Začněme skromně. Malou a dostupnou Dacií Sandero.

Začněme skromně. Malou a dostupnou Dacií Sandero.

Verzi Access s litrovým atmosférickým motorem o výkonu 75 koňských sil pořídíte za těžko uvěřitelných 175 tisíc korun.

Verzi Access s litrovým atmosférickým motorem o výkonu 75 koňských sil pořídíte za těžko uvěřitelných 175 tisíc korun.

Máte však nelakované plastové nárazníky, chybí klimatizace či uživatelské rozhraní uvnitř. 

Máte však nelakované plastové nárazníky, chybí klimatizace či uživatelské rozhraní uvnitř. 

Dražší je paradoxně menší motor. Devítistovka je však přeplňovaná.

Dražší je paradoxně menší motor. Devítistovka je však přeplňovaná.

Přihoďte dobrodružnou variantu Stepway, metalický lak či paket s navigací a Sandero dokážete dostat těsně přes tři sta tisíc.

Přihoďte dobrodružnou variantu Stepway, metalický lak či paket s navigací a Sandero dokážete dostat těsně přes tři sta tisíc.

Konkrétně na 300 600 korun. Ale dá to fušku!

Konkrétně na 300 600 korun. Ale dá to fušku!

Že se ale s tímto přístupem nesetkáte u všech malých aut krásně připomíná takové Mini, byť v obou případech jde vlastně o dvojnásobek původní ceny.

Že se ale s tímto přístupem nesetkáte u všech malých aut krásně připomíná takové Mini, byť v obou případech jde vlastně o dvojnásobek původní ceny.

Základní One s tříválcem 1.5 stojí 512 200 korun.

Základní One s tříválcem 1.5 stojí 512 200 korun.

Za to dostanete klimatizaci a základní komunikační rozhraní. Jediný lak bez příplatku vidíte na fotkách - Moonwalk Grey.

Za to dostanete klimatizaci a základní komunikační rozhraní. Jediný lak bez příplatku vidíte na fotkách - Moonwalk Grey.

Verze John Cooper Works má po nedávném faceliftu malý výrobní výpadek, proto není k dispozici v konfigurátoru. Nevadí, vezměme si pro třídveřové Mini variantu SD se vznětovým dvoulitrem.

Verze John Cooper Works má po nedávném faceliftu malý výrobní výpadek, proto není k dispozici v konfigurátoru. Nevadí, vezměme si pro třídveřové Mini variantu SD se vznětovým dvoulitrem.

Už ta stojí 780 tisíc...

Už ta stojí 780 tisíc...

...zabrouzdejte ale v příplatkové výbavě, a můžete z toho vyrobit až 1.179.438 korun.

...zabrouzdejte ale v příplatkové výbavě, a můžete z toho vyrobit až 1.179.438 korun.

Na následující dvojici si pojďme ukázat, jak cenovky u mainstreamových vozů mění sportovní a luxusní varianty.

Na následující dvojici si pojďme ukázat, jak cenovky u mainstreamových vozů mění sportovní a luxusní varianty.

Jedno z nejširších rozpětí ceníku má Volkswagen Golf. Začíná s litrovým TSI o výkonu 115 koňských sil. Má patnáctipalcová plechová kola, šesti a půl palcový displej infotainmentu či automatickou klimatizaci.

Jedno z nejširších rozpětí ceníku má Volkswagen Golf. Začíná s litrovým TSI o výkonu 115 koňských sil. Má patnáctipalcová plechová kola, šesti a půl palcový displej infotainmentu či automatickou klimatizaci.

To vše za 426.900 korun. Bez příplatku je opět šedivá barva laku.

To vše za 426.900 korun. Bez příplatku je opět šedivá barva laku.

Jinak je tomu pochopitelně u verze R s dvoulitrem o výkonu 300 koní, dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol.

Jinak je tomu pochopitelně u verze R s dvoulitrem o výkonu 300 koní, dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol.

Už v základu stojí přes milion korun, přesto se vás prodejce zeptá, jestli chcete sklápěcí zrcátka, vrcholný infotainment, zpětnou kameru či boční airbagy vzadu.

Už v základu stojí přes milion korun, přesto se vás prodejce zeptá, jestli chcete sklápěcí zrcátka, vrcholný infotainment, zpětnou kameru či boční airbagy vzadu.

Spolu s paketem R Performance, který nabídne větší brzdy či výfuk Akrapović se dostanete na 1.699.426 korun.

Spolu s paketem R Performance, který nabídne větší brzdy či výfuk Akrapović se dostanete na 1.699.426 korun.

Pokud odhlédneme od sportovních, zvednou základní cenu umí i ty luxusní verze.

Pokud odhlédneme od sportovních, zvednou základní cenu umí i ty luxusní verze.

