Je to roztomile malé, úsporné a přitom hodně rychlé. Chvílemi až moc rychlé...
Nissanu se v Evropě daří, šlape na paty Toyotě a vypadá to, že se brzy stane nejsilnější japonskou značkou na starém kontinentu.
V Česku je to však jinak. Neortodoxní vozy značky Nissan Čechům zatím k srdci příliš nepřirostly. Na vině je očividně vedle extravagantních tvarů některých vozů (Qashqai, Juke) i jejich často vyšší cena.
Změnit by to mohl vůz Micra DIG-S, který jsem měl možnost krátce vyzkoušet v okolí Postupimi a jenž by se měl objevit na českém trhu v srpnu.
Micra je globální. Vyrábí se v pěti různých závodech na celém světě a prodává se ve 160 zemích.
Živý a úsporný
Nová Micra (už čtvrté generace) se objevila v Evropě na přelomu roku. Byla vybavena tříválcovým motorem 1,2 12V. Vůz, který jsem měl možnost krátce testovat, však byl trochu jiný.
Jmenoval se Micra DIG-S a měl nový přeplňovaný tříválec o objemu 1198 cm³. Ten dosahoval maximálního výkonu 72 kW (98 k) při otáčkách 5600 min-1 a točivý moment 142 Nm při otáčkách 4 400 min-1. Patřil mezi nejčistší zážehové motory na světě (i když to asi bude v Česku bohužel málokoho zajímat).
Emise CO2 činily 95 g/km u verze s manuální převodovkou a 115 g/km u modelu s převodovkou CVT.
Oproti motoru 1,2 12V, se kterým nová Micra letos svoji pouť začínala, byl mnohem silnější. Na dálnici jsem s vozem chvíli atakoval rychlost 180 km/h.
Přeplňovaný zážehový tříválec s přímým vstřikováním.
Motor se neprojevoval nevyvážeností chodu, která je často s tříválcovými motory spojena, a průměrná spotřeba testovaného vozu se příliš neodchylovala od hodnoty udávané výrobcem, která činila 4,1 l/100 km. Pohybovala se lehce nad pět litrů.
K velmi dobré spotřebě výrazně přispívalo například užití Millerova cyklu spalování (zpožděné zavření sacího ventilu), účinného kompresoru a systému Start/Stop. A také časování ventilů (VTC), recirkulace výfukových plynů pro lepší spalování, olejové čerpadlo s nižším třením, písty s dlouhou stopkou a vysoký kompresní poměr.
Jak hrdě uvádí Nissan ve svých propagačních materiálech – výkon odpovídá 1,5litrovému motoru, ale se spotřebou litrového motoru. Pod to se mohu podepsat.
Ostatně v tom je i skryto vysvětlení, proč je nová Micra dostupná jen se zážehovým motorem: má nízkou spotřebu (ta odpovídá vznětovým motorům), ale výkon a vytříbenost zážehového motoru.
Jako na chůdách
Co se týká jízdy, rychle jsem pochopil, že to bylo auto hlavně do města. Mělo skvělý rejd, bylo z něj dobře vidět, obdivoval jsem i zátah motoru, vůz zrychloval na stovku za 11,3 sekundy, a jeho odezvu.
Jenže na bláznění na silnici nebyl očividně stavěný. Od určité rychlosti jsem v něm měl hodně „vratký“ pocit. Úzké pneumatiky, užší a vyšší karoserie, přeposilované řízení sehrály svoji roli.
Micra byla pohodlná a tichá zhruba do devadesátikilometrové rychlosti. Pak začal hlučný
tanec a já jsem měl o čem přemýšlet. Pro koho vlastně bylo tohle rychlé a silné, přitom však úsporné auto určeno?
To se ukáže již brzy. Až bude stanovena jeho cena. Nejlevnější Micra dnes stojí 239 900 korun. Cena pro model DIG-S ještě nebyla stanovena.
PURE DRIVE
Od roku 2011 mohou značku PURE DRIVE získat pouze vozy značky Nissan, které produkují méně než 130 g/km emisí CO². Mezi ně patří i nová Micra DIG-S. Její motor produkuje pouhých 95 g/km emisí CO², patří tak mezi nejčistší zážehové motory na světě. Micra DIG-S je jedním z pouhých tří vozů se zážehovými motory, které mohou například vjet do zpoplatněné zóny v centru Londýna zdarma. Ve Velké Británii nemusí její majitelé platit žádnou roční silniční daň.