Řada 6 GT se povýšila nejen číslovkou, ale celkovým provedením a smyslem svého bytí.
Kapitoly článku:
Elegantní design
Sametové, silné a úsporné pohonné ústrojí
Stabilita a mrštnost
Praktičnost a prostornost
Velké disky a run-flat pneumatiky tlučou na příčných nerovnostech
10 /10
Součástí modelové ofenzívy BMW nové doby je vůbec první řada 6 Gran Turismo. Ačkoli postoupila o jednu číslovku výš, jde o právoplatného nástupce 5 GT, kontroverzního crossoveru, který si dnes párkrát slovně vypůjčím ke srovnání.
Novinka opět staví z velké části na řadě 7, v dnešní době modulárních platforem je ovšem složité říci, jestli má blíže k pětce nebo sedmičce. Od luxusní limuzíny mu každopádně konstrukčně chybí karbonové výztuhy karoserie. Na trh přichází se stejným úkolem, jako předchůdce - nabídnout několik výhod rozdílných karoserií najednou. Jak se to podařilo tentokrát, jsem zkoušel s prostřední dieselovou motorizací.
Uberte z SUV a dostanete opravdového elegána
Jak jsem naznačil, vozy kategorie GT od BMW chtějí především kombinovat neslučitelné. Vyšší stavbu karoserie a posez mají z SUV, nabízí přístup do zavazadelníku podobný kombi a přitom jistotu a komfort velkého sedanu. Tedy, alespoň se o to snaží. Takový přístup může ve spoustě oblastí znamenat zajímavá řešení a opravdové výhody, ale designu zpravidla nesvědčí.
Pro mě jsou nejhezčí auta Gran Turisma, ovšem nikoli ta, která marketingově využívají tento populární název, ale skutečnými GT jsou. Dvoudveřové cesťáky, maximálně nízké, s extrémně dlouhou kapotou a ladnými liniemi. Jenže takové vozy na křížení z vysoka kašlou a dokazují tak, že na hodnotném a nadčasovém designu je nejlepší přímočarost.
Právě tak absolutně nepůsobila 5 GT. Byla nízká a zvláštně vysoká zároveň, překombinovaná. O to více osobně nechápu, jak je možné, že novinka se těžkopádnosti zbavila. Znát je snaha o více jednoduchosti, ladnosti a zbavení se tuposti SUV.
Šestka GT se oproti předchůdci zvětšila a snížila. Délka narostla o 87 mm na 5091 mm. Výška se naopak o 21 milimetrů zmenšila - nyní dosahuje 1538 mm. Díky tomu auto působí o poznání dynamičtěji a méně otyle. Záď je o 64 milimetrů nižší a tak lépe vyniknou tvary "kupé". Rozvor zůstal na stejné hodnotě, stejně je ale o 95 mm větší než u řady 5 sedan.
Model |
6 GT |
5 sedan |
5 kombi |
5 GT (2009-2017) |
Délka (mm) |
5091 |
4936 |
4942 |
5004 |
Šířka (mm) |
1902 |
1868 |
1868 |
1901 |
Výška (mm) |
1538 |
1479 |
1498 |
1559 |
Rozvor (mm) |
3070 |
2975 |
2975 |
3070 |
Objem zav. prostoru min/max (l) |
610/1800 |
530/- |
570/1700 |
500/1750 |
Zvnějšku je pak potřeba zmínit jednu zásadní změnu. Bavorští opustili od dvojitého otevírání zavazadelníku, jako tomu bývalo u minulé generace tohoto modelu. Vydali se tedy cestou jednoduchosti, což je v tomto případě dobře. Na druhou stranu, ve voze této kategorie už teoreticky může majitel sedět i na zadních sedadlech, a před studeným vzduchem už jeho krk při otevření víka uchráněn být nemůže.
Bezchybný interiér?
BMW v posledních generacích řady sedm, pět či X3 ukazuje inovovaný přístup ke svým interiérům. Ve zkratce nabízí osvědčený koncept a přehlednost a konečně to spojuje s materiály nejvyšší kvality, s dojmem opravdového luxusu, citu pro detail a navrch nasazuje perfektní úroveň moderních technologií. Tady tomu není jinak, všechno je voňavé, měkoučké, příjemné a stylové. A to nebylo dříve samozřejmostí ani u těch nejdražších BMW.
Nejnovější verzi systému iDrive osobně označuji za nejlepší infotainment na současném automobilovém trhu, a to především pro jeho grafiku a uživatelskou přívětivost. Lze jej ovládat doteky, ale stále i skvělým kruhovým ovladačem. Soukromě si díky němu uvědomuji, že i přes to, že jsem součástí takzvané digitální generace, je mi při řízení bližší otáčení kolečkem, než hmatání na displej.
Ovládání gesty je pak zajímavým doplňkem. Kde kdo říká, že jde o zbytečný párty trik, ale já jsem se naučil intuitivně používat i toto. Skočí vám otravná reklama do nahlas puštěného rádia. Ve městském ruchu není nic jednoduššího než zamávat kruhovým pohybem ukazováčkem. Zvyká se na to fakt rychle!
Lze tak ovládat i kamerový systém s 360stupňovým vykreslováním obrazu. I ten považuji za vůbec nejpropracovanější. Obraz prostě virtuálně chytíte v prostoru a kroužíte kolem vozu - na plynulosti se jistě ještě zapracuje, ale už teď je to fascinující podívaná. Stejně jako, když chytnete za jedno z tlačítek pro nastavení sedadla a displej vám automaticky ukáže, co s ním můžete provést. Pár odporových drátků, které zapojíte k systému, a jaké parády to udělá!
Pryč ale od elektronických fičur, kterými je tohle auto nacpané. 6 GT ovšem nezklame ani v těch tradičních automobilových disciplínách. Posez za volantem je z pohledu seřízení volantu a výhledu špičkový. Sedí se trošku výš než v pětkové řadě, ale stále s nataženýma nohama, jak to má být.
Vzadu je podélného místa více než dost, na hlavu je lehce omezený. Byť bez výrazné rezervy, se svými průměrnými 190 centimetry se hlavou vejdu i bez krčení v sedadle. A ty polštářky na opěrkách - skvělé. Opěradla lze navíc polohovat, všechna vyhřívat a ventilovat.
Po jejich sklopení, což se děje elektronicky ze zavazadelníku, vznikne rovná ložná plocha o "stěhováckém" objemu 1800 litrů. Spolu s nízkou nakládací hranou a velkým otvorem po otevření víka hraje na praktičnost kombi ve stylovějším balení.