Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Range Rover

| Zdroj: Range Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

44
Fotogalerie

První jízda s novým Range Roverem: Vždy je prostor pro zlepšení, ale tohle jsme nečekali!

Nový Range Rover mě na první pohled uchvátil precizně čistým designem. Stejný dojem si odnáším i z dvoudenního testování v okolí Salzburgu. Land Rover odvedl sakra dobrou práci!

Když operujete s modelem na vrcholu portfolia a v případě Range Roveru také segmentu, vyvstává s každým novým modelem důležitá otázka – Kam dál? Ano, u motorizací určuje trend nástup elektrifikace a digitalizace přináší stále více možností, ale co ergonomie, už tak vynikající jízdní vlastnosti nebo design? Právě ten je cestou po extrémně tenkém ledě, protože je potřeba ohromit něčím novým, ale nenarušit tradici a charakteristické prvky. Proto jsem se nemohl dočkat osobního setkání.

Nový Range Rover, který se právě začal prodávat, jsem během novinářské prezentace vyzkoušel na horských silnicích i v rušných městech kolem Salzburgu. Když se vrátím k výše položené otázce, už předešlá generace byla silně na úrovni, ale překvapilo mě, jak velký posun dokázala automobilka udělat, a dokonce se vydala novým směrem.

Vyfrézován z jednoho kusu

Aby identita Range Roveru zůstala zachována, na přídi se dá hovořit o chytré evoluci, která se nese v duchu zeštíhlení všech prvků. Užší světlomety mají stále decentní linku protaženou do blatníku i lomené denní svícení zakončené zaobleným obdélníkem. Spodní výkroj s dvojicí kapes se proměnil na elegantní obdélník se stříbrnými lištami, mezi něž se podařilo vtěsnat LED denní svícení.

Boky nového Range Roveru jsou úžasně hladké díky zapuštěným klikám, které se při přiblížení k vozu automaticky vysunou. Nad nimi běží typická linka prolisu a dříve stylové „žebrování“ před předním blatníkem odlehčuje lišta s částečnou vyplní v barvě karoserie.

Osobně jako největší pecku považuji záď. Rezignovat na tradiční světlomety a nahradit je černými proužky opticky spojenými horizontální lištou, chtělo nesmírnou dávku odvahy a citu. Výsledek je perfektním ztělesněním nenucené elegance. Tvar není komplikovaný, zbytečně nápadný, ale zároveň dokonale vystihuje majestátnost a luxusní charakter vozu. Naprosto strhující je pak kombinace s lakem Sunset Gold Satin, která je volitelná v rámci výbavy First Edition dostupné pro první rok výroby. Svým jemně matným povrchem dokonale prezentuje myšlenku, jako by byl Range Rover vyfrézován z jednoho kovového bloku.

Vše ale není jen o uměleckém zážitku. Když si vezmeme celkové rozměry, je dosažení hodnoty součinitele odporu vzduchu 0,30 fenomenálním výsledkem. Prakticky jde o aerodynamicky nejúčinnější luxusní SUV na světě.

Ušité na míru každému

Ačkoliv byl tento Range Rover ze všech nejkrásnější, zvolil jsem první den tmavou variantu s bílo-černým interiérem. Důvodem byl vrcholný bi-turbo osmiválec 4,4 litru s výkonem 360 kW (530 k) a točivým momentem 750 N.m. To vážně chcete!

Jenže než se dostanu k brutálnímu výkonu a preciznímu podvozku, zastavím se v interiéru. Vzhledem k základní světlé výšce 295 mm se do něj nastupuje hodně vysoko. Nemalá úroveň digitalizace přispívá k designové lehkosti a nechává vyniknout kvalitní materiály i krásné dekory. Drtivá většina funkcí se vešla do 13,1 palce velkého dotykového displeje, který poprvé poskytuje příjemnou haptickou odezvu. Celé prostředí menu je uživatelsky přívětivé navzdory bezpočtu funkcí, jimiž Range Rover disponuje. Na levé straně je vždy lišta se základními zkratkami. Díky bezdrátovým aktualizacím se Range Rover neustále vyvíjí, takže máte po celou dobu jistotu nejmodernějších prvků. Pokud by vás obtěžovalo natahování ruky, přání vám splní asistentka Amazon Alexa rozumějící i hovorově zadaným příkazům. Povídat si s ní můžete o počasí, zprávách i denním programu v kalendáři.

Na středovém panelu se nachází digitalizované ovládání klimatizace s analogovými kolečky pro nastavení teploty i intenzity vyhřívání a chlazení sedadel. Co zrovna nastavujete, vidíte na displeji uvnitř ovladače. Pak už je zde jen ovladač převodovky a terénních režimů, kolečko hlasitosti audia, startovací tlačítko a úhledně schovaná bezdrátová nabíječka. Čistý design nesmí nic rušit.

Systém Pivi Pro spolupracuje s digitálním přístrojovým štítem o velikosti 13,7 palce s tenkým rámečkem. Vizuálně plovoucí displej má široké možnosti personalizace, takže seznámení se s ovládáním multifunkčního volantu působí na první dojem složitě, ale časem si řidič zvykne. Benefitem je nastavení zobrazení na míru každému uživateli.

Pokračování 2 / 3

Stačí ujet pár metrů

Odjezdová cesta z hotelu měřila sotva 20 metrů, ale ty k okouzlení stačily. Spíš než řidič, se tu cítím jako kapitán luxusní jachty. Shlížím na ostatní účastníky silničního provozu a přede mnou se tyčí mohutná příď. A k tomu ještě bublavý zátah osmiválce! Přesně tak působily všechny Range Rovery a automobilka tomu podřídila naprosto vše.

Hodně automobilek se pyšní SUV se sportovním nádechem a je to skvělý marketingový tah. Díky tomu, že se Range Rover prodává jako samostatná verze Sport, mohl klasický model zůstat pověstným plovoucím korábem.

Na tom má největší zásluhu nesmírně sofistikovaný a složitý podvozek. Při jízdě se Range Rover stále pohupuje, ale zároveň se mezigeneračně výrazně zvětšila záhy nastupující pevnost a stabilita. Premiéru zde slaví aktivní stabilizátory pracující se 48V soustavou a schopné vyvinout točivý moment 1400 N.m, aby kompenzovaly náklony karoserie. Doplňuje je nezávislé vzduchové odpružení s objemnými komorami s dvouventilovými tlumiči. Řídicí systém si vyladil samotný Land Rover.

Range Rover 2023: Technická data evropské specifikace
Motor P400 P530
Zdvihový objem [cm3] 2996 4395
Válce/ventily 6/24 6/32
Vrtání x zdvih [mm] 83/92,29 89/88,3
Největší výkon [kW] 294 390
Točivý moment [Nm] 550 750
Převodovka 8A 8A
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,8 4,6
Maximální rychlost [km/h] 242 250
Pohotovostní hmotnost [kg] 2454 2585
Délka x šířka x výška, rozvor (LWB) [mm] 5052x2047x1870x2997 (3197) 5052x2047x1870x2997 (3197)
Spotřeba (LWB) [l/100 km] 9,5 (9,6) 11,4 (11,5)
Cena HSE [Kč]  3.786.670 4.139.664
Cena Autobiograhpy [Kč] 4.238.610 4.588.930
Cena First Edition  [Kč] x 4.824.260
Cena SV  [Kč] x 5.524.901
Cena LWB 5 HSE [Kč] 3.888.289 4.238.610
Cena LWB 5 Autobiograhpy [Kč] 4.318.836 4.669.156
Cena LWB 5 First Edition [Kč] x 4.904.486
Cena LWB 5 SV [Kč] x 6.147.990
Cena LWB 7 HSE [Kč] 3.965.841 4.316.161
Cena LWB 7 Autobiograhpy  [Kč] 4.302.790 4.653.111

Cestování na vzduchovém polštáři

Vzduchovým podvozkem byl Range Rover vybaven jako první luxusní SUV už v roce 1992. Nová generace v tomto trendu pokračuje se systémem sledování kvality povrchu před vozem. Díky tomu se dokáže podvozek přesně nastavit na konkrétní nerovnost. Výsledkem je úchvatný komfort s precizní eliminací nerovností. Nejlépe se to ukáže na horských klikatých silničkách. I rychlejší průjezd máte skvěle pod kontrolou, ačkoliv účinně potlačovaný náklon vám připomene neoblomné fyzikální zákony i hmotnost kolem 2,5 tuny.

