12
Fotogalerie

Ochrana soukromí v autě? Toto jsou technologie, které vás o něj připraví

S postupujícím rozmachem moderních počítačových technologií napříč všemi sférami našeho života je nasnadě začít se ptát, do jaké míry nám tyto technologie zasahují do soukromí.

V poslední době se často vyskytuje orwellovský pojem Velký bratr ve spojitosti se stále se zpřísňujícím  státním dohledem nad obyvateli. Tato fiktivní postava absolutistického vůdce státu Oceánie z antiutopického románu 1984 platí za autokratického diktátora v důsledně totalitním státě. Všichni a všude jsou pod dohledem.

O nějakých 30 let později to je tvrdá realita. Dobrovolně svá data odevzdáváme Facebooku a jiným sociálním sítím. Přitom technika je dneska tak daleko. že v kapsách nosíme přístroje, které jsou mnohonásobně výkonnější, než počítače řídící vesmírný program Apollo 13.

Automobily se ještě donedávna daly sledovat jen velmi špatně. S rozvojem navigačních systémů se možnosti rapidně zvýšily, ale dokud v autech nebyl internet, plná kontrola byla nemožná. Teď už tam je.

Momentální možnosti sledování vašeho soukromí v automobilech  jsme sepsali níže. Hlavně nebuďte překvapeni, případně pohoršeni, máte-li aktivní facebookový účet...

JEDNOTKY EDR

Například v USA jsou už nějaké ten pátek (čti rok) standardní součástí nových automobilů takzvané černé skříňky. Technologické zařízení známé z letectví si postupně našlo cestu také do automobilového průmyslu, přičemž ze začátku byly skutečně jen pomocníkem. Jsou to takzvané EDR jednotky (Event data recorder), které zpočátku sloužily jako zdroj informací pro airbagy, aby došlo k jejich včasné a správné aktivaci.

Dnes tyto jednotky umí shromažďovat informace o vaší rychlosti, místě, kde se nacházíte, ale také takových triviálnostech, jako je úhel natočení volantu, nebo poloha pedálů. V Evropě je jejich nasazení zatím stále předmětem debat, přestože je více než jisté, že auta jezdící po Evropských silnicích jsou těmito chytrými "špicl skříňkami" vybaveny také.

Ovšem, na rozdíl od USA, kde mohou být data z EDR použita v případě prošetřování nehody u soudu, v některých státech lze dokonce použít tyto údaje i bez souhlasu vlastníka vozidla, v Evropě jde pouze o informace pro interní potřeby výrobců. To ale neznamená, že se k údajům, které by měly primárně sloužit při vyšetřování dopravní nehody, nelze dostat a zneužít je.

Blackbox.jpgevent-data-recorder.jpgedr-cerna-skrinka-data.jpg

Pokračování 2 / 4

CHYTRÉ TELEFONY

Jako černé skříňky mohou fungovat také vaše mobilní telefony, které jsou dnes na takové úrovni, že s přehledem nahrazují funkce dříve samostatných přístrojů. Chytré mobilní telefony lze pomocí speciální aplikace spojit s takzvaným OBD adaptérem.

Adaptér se zasune do servisní zásuvky automobilu a dokáže do telefonu přenést informace o rychlosti, okamžité i průměrné spotřebě, dojezdu, nebo ujeté vzdálenosti. Některé automobilky mají s vaším chytrým telefonem tak spárovanou navigaci, že ucpanými velkoměsty projíždíte jako král. Když už je situace opravdu marná, systém vyhodnotí, že bude lepší zastavit na nejbližším parkovišti, odtud jet autobusem číslo 371 na hlavní nádraží, z něhož za 21 minut jede  vlak do vaší destinace. Jízdenku můžete zarezervovat a rovnou zaplatit několika málo kliknutími. Tak jsou chytré vaše telefony (kam si moderní člověk nahrává svůj život) a vaše auto. 

cerna-skrinka-obd-adapter-300x202.jpgP1040273.jpg897346002832-2.jpg

 

Pokračování 3 / 4

DÁLKOVÉ FUNKCE VOZU

Některé automobilky, například BMW, nabízejí pokročilé funkce, jako je třeba dálkové parkování prostřednictvím speciálního klíče s dotykovým displejem. A jestliže něco takového dokáže řídit malý kapesní procesor, jak asi těžké bude něčeho takového zneužít s opravdovou laboratoří? Za jak dlouho počítačoví experti druhé strany přijdou na jazyk, kterým se vaše auto ovládá? Pak bude jen otázkou času, než s autem (bez vašeho vědomí), a vědomí vašeho telefonu, vyjedou z parkovacího stání, odemknou a odjedou. Utopie? Nemyslím si.

mialinkupunlock.jpgmaxresdefault-2.jpgMercedes-Benz-Remote-Parking-Pilot.jpg

 

Pokračování 4 / 4

SYSTÉM E-CALL

V roce 2015 schválil Evropský parlament rozhodnutí, že od dubna roku 2018 budou muset mít všechna auta takzvaný bezpečnostní záchranný systém eCall. Důvodem k zavedení této povinnosti je samozřejmě snaha o zvýšení bezpečnosti. Analytici odhadli, že ročně zachrání okolo 2500 lidských životů. Chválihodné, určitě je škoda každého lidského života.

Záchranný systém eCall pracuje na principu propojení jednotky vozu s mobilní telekomunikační sítí a centrem tísňového volání. V případě nehody automaticky vytočí tísňovou linku a oznámí polohu. Některé systémy, jako například ten od BMW, nebo Audi, předá informace také o intenzitě nárazu, počtu vystřelených airbagů a počtu obsazených míst.

Potud jen dobře. Tento systém je ale učebnicovým příkladem, jak lze konkrétní automobil a jeho posádku sledovat. Možnost, že by si řidič systém podle vlastního úsudku vypnul, neexistuje. A tady jsme u merita věci. Moje auto, moje zdraví, ale ne, někdo za mě rozhodne, že tu možnost mít nebudu. Proč? Možná právě proto, že prostřednictvím systému eCall je člověk velmi snadno dohledatelný. Také vsadím boty, že už dnes není problém takto pokročilé automobily vybavit drobnou řídící jednotkou, která vám například odpojí přívod paliva...

getthumbnail.aspx.jpgcrop-898635-ecall-system-800.jpgshutterstock_364673453.jpg

Doporučujeme

Články odjinud