | 13 |
159 | Lexus RX | 87 | 259 | Audi R8 | 13 |
160 | BMW Z 4 | 86 | 260 | Mazda MX5 | 13 |
161 | Volvo 70 | 85 | 261 | Mercedes-Benz SLK | 13 |
162 | Kia CARNIVAL | 81 | 262 | Nissan 370 Z | 12 |
163 | Alfa Romeo MITO | 80 | 263 | Ssangyong REXTON | 12 |
164 | Toyota PRIUS | 79 | 264 | Jaguar XF | 11 |
165 | Hyundai H-1 | 78 | 265 | Porsche CAYMAN | 11 |
166 | Hyundai SONATA | 77 | 266 | Subaru TRIBECA | 11 |
167 | Alfa Romeo 159 | 75 | 267 | Fiat MULTIPLA | 11 |
168 | Mitsubishi PAJERO | 73 | 268 | Hyundai ATOS | 10 |
169 | Opel VIVARO | 73 | 269 | Toyota IQ | 9 |
170 | Volvo 80 | 71 | 270 | Mini ONE | 9 |
171 | Toyota URBAN CRUISER | 68 | 271 | Porsche 911 CABRIO | 9 |
172 | Lexus IS | 65 | 272 | Shuanghuan CEO | 9 |
173 | Peugeot EXPERT | 65 | 273 | Kia VENGA | 9 |
174 | Smart | 63 | 274 | Lada 2170 | 8 |
175 | Chevrolet LACETTI | 61 | 275 | Infiniti G | 8 |
176 | Suzuki JIMNY | 61 | 276 | Jaguar XK | 8 |
177 | Renault ESPACE | 61 | 277 | Land Rover FREELANDER | 8 |
178 | Mini COOPER | 60 | 278 | Citroën C8 | 8 |
179 | Mercedes-Benz R | 60 | 279 | Chrysler SEBRING | 7 |
180 | Honda CITY | 59 | 280 | Mini COOPER Cabrio | 7 |
181 | Opel AGILA | 58 | 281 | Nissan 350 Z | 7 |
182 | BMW 3 CABRIO | 58 | 282 | Porsche BOXSTER | 7 |
183 | Volvo V 50 | 56 | 283 | Mercedes-Benz G | 7 |
184 | Porsche CAYENNE | 55 | 284 | Renault Truck MASTER | 7 |
185 | Mercedes-Benz SPRINTER | 53 | 285 | Infiniti EX | 6 |
186 | Audi A5 | 52 | 286 | Jaguar S-TYPE | 6 |
187 | Volvo S 40 | 51 | 287 | Peugeot 407 COUPÉ | 6 |
188 | Kia MAGENTIS | 48 | 288 | X-BOW | 6 |
189 | Porsche 911 | 48 | 289 | Lancia MUSA | 6 |
190 | Jaguar X-TYPE | 47 | 290 | Mitsubishi GRANDIS | 6 |
191 | Seat ALHAMBRA | 45 | 291 | Peugeot 4007 | 6 |
192 | Lancia DELTA | 44 | 292 | Lancia Y | 5 |
193 | BMW 1 | 44 | 293 | Lada 1118 | 5 |
194 | BMW X 1 | 44 | 294 | Lada 1119 | 5 |
195 | Subaru JUSTY | 42 | 295 | Seat TOLEDO | 5 |
196 | Chrysler GRAND VOYAGER | 41 | 296 | Citroën C6 | 5 |
197 | Renault MASTER | 41 | 297 | Renault VELSATIS | 5 |
198 | Volkswagen CRAFTER | 40 | 298 | Alfa Romeo BRERA | 5 |
199 | Peugeot 207 | 38 | 299 | Ford FOCUS | 5 |
200 | Peugeot 308 | 38 | 300 | Hyundai COUPÉ | 5 |
301 | Nissan PATROL | 5 |
302 | Chrysler VOYAGER | 5 |
303 | Volkswagen CARAVELLE | 5 |
304 | Jaguar XJ | 4 |
305 | Mercedes-Benz CLK | 4 |
306 | Land Rover DISCOVERY | 4 |
307 | RANGE ROVER SPORT | 4 |
308 | Santana | 4 |
309 | Ssangyong ACTYON | 4 |
310 | Citroën C2 | 3 |
311 | Volkswagen FOX | 3 |
312 | Kia CERATO | 3 |
313 | Infiniti GT | 3 |
314 | Alfa Romeo SPIDER | 3 |
315 | Audi A4 CABRIO | 3 |
316 | Lexus IS | 3 |
317 | Opel ASTRA CABRIO | 3 |
318 | Lancia PHEDRA | 3 |
319 | Volkswagen CALIFORNIA | 3 |
320 | Peugeot 1007 | 2 |
321 | Renault FLUENCE | 2 |
322 | Infiniti G | 2 |
323 | Saab 9-3 | 2 |
324 | Jeep COMPASS | 2 |
325 | RANGE ROVER | 2 |
326 | Chrysler PT | 2 |
327 | Iveco MASSIF | 2 |
328 | Nissan PRIMASTAR | 2 |
329 | Opel MOVANO | 2 |
330 | Ssangyong RODIUS | 2 |
331 | MM 520 | 1 |
332 | Nissan ALMERA | 1 |
333 | Peugeot 407 COUPÉ | 1 |
334 | Kia OPIRUS | 1 |
335 | Maybach 240 | 1 |
336 | Volkswagen PHAETON | 1 |
337 | Alfa Romeo 8C | 1 |
338 | Honda S2000 | 1 |
339 | Chrysler SEBRING | 1 |
340 | Opel GT | 1 |
341 | Cadillac ESCALADE | 1 |
342 | Land Rover DEFENDER | 1 |
343 | Nissan INTERSTAR | 1 |
344 | Peugeot 5008 | 1 |
Celkové registrace OA podle obchodních tříd
Největší zájem (32,1 %) mají motoristé o malé automobily, které jsou relativně cenově dostupné. V současné době totiž řadu z nich pořídíte pod magickou hranicí 200 000 Kč, což ještě nedávno nebylo myslitelné. Český trh s osobními automobily se v tomto směru konečně vyvíjí pozitivním směrem z čehož profitují koncoví zákazníci. Další populární kategorií je nižší střední třída, které patří 31,3 % trhu s osobními automobily. Následuje kategorie velkoprostorových automobilů s 11,7 %.
Kategorii mini automobilů vládne s 1408 registrovanými auty model Panda od Fiatu, který je následován doprodávaným Chevroletem Spark. U toho můžeme v letošním roce očekávat pokles prodejů. Cena nového modelu totiž bude dle prvotních informací o pár desítek tisíc korun vyšší než u stávající verze.
Hyundai s model i10 si meziročně polepšil o 155 ks, ještě lépe z meziročního srovnání vychází čtvrté Suzuki Splash, kterého se díky příznivější cenové politice prodalo 2,5x více vozů než v roce 2008. Páté Picanto od Kii si mírně pohoršilo, stejně tak Peugeot 107 nebo Citroën C1. Stabilních prodejů dosáhl Fiat 500. Nedařilo se devátému Twingu či desáté Toyotě Aygo.
Mini vozy |
pořadí | značka, model | 2009 | | 2008 |
ks | podíl | ks | podíl |
1 | Fiat PANDA | 1408 | 22,34% | 1141 | 15,57% |
2 | Chevrolet SPARK | 1271 | 20,17% | 1685 | 22,99% |
3 | Hyundai i 10 | 907 | 14,39% | 752 | 10,26% |
4 | Suzuki SPLASH | 655 | 10,39% | 272 | 3,71% |
5 | Kia PICANTO | 640 | 10,15% | 739 | 10,08% |
6 | Peugeot 107 | 387 | 6,14% | 600 | 8,19% |
7 | Citroën C1 | 358 | 5,68% | 449 | 6,13% |
8 | Fiat 500 | 226 | 3,59% | 224 | 3,06% |
9 | Renault TWINGO | 162 | 2,57% | 391 | 5,34% |
10 | Toyota AYGO | 112 | 1,78% | 235 | 3,21% |
11 | Smart | 63 | 1,00% | 88 | 1,20% |
12 | Opel AGILA | 58 | 0,92% | 96 | 1,31% |
13 | Ford KA | 37 | 0,59% | 29 | 0,40% |
14 | Hyundai ATOS | 10 | 0,16% | 627 | 8,56% |
15 | Toyota IQ | 9 | 0,14% | | |
Kategorii malých automobilů přes razantní meziroční ztrátu stále dominuje „domácí“ Fabie, které se prodalo na 17 175 ks (v roce 2008 to přitom bylo 23 659 ks, v roce 2007 dokonce 27 611 ks a ještě o rok dříve 32 914 ks). Zlepšení lze očekávat v letošním roce, kdy Škoda nasadila agresivní cenovou politiku a reagovala tak na propady prodejů.
Výborně si vedle Ford Fusion, když se mu podařilo prodat na 6 957 ks, což je o 1 890 ks více než rok předtím. Třetí příčku získal Peugeot 207, který si však meziročně pohoršil o 775 ks. Bramborovou čtvrtou pozici získal Ford Fiesta za prodej 2 455 ks (meziročně +811 ks) díky příchodu atraktivní nové generace. Výsledky pátého Volkswagenu Polo naopak negativně ovlivnilo mezigenerační střídání, které přišlo v polovině roku. Na neblahém výsledku se zajisté projevila především vyšší pořizovací cena.
Šestý Renault Thalia si pohoršil o rovné čtyři stovky registrovaných kusů. Sedmé Aveo vylepšilo svou bilanci. V žebříčku stojí za zmínku výborný start modelu i20 od korejské automobilky Hyundai. Tento model vystřídal zastaralý model Getz a špatně si nevedla ani Dacie Sandero nebo Kia Soul. Silně se naopak nedařilo Mitsubishi Colt, Seatu Crodoba či Nissanu Micra nebo Hondě City. Citroën C2 se během roku dokonce pro nezájem přestal prodávat, stejně tak Volkswagen Fox či Peugeot 1007.