Třeba jako u Fordu Kuga.

Třeba jako u Fordu Kuga.

Ten v základní výbavě Trend a zážehovou patnáctistovkou stojí od 594.900 korun. Základ poznáte podle bílé pastelové barvy a plechových kol.

Ten v základní výbavě Trend a zážehovou patnáctistovkou stojí od 594.900 korun. Základ poznáte podle bílé pastelové barvy a plechových kol.

Ford však prosazuje také svou divizi Vignale.

Ford však prosazuje také svou divizi Vignale.

Kuga s dvoulitrovým dieselem a automatickou převodovkou...

Kuga s dvoulitrovým dieselem a automatickou převodovkou...

...proto může stát i 1.153.990 korun.

...proto může stát i 1.153.990 korun.

Pojďme na závěr do vod "prémiových" automobilek. Tady se snadno dostanete do násobků původní hodnoty.

Pojďme na závěr do vod "prémiových" automobilek. Tady se snadno dostanete do násobků původní hodnoty.

Třeba nové ( a skvělé ) BMW X3 v základním provedení sDrive18d, tedy dieselovou předokolku s manuální převodovkou...

Třeba nové (a skvělé) BMW X3 v základním provedení sDrive18d, tedy dieselovou předokolku s manuální převodovkou...

...pořídíte od 1.155.700 korun.

...pořídíte od 1.155.700 korun.

Šestiválcová M40i se všemi možnými příplatky včetně Individual prvků...

Šestiválcová M40i se všemi možnými příplatky včetně Individual prvků...

...včetně laku a kol...

...včetně laku a kol...

...však přijde až na 2.494.570 korun.

...však přijde až na 2.494.570 korun.

V rámci vyšší střední třídy lze výše zmíněné prezentovat na třídě E kombi od Mercedesu.

V rámci vyšší střední třídy lze výše zmíněné prezentovat na třídě E kombi od Mercedesu.

Ta slouží jako velký, pohodlný rodinný služebák či úsporné taxi, ale i totálně luxusní a dravý vůz. Zážehový model E200 s výkonem 184 koní a devítistupňovým automatem stojí v základu 1.306.800 korun.

Ta slouží jako velký, pohodlný rodinný služebák či úsporné taxi, ale i totálně luxusní a dravý vůz. Zážehový model E200 s výkonem 184 koní a devítistupňovým automatem stojí v základu 1.306.800 korun.

Uvnitř základ snadno poznáte podle mechanického přístrojového štítu, který má místo digitálního.

Uvnitř základ snadno poznáte podle mechanického přístrojového štítu, který má místo digitálního.

A teď zase na opačnou část spektra. Už jen název je dlouhý. Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+. Znalci sportovních medvědů rozluští, že jde o vrcholné osmiválcové provedení se zvýšeným výkonem na 612 koňských sil a pohonem všech kol.

A teď zase na opačnou část spektra. Už jen název je dlouhý. Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+. Znalci sportovních medvědů rozluští, že jde o vrcholné osmiválcové provedení se zvýšeným výkonem na 612 koňských sil a pohonem všech kol.

Připlatit se dá i tady dost. Když připočtete také keramické brzdy za více než 200 tisíc korun či výfukový systém AMG Performance za 31 tisíc, můžete se jako my dostat až do teritoria supersportů, na 4.931.384 korun.

Připlatit se dá i tady dost. Když připočtete také keramické brzdy za více než 200 tisíc korun či výfukový systém AMG Performance za 31 tisíc, můžete se jako my dostat až do teritoria supersportů, na 4.931.384 korun.

Verzi Access s litrovým atmosférickým motorem o výkonu 75 koňských sil pořídíte za těžko uvěřitelných 175 tisíc korun.
Máte však nelakované plastové nárazníky, chybí klimatizace či uživatelské rozhraní uvnitř. 
Dražší je paradoxně menší motor. Devítistovka je však přeplňovaná.
Přihoďte dobrodružnou variantu Stepway, metalický lak či paket s navigací a Sandero dokážete dostat těsně přes tři sta tisíc.
35
Fotogalerie

Co když v konfigurátoru zaškrtnete vše? Cena může být i čtyřnásobná!

Srovnali jsme vedle sebe verze s billboardovou cenou "již od" s auty, u nichž v konfigurátoru zaškrtnete úplně všechno. Tady je šest příkladů napříč segmenty.

Rozvržení výbavy je vědou, která má zákazníkovi umožnit široký výběr, či naopak nenásilně jej donutit k připlacení za "nezbytné" prvky. Jednotlivé značky pak k politice příplatků přistupují značně rozličně.

Asi dost automobilových fandů používá internetové konfigurátory nejen v době shánění nového vozu, ale prostě jen pro zábavu, pro tu představu. A kde kdo od rozumné konfigurace sklouzne k režimu "chci prostě všechno". Podívali jsme se proto napříč segmenty a značky, a přesně tohle jsme udělali. Dost nás k tomu inspirovaly i vozy z novinářských flotil, které výbavou často překypují. 

Kolik tedy jednotlivé vozy stojí a jak vypadají, pokud zaškrtnete prostě všechno? Chceme ty největší "chudobky", abychom je mohli postavit vedle vozů s nejsilnějšími motory, nejjemnějším čalouněním a nejvíce vrstvami laku! Na výsledky se podívejte ve fotogalerii.

Velikost vždy nerozhoduje

Začněme skromně. Malou a dostupnou Dacií Sandero. Verzi Access s litrovým atmosférickým motorem o výkonu 75 koňských sil pořídíte za těžko uvěřitelných 175 tisíc korun. Má však nelakované plastové nárazníky, chybí klimatizace či uživatelské rozhraní uvnitř.

Dražší je paradoxně menší motor. Devítistovka je však přeplňovaná. Přihoďte dobrodružnou variantu Stepway, metalický lak či paket s navigací a Sandero dokážete dostat těsně přes tři sta tisíc. Konkrétně na 300.600 korun. Ale dá to fušku!

Že se ale s tímto přístupem nesetkáte u všech malých aut, krásně připomíná takové Mini, byť v obou případech jde vlastně o dvojnásobek původní ceny. Základní One s tříválcem 1.5 stojí 512.200 korun. Za to dostanete klimatizaci a základní komunikační rozhraní. Jediný lak bez příplatku vidíte na fotkách - Moonwalk Grey.

Verze John Cooper Works má zřejmě po nedávném faceliftu malý výrobní výpadek, proto není k dispozici v konfigurátoru. Nevadí, vezměme si pro třídveřové Mini variantu SD se vznětovým dvoulitrem. Už ta stojí 780 tisíc, zabrouzdejte ale v příplatkové výbavě, a můžete z toho vyrobit až 1.179.438 korun.

Sportovní a luxusní verze rozdíly násobí

Na následující dvojici si pojďme ukázat, jak cenovky u mainstreamových vozů mění sportovní a luxusní varianty. Jedno z nejširších rozpětí ceníku má Volkswagen Golf. Začíná s litrovým TSI o výkonu 115 koňských sil. Má patnáctipalcová plechová kola, 6,5palcový displej infotainmentu či automatickou klimatizaci. To vše za 426.900 korun. Bez příplatku je opět šedivá barva laku.

Jinak je tomu pochopitelně u verze R s dvoulitrem o výkonu 300 koní, dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Už v základu stojí přes milion korun, přesto se vás prodejce zeptá, jestli chcete sklápěcí zrcátka, vrcholný infotainment, zpětnou kameru či boční airbagy vzadu. Spolu s paketem R Performance, který nabídne větší brzdy či výfuk Akrapović, se dostanete na 1.699.426 korun.

Pokud odhlédneme od sportovních, zvednou základní cenu umí i ty luxusní verze. Třeba jako u Fordu Kuga. Ten v základní výbavě Trend a zážehovou patnáctistovkou stojí od 594.900 korun. Základ poznáte podle bílé pastelové barvy a plechových kol. Ford však prosazuje také svou divizi Vignale. Kuga s dvoulitrovým dieselem a automatickou převodovkou proto může stát i 1.153.990 korun.

Když promluví "prémie"

Pojďme na závěr do vod "prémiových" automobilek. Tady se snadno dostanete do násobků původní hodnoty. Třeba nové (a skvělé) BMW X3 v základním provedení sDrive18d, tedy dieselovou předokolku s manuální převodovkou, pořídíte od 1.155.700 korun. Šestiválcová M40i se všemi možnými příplatky včetně Individual prvků však přijde až na 2.494.570 korun.

V rámci vyšší střední třídy lze výše zmíněné prezentovat na třídě E kombi od Mercedesu. Ta slouží jako velký, pohodlný rodinný služebák či úsporné taxi, ale i totálně luxusní a dravý vůz. Zážehový model E200 s výkonem 184 koní a devítistupňovým automatem stojí v základu 1.306.800 korun. Uvnitř základ snadno poznáte podle mechanického přístrojového štítu, který má místo digitálního.

A teď zase na opačnou část spektra. Už jen název je dlouhý. Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+. Znalci sportovních medvědů rozluští, že jde o vrcholné osmiválcové provedení se zvýšeným výkonem na 612 koňských sil a pohonem všech kol. Připlatit se dá i tady dost. Když připočtete také keramické brzdy za více než 200 tisíc korun či výfukový systém AMG Performance za 31 tisíc, můžete se jako my dostat až do teritoria supersportů, na 4.931.384 korun.

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

Doporučujeme

Články odjinud