Z přední části novinku snadno nepoznáte

Z přední části novinku snadno nepoznáte

Poznávacím znamením mohou být LED Matrix světlomety s diodami denního svícení, které jsou umístěny do čtverce

Poznávacím znamením mohou být LED Matrix světlomety s diodami denního svícení, které jsou umístěny do čtverce

Radar asistenčních systémů je uprostřed masky.

Radar asistenčních systémů je uprostřed masky.

Kola mohou být až 21palcová. I přesto netlučou a nepřekáží perfektnímu komfortu odpružení

Kola mohou být až 21palcová. I přesto netlučou a nepřekáží perfektnímu komfortu odpružení

Ani zboku novinka oproti předchůdci nevynikne, ale je stavba je nižší a delší

Ani zboku novinka oproti předchůdci nevynikne, ale je stavba je nižší a delší

Zadní část ozvláštňují...

Zadní část ozvláštňují...

...spojené svítilny

...spojené svítilny

Interiér...

Interiér...

...je skvěle zpracovaný a působí moderně

...je skvěle zpracovaný a působí moderně

Startování je tradičně vlevo

Startování je tradičně vlevo

Otáčkoměr jako jediný zůstává analogový

Otáčkoměr jako jediný zůstává analogový

Dominuje 12,3palcová obrazovka infotainmentu

Dominuje 12,3palcová obrazovka infotainmentu

Tyto ikony se dají fyzicky stlačit. Přepínání jízdních režimů se přestěhovalo na volant, ovládání vzduchového podvozku pak do infotainmentu

Tyto ikony se dají fyzicky stlačit. Přepínání jízdních režimů se přestěhovalo na volant, ovládání vzduchového podvozku pak do infotainmentu

Čtyřzónová klimatizace má hodnotné ovládání i vzadu...

Čtyřzónová klimatizace má hodnotné ovládání i vzadu...

...kde se pohodlně usadí i velký dospělý

...kde se pohodlně usadí i velký dospělý

Zavazadelník narostl o 100 litrů...

Zavazadelník narostl o 100 litrů...

...a nabídne dvojité dno

...a nabídne dvojité dno

Výroba karoserie i celého vozu bude nadále probíhat na Slovensku, což prozrazují takovéto značky

Výroba karoserie i celého vozu bude nadále probíhat na Slovensku, což prozrazují takovéto značky

Hliníková karoserie má...

Hliníková karoserie má...

... precizní laserové sváry.

... precizní laserové sváry.

Jako první auto na světě dokáže Cayenne uzavřít všechny otvory a nádechy

Jako první auto na světě dokáže Cayenne uzavřít všechny otvory a nádechy

Nové brzdy PSCB vyplňují mezeru mezi ocelovými a keramickými. Mají zrcadlový povrch a téměř nešpiní.

Nové brzdy PSCB vyplňují mezeru mezi ocelovými a keramickými. Mají zrcadlový povrch a téměř nešpiní.

Adaptivní tempomat nyní respektuje profil silnice a dopravní značení

Adaptivní tempomat nyní respektuje profil silnice a dopravní značení

Nové LED Matrix světlomety...

Nové LED Matrix světlomety...

...umí odstínit ostatní vozy

...umí odstínit ostatní vozy

Nově je k dispozici také natáčení zadní nápravy

Nově je k dispozici také natáčení zadní nápravy

Zadní stavitelný spoiler u verze Turbo funguje i jako aerodynamická brzda.

Zadní stavitelný spoiler u verze Turbo funguje i jako aerodynamická brzda.

Osmistupňová převodovka má integrovaný pohon na přední nápravu. Měnič točivého momentu byl zcela správně upřednostněn před dvouspojkovým PDK. V terénu a při tahání přívěsů s hmotností až 3,5 tuny vydrží mnohem déle.

Osmistupňová převodovka má integrovaný pohon na přední nápravu. Měnič točivého momentu byl zcela správně upřednostněn před dvouspojkovým PDK. V terénu a při tahání přívěsů s hmotností až 3,5 tuny vydrží mnohem déle.

Nové motory mají turbodmychadla uvnitř konstrukce V

Nové motory mají turbodmychadla uvnitř konstrukce V

Po pokličkou je to zcela nové auto...

Po pokličkou je to zcela nové auto...

...včetně víceprvkové přední nápravy

...včetně víceprvkové přední nápravy

Ta nyní integruje aktivní stabilizátor. Potlačuje náklony a v terénu se umí odpojit - dodá tak kolům větší volnost.

Ta nyní integruje aktivní stabilizátor. Potlačuje náklony a v terénu se umí odpojit - dodá tak kolům větší volnost.

...takto vypadá odhalená konstrukce systému.

...takto vypadá odhalená konstrukce systému.

K mání jsou od začátku tři verze včetně S a Turbo

K mání jsou od začátku tři verze včetně S a Turbo

Poznávacím znamením mohou být LED Matrix světlomety s diodami denního svícení, které jsou umístěny do čtverce
Radar asistenčních systémů je uprostřed masky.
Kola mohou být až 21palcová. I přesto netlučou a nepřekáží perfektnímu komfortu odpružení
Ani zboku novinka oproti předchůdci nevynikne, ale je stavba je nižší a delší
59
Fotogalerie

Poprvé za volantem nového Porsche Cayenne: Potřetí kombinuje neslučitelné

Třetí generace SUV od Porsche vstupuje na český trh a my jsme ji krátce vyzkoušeli na českých silnicích.