Malé automobily |
pořadí | značka, model | 2009 | | 2008 |
ks | podíl | ks | podíl |
1 | Škoda FABIA | 17175 | 33,08% | 23659 | 39,18% |
2 | Ford FUSION | 6957 | 13,40% | 5067 | 8,39% |
3 | Peugeot 207 | 2482 | 4,78% | 3257 | 5,39% |
4 | Ford FIESTA | 2455 | 4,73% | 1644 | 2,72% |
5 | Volkswagen POLO | 2391 | 4,61% | 2676 | 4,43% |
6 | Renault THALIA | 2306 | 4,44% | 2706 | 4,48% |
7 | Chevrolet AVEO | 2144 | 4,13% | 1716 | 2,84% |
8 | Toyota YARIS | 1937 | 3,73% | 2673 | 4,43% |
9 | Renault CLIO | 1596 | 3,07% | 2173 | 3,60% |
10 | Hyundai i 20 | 1568 | 3,02% | novinka |
11 | Citroën C3 | 1429 | 2,75% | 2172 | 3,60% |
12 | Fiat PUNTO | 1376 | 2,65% | 1302 | 2,16% |
13 | Seat IBIZA | 979 | 1,89% | 1046 | 1,73% |
14 | Opel CORSA | 972 | 1,87% | 1501 | 2,49% |
15 | Dacia SANDERO | 887 | 1,71% | 590 | 0,98% |
16 | Kia RIO | 876 | 1,69% | 758 | 1,26% |
17 | Suzuki SWIFT | 850 | 1,64% | 817 | 1,35% |
18 | Mazda 2 | 777 | 1,50% | 1207 | 2,00% |
19 | Kia SOUL | 543 | 1,05% | novinka |
20 | Peugeot 206 | 534 | 1,03% | 791 | 1,31% |
21 | Honda JAZZ | 330 | 0,64% | 274 | 0,45% |
22 | Mitsubishi COLT | 307 | 0,59% | 644 | 1,07% |
23 | Hyundai GETZ | 295 | 0,57% | 1921 | 3,18% |
24 | Seat CORDOBA | 270 | 0,52% | 410 | 0,68% |
25 | Nissan MICRA | 191 | 0,37% | 352 | 0,58% |
26 | Alfa Romeo MITO | 80 | 0,15% | 13 | 0,02% |
27 | Mini COOPER | 60 | 0,12% | 71 | 0,12% |
28 | Honda CITY | 59 | 0,11% | 217 | 0,36% |
29 | Subaru JUSTY | 42 | 0,08% | 81 | 0,13% |
30 | Suzuki IGNIS | 24 | 0,05% | 544 | 0,90% |
31 | Mini ONE | 9 | 0,02% | 8 | 0,01% |
32 | Lancia Y | 5 | 0,01% | 7 | 0,01% |
33 | Citroën C2 | 3 | 0,01% | 54 | 0,09% |
34 | Volkswagen FOX | 3 | 0,01% | 36 | 0,06% |
35 | Peugeot 1007 | 2 | 0,00% | 6 | 0,01% |
36 | MM 520 | 1 | 0,00% | novinka |
Nižší střední třídě vládne Škoda Octavia, která se stala absolutním vítězem jednotlivých modelů. Bylo totiž zaregistrováno 21 923 ks automobilů nesoucích název Octavia. Do tohoto počtu je nutné započítat všechny modely včetně stále prodávané první generace pod označením Tour. Přesné rozdělení pozic mezi tyto dva vozy není známo, pozice starší Octavie ale nebude nevýznamná. Mnozí prodejci od konce léta, kdy se Tour začal prodávat za velmi nízké ceny, dokonce hlasí, že se „O1” prodává výrazně lépe než druhá novodobá generace. Ostatně pohlédněte níže do části Škoda jako na houpačce, kde lze vidět výrazný nárůst prodejů Octavií v letošním roce. Faceliftem to zřejmě nebude...
Dvojkou v nejpopulárnějším segmentu se stala Kia Cee´d, které se prodalo na 4 110 ks, což znamená meziroční nárůst o 984 ks. Třetí Megane si díky modernizaci a akčním cenám vybojoval třetí příčku. Mezigeneračně si polepšil o neuvěřitelných 2 452 ks až na závěrečných 3 644 registrovaných vozů. Čtvrtá příčka patří Hyundai i30, pátá Volkswagenu Golf. Šestý skončil Ford Focus, sedmý Peugeot 308. Všichni dosud vyjmenovaní si meziročně znatelně vylepšili prodejní skóre.
Od osmé pozici však panuje situace naprosto odlišná. Na úkor první sedmičky poklesly prodeje modelu Suzuki SX4, Citroënu C4, Toyoty Auris, Hondy Civic, Opelu Astra, Hyundai Accent nebo Fiatu Bravo.
Nižší střední třída |
pořadí | značka, model | 2009 | | 2008 |
ks | podíl | ks | podíl |
1 | Škoda OCTAVIA | 21923 | 69,93% | 12711 | 65,53% |
2 | Kia CEE´D | 4110 | 14,37% | 3126 | 13,51% |
3 | Renault MEGANE | 3644 | 12,74% | 1192 | 5,15% |
4 | Hyundai i 30 | 3274 | 11,44% | 1081 | 4,67% |
5 | Volkswagen GOLF | 3112 | 10,88% | 2345 | 10,13% |
6 | Ford FOCUS | 2430 | 8,49% | 1880 | 8,12% |
7 | Peugeot 308 | 1457 | 5,09% | 936 | 4,04% |
8 | Suzuki SX4 | 1357 | 4,74% | 1588 | 6,86% |
9 | Citroën C4 | 1287 | 4,50% | 1718 | 7,42% |
10 | Toyota AURIS | 1011 | 3,53% | 1174 | 5,07% |
11 | Honda CIVIC | 864 | 3,02% | 1170 | 5,06% |
12 | Opel ASTRA | 791 | 2,77% | 1277 | 5,52% |
13 | Hyundai ACCENT | 784 | 2,74% | 1317 | 5,69% |
14 | Fiat BRAVO | 443 | 1,55% | 472 | 2,04% |
15 | Chevrolet CRUZE | 425 | 1,49% | nový model |
16 | Mazda 3 | 420 | 1,47% | 411 | 1,78% |
17 | Seat LEON | 404 | 1,41% | 347 | 1,50% |
18 | Audi A3 | 397 | 1,39% | 286 | 1,24% |
19 | BMW 1 | 396 | 1,38% | 150 | 0,65% |
20 | Mitsubishi LANCER | 329 | 1,15% | 161 | 0,70% |
21 | Nissan NOTE | 255 | 0,89% | 366 | 1,58% |
22 | Fiat LINEA | 252 | 0,88% | 262 | 1,13% |
23 | Fiat SEDICI | 225 | 0,79% | 116 | 0,50% |
24 | Subaru IMPREZA | 174 | 0,61% | 125 | 0,54% |
25 | Toyota COROLLA | 157 | 0,55% | 191 | 0,83% |
26 | Dacia LOGAN | 142 | 0,50% | 447 | 1,93% |
27 | Volvo C30 | 112 | 0,39% | 129 | 0,56% |
28 | Nissan TIIDA | 92 | 0,32% | 158 | 0,68% |
29 | Toyota URBAN CRUISER | 68 | 0,24% | nový model |
30 | Chevrolet LACETTI | 61 | 0,21% | 202 | 0,87% |
31 | Peugeot 307 | 30 | 0,10% | 353 | 1,53% |
32 | Lada 1117 | 19 | 0,07% | 13 | 0,06% |
33 | Lada 2172 | 18 | 0,06% | 2 | 0,01% |
34 | Alfa Romeo 147 | 15 | 0,05% | 34 | 0,15% |
35 | Honda CITY | 15 | 0,05% | nový model |
36 | Honda INSIGHT | 13 | 0,05% | nový model |
37 | Lada 2170 | 8 | 0,03% | 1 | 0,00% |
38 | Lada 1118 | 5 | 0,02% | 22 | 0,10% |
39 | Lada 1119 | 5 | 0,02% | 18 | 0,08% |
40 | Kia CERATO | 3 | 0,01% | 3 | 0,01% |
41 | Renault FLUENCE | 2 | 0,01% | nový model |
42 | Nissan ALMERA | 1 | 0,00% | 3 | 0,01% |
Střední třídě kraluje dle statistik SDA Volkswagen Passat, jelikož toto sdružení řadí sesterský Superb o třídu výše. My však tvrdíme, že Supebr patří do střední třídy, stejně jako Octavie do nižší střední. Proto v segmentu střední třídy v níže uvedené tabulce vládne právě Škoda Superb, které se prodalo na 3 058 exemplářů. Druhý Volkswagen Passat udal na 2 256 aut a meziročně si polepšil o 853 ks.
Výborně se dařilo i třetímu Fordu Mondeo, když se prodalo o 1 008 aut více než v roce 2008. Raketový start předvedla Insignie od Opelu, která se vyšvihla s 777 prodanými kusy na čtvrtou pozici a překonala tak Audi A4 či BMW trojkové řady. Sedmá příčka patří Mazdě 6, osmá Toyotě Avensis a devátá Citroënu C5. Hůře se vedlo čéčkovým Mercedesům, Renaultu Laguna, či Peugeotu 407. Naopak dobře si vedlo Subaru Legacy, které v druhé polovině roku přišlo na trh v nové generaci.
Za zmínku stojí meziroční úspěch Lancii Delty a propadák v podobě Seatu Toledo, Peugeot 407 Coupé, Saabu 9-3, Kii Magentis nebo Volva 60.
Střední třída |
pořadí | značka, model | 2009 | | 2008 |
ks | podíl | ks | podíl |
1 | Škoda SUPERB | 3058 | 64,07% | 2453 | 63,88% |
2 | Volkswagen PASSAT | 2256 | 7,20% | 1403 | 7,23% |
3 | Ford MONDEO | 1788 | 5,70% | 780 | 4,02% |
4 | Opel INSIGNIA | 777 | 2,48% | 7 | 0,04% |
5 | Audi A4 | 580 | 1,85% | 660 | 3,40% |
6 | BMW 3 | 537 | 1,71% | 433 | 2,23% |
7 | Mazda 6 | 489 | 1,56% | 450 | 2,32% |
8 | Toyota AVENSIS | 444 | 1,42% | 283 | 1,46% |
9 | Citroën C5 | 297 | 0,95% | 188 | 0,97% |
10 | Mercedes-Benz C | 294 | 0,94% | 386 | 1,99% |
11 | Renault LAGUNA | 292 | 0,93% | 301 | 1,55% |
12 | Peugeot 407 | 279 | 0,89% | 180 | 0,93% |
13 | Subaru LEGACY | 268 | 0,85% | 151 | 0,78% |
14 | Honda ACCORD | 191 | 0,61% | 115 | 0,59% |
15 | Volkswagen JETTA | 90 | 0,29% | 307 | 1,58% |
16 | Seat EXEO | 87 | 0,28% | nový model |
17 | Toyota PRIUS | 79 | 0,25% | 107 | 0,55% |
18 | Hyundai SONATA | 77 | 0,25% | 114 | 0,59% |
19 | Alfa Romeo 159 | 75 | 0,24% | 42 | 0,22% |
20 | Lexus IS | 65 | 0,21% | 42 | 0,22% |
21 | Volvo V 50 | 56 | 0,18% | 44 | 0,23% |
22 | Audi A5 | 52 | 0,17% | nový model |
23 | Volvo S 40 | 51 | 0,16% | 35 | 0,18% |
24 | Kia MAGENTIS | 48 | 0,15% | 71 | 0,37% |
25 | Jaguar X-TYPE | 47 | 0,15% | 49 | 0,25% |
26 | Lancia DELTA | 44 | 0,14% | 7 | 0,04% |
27 | Volvo 60 | 35 | 0,11% | 68 | 0,35% |
28 | Mercedes-Benz CLC | 28 | 0,09% | 8 | 0,04% |
29 | Saab 9-3 | 28 | 0,09% | 69 | 0,36% |
30 | Opel VECTRA | 20 | 0,06% | 3 | 0,02% |
31 | Dodge CALIBER | 19 | 0,06% | 41 | 0,21% |
32 | Fiat CROMA | 15 | 0,05% | 19 | 0,10% |
33 | Chevrolet EPICA | 14 | 0,04% | 30 | 0,15% |
34 | Seat TOLEDO | 5 | 0,02% | 61 | 0,31% |
35 | Peugeot 407 COUPÉ | 1 | 0,00% | 229 | 1,18% |
Ve vyšší střední třídě si skvěle vede Audi A6 spolu s druhým Mercedesem „éčkové“ řady. S velkým odstupem skončilo na třetím místě pětkové BMW, které čeká na svou generační obměnu. O prodejním úspěchu můžeme hovořit i u čtvrtého Volva XC70. Překvapivě se nedařilo Jaguaru XF, kterého se prodalo jen 11 exemplářů (o 28 ks méně než v roce 2008).
