Audi slavilo v Le Mans opět velký úspěch. Ale stál za vynaložené peníze? Nebyla by pro automobilku formule 1 lepší investice?
Ta otázka se nabízí přímo sama. Proč se Audi nepokusí proniknout do F1? Vždyť tam by měly její úspěchy větší ohlas. A ty úvahy se objevují po každém vítězství značky Audi. To letošní, byť hodně těsné a vydřené, bylo desáté v průběhu posledních dvanácti let. V 79. ročníku totiž dojel jen jeden vůz Audi R18 TDI, dva další havarovaly. A na vítěze až do konce zle dotíraly tři vozy Peugeot 908.
Miliony versus statisíce
Píše se o tom, že sezona F1 stojí kolem 400 milionů eur. Vytrvalostní závody (jako je Le Mans) kolem desetiny této částky, tedy 40 milionů eur. I když zde náklady klesají, protože není potřeba vyvíjet nové auto pro každou sezonu. Audi uvádí, že zaměstnává 250 lidí ve sportovním oddělení. Ti připravují vozy nejen pro Le Mans, ale i pro další vytrvalostní závody.
Čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans sledovalo 250 tisíc diváků přímo na trati a miliony u televizorů a na internetu. Devatenáct závodů F1 je však přitažlivějších. Po celém světě je sleduje mnohem více diváků, jeden závod v průměru kolem 96 milionů lidí. A to hlavně v zemích, které dnes zažívají raketový ekonomický vzestup, což je zvláště důležité pro výrobce aut.
V Německu vidělo poslední závod F1 téměř 7 milionů diváků. Závody DTM zde sleduje v průměru kolem 2.2 milionu diváků. To Le Mans mělo mnohem menší sledovanost – jen 200 tisíc lidí.
Proč tedy Audi na Le Mans pořád trvá? Vždyť by mu vítězství ve formuli 1 přineslo nesrovnatelně větší komerční efekt?
Laboratoř pod širým nebem
Po závodu se o tom rozhovořil jeden ze šéfů Audi Michael Dick. Řekl, „že Le Mans je perfektní místo pro otestování nových technologií“. Připomněl v této souvislosti třeba aerodynamiku, nové motory nebo LED světla.
Dodal, že v závodě ujedou vozy 5400 kilometrů. „Tolik neujede F1 za celý rok.“ A neodpustil si uštěpačnou poznámku, že z vítězství ve formuli 1 stejně nyní neprofitují automobilky, ale producent energetického drinku. Narážel na skutečnost, že formuli 1 vévodí tým Red Bull.
Závod v Le Mans je skutečnou laboratoří pod širým nebem. Vítězové zde dosahují průměrnou rychlost 225 km/h, a to i přesto že zastaví v boxech během dvaceti čtyř hodin třicetkrát.
Vítěz bere vše
Michael Dick také zdůraznil, že závody, jako byl ten letošní, kdy se bojovalo až do konce, utkví lidem na dlouho v paměti. A mají s ním spojeno vždy jen jméno vítěze. To je pro Audi to nejdůležitější.
A takový triumf pomáhá i „utužit“ vztah ke značce. Audi třeba letos pozvalo do Francie na 1200 (!) hostů z 25 zemí. Byli mezi nimi klíčoví zákazníci a nejlepší prodejci. Ti všichni se zde mohli radovat z triumfu značky.
Téměř 250 tisíc diváků sledovalo čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, vedle Indianapolis 500 a Rally Monte Carlo jeden z nejdůležitějších automobilových sportovních podniků.
Vítězný vůz na trati.
Další triumf Audi, na nejvyšším stupni stanuli Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Treluyer.
Největším letošním soupeřem Audi byl tým Peugeotu.