Když jsem v září absolvoval den s inženýry Porsche na workshopu k novému Cayennu, neváhal jsem shrnout pět věcí, díky kterým už právě třetí generaci můžeme vůbec poprvé označit za sportovní auto - alespoň tak trochu... Možná za to mohli testovací jezdci, kteří na polygonu ukázali, co všechno verze Turbo dokáže za skopičiny. Jak na okruhu, tak v terénu.

Na první pohled se přitom Cayenne nezměnil. Především při pohledu zepředu a zboku jej stěží rozeznáte od předchůdce. To zadní část ozvláštňují svítilny, lépe řečeno pruh s LED páskem a retro nápisem. Mírně se změnily také proporce. Protaženou siluetu 4918 milimetrů dlouhého a bez zrcátek 1983 milimetrů širokého auta umocňuje prodloužení vnější délky o 63 milimetrů při nezměněném rozvoru 2895 milimetrů. A samozřejmě snížení výšky o devět milimetrů v porovnání s předchůdcem.

Zemětřesení se odehrálo uvnitř. Porsche se v rámci svého konzervativního pojetí i u SUV snaží zachovat třeba startování vlevo od volantu nebo pět "budíků" v přístrojovém štítu. Byť analogový už je pouze otáčkoměr. Dominantou je 12,3“ dotykový displej s rozlišením Full HD nejnovější generace informačního a zábavního systému. Z prvního seznámení jej hodnotím kladně, a to i ve smyslu uživatelského.

Na středovém panelu už nenajdete mechanické ovladače. Na první pohled dotyková tlačítka nastavení klimatizace či tuhosti tlumičů lze naštěstí mechanicky stlačit. Ovládání režimu jízdy nyní najdete na kruhovém ovladači na volantu. Zaujme rozměrný displej ovládání ventilace na zadních sedadlech, kde je nadbytek místa. Potěší také zavazadlový prostor, který je o 100 litrů větší, než u předchůdce. Celkově vnitřek působí velmi kvalitním a moderním dojmem.

Základ stačí, ale nezpívá

Pojďme ale už konečně nastartovat. K prvním jízdám byl extrémně omezený čas, a tak si dovolím dojmy z nového Porsche Cayenne odstupňovat - po seznámení s technikou teď tedy krátce k prvním jízdním dojmům a po Novém roce už přineseme plnohodnotný test a soudy. 

Volant lze posunout příjemně k tělu a vytvořit si ideální řidičskou pozici. Pod kapotou základního Cayennu najdete známý třílitrový šestiválec posílený na 250 kW. Verzi S pak pohání jiný šestiválec - novou jednotku 2,9 litru se dvěma turbodmychadly a výkonem 324 kW u Porsche už použili v nové Panameře. Vrcholem je Turbo s osmiválcem a výkonem 405 kW. V příštím roce se představí také Diesel a GTS.

I základní motor pochopitelně poskytuje více než dostatečný potenciál. Jen zvukový projev se s verzí S nedá srovnat... Osmistupňová automatická převodovkou s motorem spolupracuje zdařile a jemně, týká se to však zejména režimu Normal. V módech Sport a Sport+ chtěli inženýři posádce dodat "sportovní pocit" tím, že přeřazení doprovází mírné škubnutí. Přitom v normálním režimu se to ani při plném plynu neděje...

Porsche Cayenne - technická data a české ceny aktuálně dostupných verzí
Model Cayenne Cayenne S Cayenne Turbo
Motor 3.0 V6 turbo 2.9 V6 biturbo 4.0 V8 biturbo
Zdvihový objem [cm3] 2995 2894 3996
Válce/ventily 6/4 6/4 8/4
Největší výkon [kW/min] 250/5300-6400 324/5700-6600 404/5750-6000
Toč. moment [N.m/min] 450/1340-5300 550/1800-5500 770/1960-4500
Převodovka 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 245 265 286
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,2 5,2 4,1
Základní cena* [Kč] 1.994.574 2.443.970 3.658.990
*dle kurzu ČNB k 13.12.2017

Komfortní a přitom opravdu ovladatelný

Někteří se zkrátka cítí jako ve sportovním autě jen tehdy, pokud při řazení škube a poskakuje. To je ale nesmysl a naštěstí si to Porsche uvědomuje u nastavení adaptivního vzduchového odpružení. Nabídne komfort na úrovni luxusních limuzín, možná ještě někde dál. I díky aktivním stabilizátorům se však vůz příliš nenaklání. Navíc se při utažení stopy velké SUV nechá příjemně řídit plynem a stabilizace i ve střední módu Sport dovolí docela velkorysé vybočení zádě.

Všemu sekunduje příjemně strmé a tak akorát tuhé řízení. Na dálnici je pak auto vrcholně stabilní, i v obloucích. Odhlučnění je na perfektní úrovni, snad jen na hrubém asfaltu se zimní pneumatiky ozvaly, ale znovu: to lze objektivně posoudit až při delší jízdě.

K tomuto chování chameleona, kdy je auto schopné hýčkat posádku komfortem, provést terénem a přitom pobavit řidiče na okresce, přispívá několik novinek. Vzduchové odpružení má nyní třístupňové měchy, stabilizátory aktivně potlačují náklony a spolupracují s 48voltovou elektrosoustavou, a zadní kola jsou po vzoru 911 širší, než přední, navíc se natáčí. 

První jízda napověděla, že třetí generace Cayennu je zase o něco blíž sportovnímu náčiní, přitom nezapomíná ani na praktičnost, luxus a terén. Více v klasickém testu již během ledna!

Prohlédněte si snímky z krátkého svezení s Porsche Cayenne:

DSC04807.jpgDSC04803.jpgDSC04805.jpg
 

 

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud