Toyota opět pustila uzdu své sportovní divizi. Podařilo se jí z už tak rychlého Yarise GR udělat skvělou okruhovou hračku. Nebo byste raději na rallye?
Když automobilka uvedla na trh úžasně čiperný Yaris GR, šlo o globální senzaci. V dnešním světě ekologie, zmenšování motorů a snižování výkonů jsme se dočkali skutečně zábavného a výkonného drobečka. Svitla tak naděje, že peprným automobilům ještě neodzvonilo. A ta svítí nadále.
Novou energii přinesl další počin sportovní divize GR. Ta nám ukázala kupé GR GT3 a zcela odhalila ještě zábavnější Yaris GRMN. Proces objednávek ostrého Yarise již běží a ve finále o nových majitelích rozhodne náhoda. Výrobní kapacita je totiž omezena na 500 kusů.
Jak se dá očekávat, je Toyota Yaris GRMN lehčí, tužší a ostřejší, takže mu přidali na ovladatelnosti, ale překvapivě výkon zůstal stejný. Přeplňovaný tříválec o objemu 1,6 litru má dle japonské specifikace 200 kW (v Evropě má 195 kW). Šestistupňová manuální převodovka má kratší poměr převodů a vzadu je mechanický diferenciál s omezenou svorností.
Yaris GRMN je o 20 kg lehčí a díky 565 nových svárů se celý skelet zpevnil. Samozřejmě tu nenajdete zadní sedačky. Pár kilogramů ušetřila karbonová kapota, střecha a zadní spoiler. Aerodynamický bodykit přidal novince ve srovnání s verzí GR 12 mm na šířce a o stejnou hodnotu je blíže k silnici.
Pokud chcete vyrazit na okruh, Toyota vám prodá tzv. „Circuit Package“ obsahující nastavitelné tlumiče Bilstein, větší brzdy a speciální 18palcová kola. Zvenčí vůz doplní předním „lízátkem“ a nástavci prahů. Měli byste si ale pospíšit, na skladě bude jen 50 těchto sad. Alternativou pro nadšence rally je obdobný paket zahrnující tlumiče GR, kratší stabilizátory, ochranu podvozku a výztuhu GR. Jeho množství omezené nebude.
Pro ty, kteří to myslí s jízdou na uzavřených tratích vážně, poskytuje GAZOO Racing Garage dva asistenční programy. První zahrnuje individuální návštěvy týmového zázemí, kde odborníci doporučí další vylepšení a aktualizace softwaru. Ve druhém případě se jedná o ladění vozu dle konkrétního okruhu s tím, že změny jsou prováděny přímo na místě. Pro perfektní sladění auta s jízdním stylem řidiče využívá tým údaje z telemetrie během zajížděných kol. Vedle softwaru dle uvážení vymění na voze i další díly jako tlumiče, pružiny a aerodynamické prvky.
Cena základního Yarisu GRMN činí v přepočtu 1.390.000 Kč. S rally paketem vyjde na 1.592.000 Kč a za okruhovou verzi zaplatíte 1.609.000 Kč. První vozy se dostanou k majitelům již během léta.