Subaru představuje svůj první elektromobil Solterra, jenž vznikl v rámci společného vývoje s Toyotou. Na mosteckém polygonu jsme vyzkoušeli jeho předprodukční verzi.
Čistě elektrická novinka od Subaru s označením Solterra (Sol – Slunce, Terra – Země) tvoří spolu s Toyotou bZ4X a Lexusem RZ technicky spřízněná trojčata. Ta vyjíždějí na elektrické platformě e-SGP (podle Subaru) či e-TNGA (podle Toyoty) a nabízejí se ve dvou výkonových verzích. V případě Subaru je však vzhledem k zaměření značky k dispozici pouze silnější provedení s dvěma elektromotory (systémově 160 kW a 337 Nm) a pohonem všech kol.
Kapacita baterií činí 71,4 kWh, což má vystačit na dojezd 413 až 454 km dle WLTP. Nabíjení stejno směrným proudem je možné až 150 kW, střídavým pak maximálně 7 kW. Převodovka je jednostupňová a maximální rychlost je omezena na 160 km/h, zrychlení na stovku zabere 6,9 s.
Velikostně se vůz řadí těsně nad forester, když měří 4690 mm, rozvor se pak natáhl dokonce na 2850 mm. Velikost kufru činí skromnějších 452 či 441 litrů v závislosti na výbavě. Zachovat se podařilo pro subaru typickou vysokou světlost 210 mm. Základní rozměr kol je 235/60 R18, alternativně pak 235/50 R20. Velmi solidní hodnoty dosahuje koeficient aerodynamického odporu cx = 0,28.
Od svých sourozenců se solterra liší vlastním naladěním odpružení, které si Subaru upravovalo samo. Specifický je pak také vnější design s přední šestiúhelníkovou maskou. Základní proporce a linie se samozřejmě shodují. Interiér je rovněž převzatý z toyoty, uspořádáním kapličky nahoře a malým volantem připomíná peugeoty, byť zde to není dotaženo do takového extrému.
V rámci prvních jízd jsme s výhledem na přístroje problémy neměli a optimální pozici sezení našli snadno. Dlouhány však trochu omezuje úzký prostor mezi mohutným středovým panelem a výplněmi dveří. Při krátké jízdě to nevadilo. Zda to nebude na obtíž při dlouhé cestě, ověříme v klasickém testu.
Na mosteckém polygonu jsme si vyzkoušeli všechny místní speciality. Vyhýbací manévr a technickou trať zvládla solterra s přehledem. Málo se naklání, proti spalovacím subaru působí obratněji a rychleji reaguje na změnu směru. Na klopeném svahu a v následné zatáčce s kluzkým povrchem se projevila větší nedotáčivost, ale pohon všech kol se na výjezdu opět snaží o neutrální chování. Zde byla nicméně klasická subaru o něco lepší. Solterru jsme potrápili i na místní terénní trati. Pohon všech kol fungoval spolehlivě, pochvalovali jsme si citlivé dávkování plynu, díky čemuž jsme snadno zvládali i jemné manévry při přehupování přes výmoly.
První solterry se u prodejců objeví během léta, přičemž základní cena by se měla pohybovat mezi 1,6 a 1,7 milionu korun. Letošní kvóty počítají pro Česko s dodáním asi 20 až 30 vozů.
Subaru Solterra: Základní technické údaje a cena |
Elektromotor |
2x synchronní s permanentními magnety |
Pohon |
stálý pohon všech kol |
Systémový výkon [kW] |
160 |
Točivý moment [Nm] |
169 (přední), 169 (zadní) |
Převodovka |
1A |
Vnější rozměry; rozvor [mm] |
4690 x 1860 x 1650; 2850 |
Provozní hmotnost [kg] |
2010 |
Objem zavazadlového prostoru [l] |
441, nebo 452 (dle výbavy) |
Maximální rychlost [km/h] |
160 |
Zrychlení 0-100 km/h |
6,9 |
Celková kapacita baterie [kWh] |
71,4 |
Kombinovaná spotřeba WLTP [kWh/100 km] |
- |
Kombinovaný dojezd WLTP [km] |
413, nebo 454 (dle výbavy) |
Cena od (předběžný údaj) [Kč] |
1.600.000 až 1.700.000 |
Hodnocení Světa motorů |
Klady |
Příjemná ovladatelnost na silnici i v terénu |
Hodně místa v podélném směru |
Zápory |
Menší kufr |
Vysoká cena |
Článek vyšel v časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