Vyšší střední třída |
pořadí | značka, model | 2009 | | 2008 |
ks | podíl | | ks | podíl |
1 | Audi A6 | 453 | 9,49% | | 355 | 9,24% |
2 | Mercedes-Benz E | 404 | 8,46% | | 147 | 3,83% |
3 | BMW 5 | 235 | 4,92% | | 263 | 6,85% |
4 | Volvo XC70 | 139 | 2,91% | | 79 | 2,06% |
5 | Audi ALLROAD QUATTRO | 98 | 2,05% | | 75 | 1,95% |
6 | Volvo 70 | 85 | 1,78% | | 70 | 1,82% |
7 | Volvo 80 | 71 | 1,49% | | 116 | 3,02% |
8 | Mercedes-Benz CLS | 35 | 0,73% | | 62 | 1,61% |
9 | Peugeot 607 | 28 | 0,59% | | 21 | 0,55% |
10 | Honda LEGEND | 23 | 0,48% | | 31 | 0,81% |
11 | Chrysler LX | 20 | 0,42% | | 17 | 0,44% |
12 | Dodge AVENGER | 18 | 0,38% | | 5 | 0,13% |
13 | Infiniti FX | 16 | 0,34% | | nový model |
14 | Saab 9-5 | 16 | 0,34% | | 3 | 0,08% |
15 | Hyundai GRANDEUR | 14 | 0,29% | | 26 | 0,68% |
16 | Lexus GS | 14 | 0,29% | | 23 | 0,60% |
17 | Jaguar XF | 11 | 0,23% | | 39 | 1,02% |
18 | Chrysler SEBRING | 7 | 0,15% | | 5 | 0,13% |
19 | Infiniti EX | 6 | 0,13% | | nový model |
20 | Jaguar S-TYPE | 6 | 0,13% | | 31 | 0,81% |
21 | Citroën C6 | 5 | 0,10% | | 8 | 0,21% |
22 | Renault VELSATIS | 5 | 0,10% | | 5 | 0,13% |
23 | Infiniti GT | 3 | 0,06% | | nový model |
24 | Infiniti G | 2 | 0,04% | | nový model |
25 | Kia OPIRUS | 1 | 0,02% | | 2 | 0,05% |
Osmi luxusním automobilům zastoupeným na českým trhu kraluje s 133 prodanými kusy Mercedes-Benz třídy S, který následuje BMW „sedmičkové“ řady. Třetí pozice patří s 60 prodanými vozy opět Mercedesu s typem R. Zájemci o Audi A8 čekali na nový model, proto došlo k razantnímu poklesu prodejů.
Luxusní automobily |
pořadí | značka, model | 2009 | | 2008 |
ks | podíl | ks | podíl |
1 | Mercedes-Benz S | 133 | 36,84% | 167 | 41,96% |
2 | BMW 7 | 114 | 31,58% | 41 | 10,30% |
3 | Mercedes-Benz R | 60 | 16,62% | 42 | 10,55% |
4 | Audi A8 | 31 | 8,59% | 108 | 27,14% |
5 | Lexus LS | 17 | 4,71% | 27 | 6,78% |
6 | Jaguar XJ | 4 | 1,11% | 4 | 1,01% |
7 | Maybach 240 | 1 | 0,28% | nový model |
8 | Volkswagen PHAETON | 1 | 0,28% | 9 | 2,26% |
Kategorie sportovních automobilů skrývá celou řadu vozů. Od ryze sportovních aut, až po různá coupé, cabria či jiné karosářské mutace. Srovnání proto berte s rezervou. SDA bohužel vozy nerozděluje do jednotlivých kategorií. Leadrem této obchodní třídy se stalo přesvědčivým výsledkem Audi A5, kterého se prodalo na 153 ks. Následuje Volkswagen Scirocco s 115 registrovanými kusy. Třetí příčku získalo nové BMW Z4, čtvrtou BMW řady 3 v provedení Cabrio a pátou Porsche 911. Úspěšný start prožilo i další Porsche, čtyřmístná Panamera, kterého se prodalo v závěru roku na 24 kusů. Ani toto auto by ale v této třídě nemělo co pohledávat, patří spíše mezi luxusní automobily.
Sportovní vozy |
pořadí | značka, model | 2009 |
| 2008 |
ks | podíl | ks | podíl |
1 | Audi A5 | 153 | 15,44% | 169 | 17,30% |
2 | Volkswagen SCIROCCO | 115 | 11,60% | 21 | 2,15% |
3 | BMW Z 4 | 86 | 8,68% | 22 | 2,25% |
4 | BMW 3 CABRIO | 58 | 5,85% | 69 | 7,06% |
5 | Porsche 911 | 48 | 4,84% | 45 | 4,61% |
6 | BMW 1 | 44 | 4,44% | 37 | 3,79% |
7 | Peugeot 207 | 38 | 3,83% | 15 | 1,54% |
8 | Peugeot 308 | 38 | 3,83% | nový model |
9 | Audi TT | 31 | 3,13% | 44 | 4,50% |
10 | Renault MEGANE | 29 | 2,93% | 39 | 3,99% |
11 | Porsche PANAMERA | 24 | 2,42% | nový model |
12 | Mercedes-Benz CL | 22 | 2,22% | 37 | 3,79% |
13 | Mercedes-Benz SL | 21 | 2,12% | 15 | 1,54% |
14 | Nissan GT- R | 20 | 2,02% | nový model |
15 | Volkswagen EOS | 17 | 1,72% | 80 | 8,19% |
16 | Alfa Romeo GT | 16 | 1,61% | 26 | 2,66% |
17 | Volvo C70 | 16 | 1,61% | 32 | 3,28% |
18 | Audi A3 CABRIOLET | 15 | 1,51% | 15 | 1,54% |
19 | Peugeot 307 | 15 | 1,51% | 12 | 1,23% |
20 | Audi A5 CABRIOLET | 14 | 1,41% | nový model |
21 | BMW 6 | 14 | 1,41% | 31 | 3,17% |
22 | Audi R8 | 13 | 1,31% | 28 | 2,87% |
23 | Mazda MX5 | 13 | 1,31% | 11 | 1,13% |
24 | Mercedes-Benz SLK | 13 | 1,31% | 29 | 2,97% |
25 | Nissan 370 Z | 12 | 1,21% | nový model |
26 | Porsche CAYMAN | 11 | 1,11% | 12 | 1,23% |
27 | Porsche 911 CABRIO | 9 | 0,91% | 12 | 1,23% |
28 | Infiniti G | 8 | 0,81% | nový model |
29 | Jaguar XK | 8 | 0,81% | 13 | 1,33% |
30 | Mini COOPER Cabrio | 7 | 0,71% | nový model |
31 | Nissan 350 Z | 7 | 0,71% | 15 | 1,54% |
32 | Porsche BOXSTER | 7 | 0,71% | 14 | 1,43% |
33 | Peugeot 407 COUPÉ | 6 | 0,61% | 16 | 1,64% |
34 | X-BOW | 6 | 0,61% | nový model |
35 | Alfa Romeo BRERA | 5 | 0,50% | 11 | 1,13% |
36 | Ford FOCUS | 5 | 0,50% | 8 | 0,82% |
37 | Hyundai COUPÉ | 5 | 0,50% | 40 | 4,09% |
38 | Mercedes-Benz CLK | 4 | 0,40% | 3 | 0,31% |
39 | Alfa Romeo SPIDER | 3 | 0,30% | 2 | 0,20% |
40 | Audi A4 CABRIO | 3 | 0,30% | 9 | 0,92% |
41 | Lexus IS | 3 | 0,30% | nový model |
42 | Opel ASTRA CABRIO | 3 | 0,30% | 6 | 0,61% |
43 | Saab 9-3 | 2 | 0,20% | 2 | 0,20% |
44 | Alfa Romeo 8C | 1 | 0,10% | nový model |
45 | Honda S2000 | 1 | 0,10% | nový model |
46 | Chrysler SEBRING | 1 | 0,10% | nový model |
47 | Opel GT | 1 | 0,10% | 1 | 0,10% |
Segment terénních vozidel skrývající pravé off-roady, ale i běžná silniční SUVéčka, dominuje s 1 635 registrovanými kusy Škoda Yeti. Následuje Volkswagen Tiguan (1 118 ks), Nissan QashQai (1 087 ks), Honda CR-V (879 ks) a Ford Kuga (630 ks). Na šestém místě se pevně usadilo Volvo XC60, na sedmé Audi Q5. Osmá příčka patří Kii Sportage a devátá BMW X5. Špatně si nevedla ani Suzuki Grand Vitara nebo Subaru Foerster či Mitsubihi Outlander.
Oblíbenost kategorie SUV roste a díky tomu se téměř všem modelům v meziročním srovnání dařilo znatelně lépe. Jediným černým kocourem se tak stala Mazda CX-7, které se v meziročním srovnání prodalo i přes příchod dieselové pohonné jednotky méně kusů, což je pro mě osobně velmi překvapivé.
Terénní + SUV |
pořadí | značka, model | 2009 | | 2008 |
ks | podíl | ks | podíl |
1 | Škoda YETI | 1635 | 12,32% | nový model |
2 | Volkswagen TIGUAN | 1118 | 8,43% | 268 | 5,04% |
3 | Nissan QASHQAI | 1087 | 8,19% | 405 | 7,62% |
4 | Honda CR-V | 879 | 6,62% | 578 | 10,88% |
5 | Ford KUGA | 630 | 4,75% | nový model |
6 | Volvo XC60 | 526 | 3,96% | 29 | 0,55% |
7 | Audi Q5 | 504 | 3,80% | 19 | 0,36% |
8 | Kia SPORTAGE | 480 | 3,62% | 413 | 7,77% |
9 | BMW X 5 | 409 | 3,08% | 168 | 3,16% |
10 | Suzuki GRAND VITARA | 407 | 3,07% | 393 | 7,40% |
11 | Subaru FORESTER | 370 | 2,79% | 239 | 4,50% |
12 | Mitsubishi OUTLANDER | 369 | 2,78% | 198 | 3,73% |
13 | Hyundai SANTAFE | 358 | 2,70% | 316 | 5,95% |
14 | BMW X 6 | 340 | 2,56% | 33 | 0,62% |
15 | Toyota RAV4 | 312 | 2,35% | 249 | 4,69% |
16 | Hyundai iX 55 | 307 | 2,31% | 7 | 0,13% |
17 | Mercedes-Benz ML | 257 | 1,94% | 129 | 2,43% |
18 | Audi Q7 | 244 | 1,84% | 94 | 1,77% |
19 | Mercedes-Benz GLK | 231 | 1,74% | 29 | 0,55% |
20 | Hyundai TUCSON | 222 | 1,67% | 257 | 4,84% |
21 | Volvo XC90 | 205 | 1,54% | 74 | 1,39% |
22 | Kia SORENTO | 199 | 1,50% | 71 | 1,34% |
23 | Chevrolet CAPTIVA | 193 | 1,45% | 107 | 2,01% |
24 | Volkswagen TOUAREG | 188 | 1,42% | 84 | 1,58% |
25 | Citroën C CROSSER | 172 | 1,30% | 56 | 1,05% |
26 | Mazda CX-7 | 159 | 1,20% | 204 | 3,84% |
27 | Nissan X-TRAIL | 152 | 1,15% | 102 | 1,92% |
28 | Peugeot 4007 | 140 | 1,06% | nový model |
29 | Toyota LAND CRUISER | 136 | 1,02% | 103 | 1,94% |
30 | BMW X 3 | 106 | 0,80% | 102 | 1,92% |
31 | Mercedes-Benz GL | 95 | 0,72% | 34 | 0,64% |
32 | Nissan PATHFINDER | 94 | 0,71% | 31 | 0,58% |
33 | Lada VAZ 2121 | 93 | 0,70% | 50 | 0,94% |
34 | Lexus RX | 87 | 0,66% | 26 | 0,49% |
35 | Mitsubishi PAJERO | 73 | 0,55% | 30 | 0,56% |
36 | Suzuki JIMNY | 61 | 0,46% | 55 | 1,04% |
37 | Porsche CAYENNE | 55 | 0,41% | 15 | 0,28% |
38 | BMW X 1 | 44 | 0,33% | nový model |
39 | Opel ANTARA | 38 | 0,29% | 33 | 0,62% |
40 | Nissan MURANO | 37 | 0,28% | 16 | 0,30% |
41 | Jeep WRANGLER | 31 | 0,23% | 36 | 0,68% |
42 | Jeep GRAND CHEROKEE | 30 | 0,23% | 10 | 0,19% |
43 | Jeep PATRIOT | 20 | 0,15% | 15 | 0,28% |
44 | Jeep COMMANDER | 18 | 0,14% | 11 | 0,21% |
45 | Jeep CHEROKEE | 18 | 0,14% | 11 | 0,21% |
46 | Mazda CX-9 | 18 | 0,14% | nový model |
47 | Ssangyong KYRON | 17 | 0,13% | 7 | 0,13% |
48 | Dodge NITRO | 16 | 0,12% | 22 | 0,41% |
49 | Dodge JOURNEY | 15 | 0,11% | 14 | 0,26% |
50 | Ssangyong REXTON | 12 | 0,09% | 14 | 0,26% |
51 | Subaru TRIBECA | 11 | 0,08% | 14 | 0,26% |
52 | Shuanghuan CEO | 9 | 0,07% | nový model |
53 | Land Rover FREELANDER | 8 | 0,06% | 40 | 0,75% |
54 | Mercedes-Benz G | 7 | 0,05% | 1 | 0,02% |
55 | Nissan PATROL | 5 | 0,04% | 14 | 0,26% |
56 | Land Rover DISCOVERY | 4 | 0,03% | 32 | 0,60% |
57 | RANGE ROVER SPORT | 4 | 0,03% | 16 | 0,30% |
58 | Santana | 4 | 0,03% | 3 | 0,06% |
59 | Ssangyong ACTYON | 4 | 0,03% | 4 | 0,08% |
60 | Jeep COMPASS | 2 | 0,02% | 8 | 0,15% |
61 | RANGE ROVER | 2 | 0,02% | 6 | 0,11% |
62 | Cadillac ESCALADE | 1 | 0,01% | 1 | 0,02% |
63 | Land Rover DEFENDER | 1 | 0,01% | 4 | 0,08% |
V kategorii velkoprostorových vozů si přes značný pokles prodejů uhájil zlato Roomster, kterého se v meziročním srovnání prodalo téměř o tisíc kusů méně. Za dvojku můžeme považovat v této smíšené kategorii Citroën Berlingo. Trojka patří sedmimístné Dacii Logan. Z běžných dovážených MPV si pak nejlépe vede čtvrtý Renault Scénic spolu s pátou C4 Picasso.
MPV |
pořadí | značka, model | 2009 | | 2008 |
ks | podíl | ks | podíl |
1 | Škoda ROOMSTER | 3166 | 16,81% | 4131 | 26,49% |
2 | Citroën BERLINGO | 1887 | 10,02% | 1039 | 6,66% |
3 | Dacia LOGAN | 1222 | 6,49% | 1516 | 9,72% |
4 | Renault MEGANE SCENIC | 881 | 4,68% | 407 | 2,61% |
5 | Citroën C4 PICASSO | 789 | 4,19% | 435 | 2,79% |
6 | Volkswagen TRANSPORTER | 738 | 3,92% | 495 | 3,17% |
7 | Opel MERIVA | 730 | 3,88% | 384 | 2,46% |
8 | Volkswagen CADDY | 717 | 3,81% | 153 | 0,98% |
9 | Peugeot PARTNER | 685 | 3,64% | 317 | 2,03% |
10 | Ford FOCUS C MAX | 637 | 3,38% | 328 | 2,10% |
11 | Renault KANGOO | 516 | 2,74% | 603 | 3,87% |
12 | Citroën C3 PICASSO | 468 | 2,48% | nový model |
13 | Renault TRAFIC | 455 | 2,42% | 490 | 3,14% |
14 | Seat ALTEA | 451 | 2,39% | 325 | 2,08% |
15 | Hyundai MATRIX | 435 | 2,31% | 755 | 4,84% |
16 | Citroën XSARA PICASSO | 338 | 1,79% | 365 | 2,34% |
17 | Volkswagen TOURAN | 321 | 1,70% | 210 | 1,35% |
18 | Mercedes-Benz B | 275 | 1,46% | 211 | 1,35% |
19 | Mercedes-Benz A | 262 | 1,39% | 285 | 1,83% |
20 | Peugeot 3008 | 256 | 1,36% | nový model |
21 | Volkswagen MULTIVAN | 253 | 1,34% | 158 | 1,01% |
22 | Ford S-MAX | 251 | 1,33% | 109 | 0,70% |
23 | Kia CARENS | 251 | 1,33% | 137 | 0,88% |
24 | Renault KOLEOS | 243 | 1,29% | 42 | 0,27% |
25 | Ford TRANSIT | 235 | 1,25% | 227 | 1,46% |
26 | Mercedes-Benz VIANO | 193 | 1,02% | 100 | 0,64% |
27 | Renault MODUS | 167 | 0,89% | 366 | 2,35% |
28 | Mercedes-Benz VITO | 154 | 0,82% | 96 | 0,62% |
29 | Opel ZAFIRA | 151 | 0,80% | 229 | 1,47% |
30 | Toyota VERSO | 126 | 0,67% | nový model |
31 | Ford GALAXY | 115 | 0,61% | 43 | 0,28% |
32 | Toyota COROLLA VERSO | 110 | 0,58% | 210 | 1,35% |
33 | Fiat FIORINO | 105 | 0,56% | 52 | 0,33% |
34 | Mazda 5 | 103 | 0,55% | 166 | 1,06% |
35 | Opel COMBO | 102 | 0,54% | 46 | 0,29% |
36 | Ford TOURNEO CONNECT | 97 | 0,51% | 50 | 0,32% |
37 | Volkswagen SHARAN | 92 | 0,49% | 107 | 0,69% |
38 | Kia CARNIVAL | 81 | 0,43% | 75 | 0,48% |
39 | Hyundai H-1 | 78 | 0,41% | 62 | 0,40% |
40 | Opel VIVARO | 73 | 0,39% | 43 | 0,28% |
41 | Peugeot EXPERT | 65 | 0,35% | 53 | 0,34% |
42 | Renault ESPACE | 61 | 0,32% | 81 | 0,52% |
43 | Mercedes-Benz SPRINTER | 53 | 0,28% | 56 | 0,36% |
44 | Seat ALHAMBRA | 45 | 0,24% | 41 | 0,26% |
45 | Chrysler GRAND VOYAGER | 41 | 0,22% | 49 | 0,31% |
46 | Renault MASTER | 41 | 0,22% | 31 | 0,20% |
47 | Volkswagen CRAFTER | 40 | 0,21% | 80 | 0,51% |
48 | Fiat DOBLÓ | 38 | 0,20% | 6 | 0,04% |
49 | Peugeot 807 | 37 | 0,20% | 15 | 0,10% |
50 | Fiat DUCATO | 26 | 0,14% | 19 | 0,12% |
Škoda jako na houpačce
Fabia během uplynulých pěti let zaznamenává každoročně klesající tendenci. V roce 2005 se prodalo na 36 258 Fabií, kdežto v loňském roce pouze 17 173 Fabií. Naopak výborně se daří Octavii, které se zvýšil odbyt zřejmě hlavně díky atraktivním cenám akční Octavie Tour Trumf.
Relativně solidní prodeje si zachovává Superb u kterého navíc můžeme očekávat zvýšení prodejů v letošním roce díky verzi Combi. To samé může předpokládat i Roomsteru, který byl s příchodem nového roku zlevněn. Mezi prodeje Roomsteru a Superbu se zřejmě zařadí i nový model Yeti.
Benzín stále vede
Prodej automobilů vybavených zážehovou pohonnou jednotkou stále převažuje. V celkovém součtu patří 64,88 % trhu s osobními automobily právě benzínovým motorům. Agregáty spalující naftu tak pohánějí pouze 31,77 % automobilů a zbytek připadá na ostatní druhy pohonu (LPG, CNG, E85 atd.).
Například většinu (99,46 %) automobilů segmentu mini vozů pohání benzínový agregát. Jedná se vesměs o nízko-objemové tříválce, případně čtyřválce. Malým automobilům vévodí v 97,32 % rovněž zážehové pohonné jednotky. V nižší střední třídě patří 61,90 % benzínu, kdežto naftě 38,09 % trhu. Ve střední třídě se situace obrací ve prospěch dieselových motorů, které pohání 74,39 % vozů. Mezi vozy vyšší střední třídy dominují z 81 % naftové pohonné jednotky. Mezi luxusními vozy rovněž kraluje nafta v poměru 62,22 % : 36,38 %. Situace se obrací až u sportovních automobilů, které z ¾ pohání zážehové motory. U terénních automobilů se naopak ze ¾ o pohon stará nafta. U MPV mírně vládne diesel s 55,46 %.
Nejvíce nových aut přibylo v Praze
V hlavním městě za uplynulý rok přibylo na 43 705 nových osobních automobilů. Následuje Středočeský kraj s polovinou registrovaných vozidel. Špatně si nevede ani Jihomoravský kraj či Moravskoslezský. Naopak nejhůře dopadl kraj Karlovarský.