Terénní vložka

Je skoro svatokrádež brát tak drahé a krásné auto do terénu, ale právě to je silnou stránkou každého Range Roveru. Vymazlený podvozek doplňuje inteligentní pohon všech kol monitorující přilnavost a práci řidiče stokrát za sekundu. Aktivní zadní diferenciál optimalizuje trakci při rychlých průjezdech v zatáčkách, ale zároveň reguluje prokluz na nestabilním povrchu v terénu. Míru uzamčení lze v reálném čase sledovat na obrazovce. Řidič má k dispozici 6 přednastavených režimů. Abyste předešli poškození karoserie, je vůz vybaven kompletním kamerovým systémem s detailem na prostor kolem kol i předního nárazníku. K dispozici je i 3D zobrazení okolí.

Výkon jako prvek luxusu

Celkový dojem korunuje ohromná V8. Na ní zaujme především projev, jakým dává sílu najevo. Nástup je krásně plynulý a vůz s lehkostí akceleruje. Do kabiny přitom proniká jen tlumené zahučení. Díky točivému momentu 750 N.m si může osmistupňový automat dovolit držet 1250 ot/min při plachtění na okresce i volněné akceleraci. To sebou přináší kombinovanou spotřebu 11,4 l/100 km. Přitom jeho práci při změně převodů téměř nepoznáte.

Že o motoru moc nevíte, je zásluhou mimořádné úrovně aktivního odhlučnění. Systém monitoruje vibrace kol, hluk od pneumatik i motoru a prostřednictvím audiosoustavy s 35 reproduktory generuje eliminační signály. Reproduktory o průměru 6 cm se nacházejí i ve čtyřech opěrkách hlavy, takže každý cestující má svůj specifický klid. Jinak celkový výkon aparatury je 1600 W a hudební zážitek je boží.

Kultivovaný diesel

Druhý den testování jsem zvolil jedinou přítomnou verzi s prodlouženým rozvorem spojenou s dieselovým šestiválcem 3,0 litru. Ten je jediným zástupcem svého druhu v nabídce a disponuje výkonem 258 kW (350 k). Nižší výkon hravě dohání mamutím točivým momentem 700 N.m, takže celkově působí podobným dojmem jako benzinový osmiválec. Mild-hybridní technologie pomáhá plynulé akceleraci. Při mírném zrychlení je znát, že se okamžitě zapojí elektrické „berličky“ a vteřinu na to vstoupí do hry motor už v optimálních otáčkách.

Range Rover 2023: Technická data evropské specifikace
Motor D250 D300 D350
Zdvihový objem [cm3] 2997 2997 2997
Válce/ventily 6/24 6/25 6/26
Vrtání x zdvih [mm] 83/92,31 83/92,31 83/92,31
Největší výkon [kW] 183 221 258
Točivý moment [Nm] 600 650 700
Převodovka 8A 8A 8A
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,3 6,9 6,1
Maximální rychlost [km/h] 206 218 234
Pohotovostní hmotnost [kg] 2505 2505 2505
Délka x šířka x výška, rozvor (LWB) [mm] 5052x2047x1870, 2997 5052x2047x1870, 2997 5052x2047x1870x2997 (3197)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 7,6 7,6  7,6 (7,6)
Cena SE [Kč]  3.366.820 3.471.114 -
Cena HSE [Kč]  3.586.105 3.687.724 3.880.267
Cena Autobiograhpy [Kč] - 4.139.664 4.329.533
Cena First Edition  [Kč] - - 4.564.862
Cena SV [Kč] - - 5.161.209
Cena LWB 5 HSE [Kč] - - 3.979.212
Cena LWB 5 Autobiograhpy [Kč] - - 4.409.759
Cena LWB 5 First Edition [Kč] - - 4.645.088
Cena LWB 5 SV [Kč] - - 5.808.366
Cena LWB 7 HSE [Kč] - - 4.054.090
Cena LWB 7 Autobiograhpy  [Kč] - - 4.393.713

Na chvilku panem ředitelem

Prodloužený rozvor na 3197 mm (+ 200 mm) je ale především o pohodlí vzadu. Range Rover můžete mít poprvé ve třech konfiguracích, a to se čtyřmi, pěti nebo dokonce sedmi sedadly. Delší zadní dveře jsou ihned poznatelné, ale ten pravý rozdíl nacházím vzadu. Ani v klasické verzi netrpím prostorovým nedostatkem, ale tohle je úplně jiná liga. Navíc mám jedinečnou příležitost vyzkoušet elektricky ovládaná zadní sedadla s téměř lůžkovou úpravou.

Pomocí displeje na sklopeném prostředním opěradle lze nastavit polohu opěradla, sedáku i opěrky hlavy. Unavené nohy spočinou na výklopné podnožce z předního sedadla. Ta by mohla být trochu delší. Dále si přes displej nastavíte náladové osvětlení, stropní sluneční clonu a vysunete držák na kelímky. Čelní obrazovka upevněná k sedadlu spolujezdce dává pouze informace o trase v navigaci a výběru HDMI zdroje.

Dalo by se říci, že je to málo, ale Range Rover má obrovské možnosti výbavy, nemluvě o plnění speciálních přání v rámci dvou verzí z divize Special Vehilce Operations. Tam už můžete mít plnou středovou konzolu s výklopným stolkem a prakticky si ve voze zařídit luxusní apartmá na čtyřech kolech. 

Značka se tím vydává do úplně nového segmentu blízkému třídě nejvyšší, kde je třeba Bentley Bentayga, která už také nabízí prodloužený rozvor. Range Rover byl vždy dobře vybavený, ale s těmito konfiguracemi má Land Rover konečně dostatečně drahé auto schopné plnit individuální přání náročných klientů.

Zpět za volantem

Z pohledu řidiče není rozdíl, jestli jedete ve standardní nebo prodloužené verzi. V obou případech je nutné ocenit natáčecí zadní kola v úhlu až 7°. Díky tomu má Range Rover jako jediný z Land Roverů poloměr otáčení pod 11 metrů. To úžasně zjednodušuje jízdu ve městě a přispívá ke stabilitě mimo něj.

Hodně nového se odehrálo i v zavazadlovém prostoru o základním objemu 1444 litrů. Do něj se dostanete tradičním dvojitým víkem. Spodní část lze vyklopit pro vytvoření lavice. Pro vyšší komfort je dostupná i sestava s výklopnými polstrovanými sedátky včetně opěradla. Uvolňující atmosféru dokonale navodí příplatkové osvětlení a reproduktory na vnitřní straně horních dveří. Podlaha kufru ukrývá také dělící čelo.

Novinky na závěr

Ačkoliv jsem se tu rozplýval nad klasickým osmiválcem, automobilka jako stěžejní motorizace pro Evropu prezentuje plug-in hybridy P440e a P510e. Důvodem jsou daňové úlevy a další benefity, kterých bychom se v ČR těžko domáhali.

Základem plug-in hybridu je šestiválec Ingenium doplněný elektromotorem v převodovce s výkonem 105 kW. Energii čerpá z bateriového setu s využitelnou kapacitou 31,8 kWh. Tabulkově ujede v čistě elektrickém režimu skoro 100 km. Reálně i v zimních podmínkách zvládne kolem 80 km, což pokryje denní potřebu 75 % současných majitelů. Díky uložení setu pod podlahou není prostornost interiéru nijak dotčena. O ideální rozvržení zapojení baterie se stará speciální software využívající data z trasy v navigaci.

Ceny nové generace Range Roveru PHEV
Model SE HSE  Autobiography First Edition SV
P440e AWD SWB [Kč] 3.685.050 3.901.660 4.340.229 4 532.772 -
P510e AWD SWb [Kč] - 4.131.642 4.564.862 4 663.808 5.479.439
P440e AWD LWB 5 [Kč] - 4.011.303 4.420.455 4 642.414 -

Pokračování 3 / 3

Závěr

Je vskutku ohromující, kam se podařilo nový Range Rover posunout. Nedivím se, že Land Rover vyrazil do světa s novou značkou Special Vehicle Operations zaměřenou na náročnou klientelu. Automobilky globálně se obracejí k dražším a lépe vybaveným modelům, na nichž mají vyšší marže. U Range Roveru je to posunutí prestiže na novou úroveň.

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud