38
Fotogalerie

Volha 3102 (1982): původně poslední velká modernizace

Volha, a k tomu 3102? To byl vrchol sovětského automobilového průmyslu, jenž měl v osmdesátých letech saturovat komunistické státy v oblasti poptávky po vozech vyšší střední třídy…

Kapitoly článku:


Svérázné obchodní principy

Vozy Volha GAZ 24 vyráběli v Nižném Novgorodě od roku 1970, přičemž prakticky již ve chvíli, kdy se tento model podařilo po devítiletém vývoji dostrkat do stádia sériové výroby, pracovali konstruktéři vědomi si lhůt panujících v rámci centrálně plánovaného hospodářství na modernizaci této řady. Tou se nakonec stal model GAZ 3102, neboli Volha 3102, přičemž modernizační prvky do výroby nabíhaly postupně.

GAZ 21 I 1.jpgGAZ 21 I 2.jpgGAZ 21 II 4.jpgGAZ 21 II 1.jpgGAZ 21 III.jpgGAZ 21 II 3.jpg
Volhy GAZ-21 byly vyráběny ve třech sériích lišících se na první pohled hlavně tvarováním masky chladiče

Z tohoto důvodu tak není snadné ani stanovit vlastní debut řady 3102. Soudruzi se nijak nezdráhali označit Volhu 3102 za „třetí generaci“ (tou první byla „carevna“ GAZ-21 Volha), a to i přesto, že v porovnání s výchozím typem GAZ 24 šlo pouze o facelift. Doktrína si žádala velkých gest, a tak pracovníci závodu v Gorkém svoji Volhu 3102 oficiálně představili k padesátému výročí založení automobilky GAZ a k příležitosti XXVI. sjezdu Komunistické strany sovětského svazu.

Ve druhé polovině 20. století se samozřejmě SSSR všemožně pokoušelo vymezovat vůči svému úhlavnímu imperialistickému nepříteli (rozuměj USA), nicméně inspiraci často čerpali právě u něj. U GAZ-21 to bylo mimořádně patrné, ovšem ani GAZ 24 inspiraci západními vzory nijak nezapíral: podívejte se třeba na proporce karoserie Plymouth Valiant nebo na masku Volva 140 z konce šedesátých let.

Kapitalistické počátky v komunistickém světě

A když se v roce 1982 oficiálně slavilo, nikdo raději nepřipomínal, že v Nižném Novgorodě zahajovali výrobu pouze licenčními americkými stroji Ford A a Ford AA, přičemž částečně vlastní konstrukcí se stala teprve Poběda (GAZ-M20) zkoušená v posledních měsících druhé světové války. První Fordy vznikaly pod označením NAZ (Nizhegorodsky Avtomobilny Zavod), v roce 1933 byl však podnik v souvislosti s nařízenou změnou jména města přejmenován na GAZ (Gorkovsky Avtomobilny Zavod).

GAZ 24 1.jpgGAZ 24 2.jpgGAZ 24 3.jpg

GAZ 24 4.jpgGAZ 24 6.jpgGAZ 24 7.jpg
GAZ-24 ve výrobě carevnu roku 1968 nahradil

Ale to už odbíháme příliš. Vývoj Volhy 3102 dospěl koncem první části osmdesátých let tak daleko, že vůz bylo možno prezentovat jako celek i v zahraničí. Před třemi dekádami se tak vozy tohoto typu začaly objevovat také v Československu a záhy se staly koloritem našich ulic. Tyto Volhy (na rozdíl od starších M24, jež jezdily i jako taxíky či běžné podnikové stroje) sloužily zprvu zejména státnímu aparátu včetně STB a dalších represivních složek, takže řada z nás na ně zřejmě nijak veselé vzpomínky nechová.

Volha 3102 měla vozy GAZ-24 průběžně nahrazovat, ale tak snadné to nebylo. Z tohoto důvodu probíhala v letech 1985 až 1992 výroba i vozů GAZ 24-10 odvozených z původního typu z roku 1968 při aplikaci minima změn představených modelem 3102. Modernizace původních 24 do podoby 24-10 běžela paralelně s 3102, první vozy byly uvedeny na moskevském autosalonu v roce 1984. Výroba probíhala v řadě sérií lišících se motory a výstrojí karoserie a interiéru, nicméně prakticky ve všech případech šlo o jakési hybridy.

Volha 3102 nastupuje

Vozy Volha 3102 měly znamenat to nejlepší, čeho byli na počátku osmdesátých let v GAZu schopni. Ačkoli šlo o osvědčenou techniku, první automobily byly nejprve v různých zkušebních sériích nasazovány do služeb vybraných sovětských podniků. Ačkoli oficiální premiéra nakonec proběhla v roce 1982, ani v polovině roku následujícího neměla ještě oficiální sovětská organizace Avtoexport uzavřeny homologační zkoušky potřebné k zahájení dodávek na exportní trhy.

GAZ 24 SW 1.jpgGAZ 24 SW 2.jpgGAZ 24 SW 3.jpg

GAZ 24 SW 4.jpgGAZ 24 SW 5.jpgGAZ 24 SW 6.jpg
Oblíbenou verzí byla praktická kombi, ovšem ani k nim se běžný člověk jen tak nedostal

V GAZu si dle tvrzení svých představených zakládali především na prodloužení životnosti Volhy, kvůli tomu prošly dílčími úpravami závěsy kol, motoru a převodovky, zlepšena měla být i ochrana karoserie proti korozi. Dnes mohou tyto údaje znít poněkud komicky, ale výsledkem se prý stalo prodloužení intervalů generální opravy motoru na 250 000 a celého vozu na 350 000 km.

moder (1).jpgmoder (10).jpgmoder (2).jpg
Vozy 3102 vynikaly zejména modifikovanou karoserií

Na první pohled model 3102 vynikal hlavně upravenými konci karoserie. Přídi nyní namísto kruhových svítilen dominovaly obdélníkové světlomety s halogenovými žárovkami a velkoplošnými blikači zasahujícími do blatníků, přičemž maska chladiče s chromovaným rámem tentokrát výrazně vystupovala vpřed, nárazník nesl trysky tlakových ostřikovačů světel a standardně dodávané mlhovky.

Doporučujeme

Články odjinud