5
Fotogalerie

Ford B-MAX: designérka Tsubakiová představila unikátní dveře

Snadný přístup do interiéru automobilu - to je zapeklitý úkol, s kterým se perou designéři světových automobilek již mnoho let.

Zdá se, že ti od Fordu přišli na to pravé řešení. Systém se jmenuje „Easy Access Door“ (dveře se snadným přístupem) a byl zkonstruovaný pro nový model B-MAX. Jeho hlavním znakem je, že integruje středové sloupky karoserie přímo do dveří automobilu. Na každé straně karoserie tak vzniká nástupní otvor o šířce 1,5 m.

Pro srovnání - u vozů s konvenčními dveřmi bývá tato hodnota sotva poloviční. Například Opel Meriva se vzadu zavěšenými zadními dveřmi má nástupní otvor široký méně než 0,7 m.

Image2u.jpgImage3u.jpg
Designérka Erika Tsubakiová v akci. V Londýně představila systém „Easy Access Door“, originální řešení dveří pro připravovaný nový model B-MAX.

„Lidé ve velkých městech bojují s nedostatkem prostoru a my jsme pro ně chtěli najít nové řešení,“ popsal zrod nového řešení Stefan Lamm, ředitel exteriérového designu ve Ford of Europe.

Řekl, že tým konstruktérů a designérů strávil několik dní pozorováním řidičů v každodenních situacích, jako jsou cesty na nákup nebo vyzvedávání dětí ze školy. Pak se pustili do navrhování vozu.

Výsledkem bylo, že přemístili vysokopevnostní strukturální prvky karoserie ze středových sloupků přímo do dveří. (Zde kromě jiného zajišťují vynikající ochranu posádky, zejména v případě bočního nárazu.)

V klíčových místech karoserie použili speciální druhy oceli, jež jsou až pětkrát pevnější než běžná ocel. Výsledkem je extrémně tuhá nosná struktura bez nežádoucího nárůstu hmotnosti.

Během tří let provedl vývojový tým více než tisíc detailních počítačových simulací „k optimalizaci bočního nárazu“. Každá simulace přitom trvala 24 hodin a vyžadovala výpočetní výkon odpovídající osmi výkonným PC. Tyto simulace byly následně ověřeny v sérii padesáti skutečných bariérových testů.

Ford_B-MAX_2u.jpg
B-MAX využívá důmyslného řešení se středovými sloupky karoserie integrovanými do konvenčních předních a posuvných zadních dveří.

„Navrhli jsme karoserii tak, abychom využili všech předností nové koncepce dveří a přitom vytvořili pevnou, tuhou a lehkou konstrukci,“ řekl Darren Palmer, ředitel kvality produktového vývoje ve Ford of Europe. „Tuhá, stabilní karoserie je skvělá pro jízdní vlastnosti. B-MAX je zrovna tak pevný jako aktuální Fiesta a bude se zrovna tak dobře řídit.“

Interiér B-MAXu využívá v plné míře možností nového uspořádání dveří. Zadní sedadla a přední sedadlo spolujezdce lze sklopit a vytvořit tak velkou ložnou plochu, na kterou se vejde jízdní kolo nebo třeba naplocho balený nábytek.

„Díky této koncepci můžete nakládat bočními dveřmi opravdu velké předměty, dlouhé až 2,3 m,“ doplnil Ernst Reim, šéfdesignér interiérů ve Ford of Europe. „Představa cesty do obchodu s nábytkem nebo výletu na pláž se surfovacím prknem je najednou mnohem příjemnější.“

Ford_B-MAX_fuelu.jpg
Nový Ford B-MAX se systémem "Easy Access Door" bude představen příští měsíc na autosalonu v Ženevě. 

B-MAX_Acces Door System.jpg

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud